Prøv vores nye app
GOOD VIBES ONLY - Moby Mountain – Drømmen om frihed starter her!
15. august 2020 06:30
af Tine Mathiesen

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Store drømme - lidt mere beskeden økonomi

Søndag morgen, kaffe i koppen og gang i de store drømme om at komme ud i det blå med cyklerne bagpå i et mobilhome. Af sted mod sydens sol, Danmarks top, grusveje i lange baner, belgiske brosten eller Tour de France - bare som tilskuer, jo… ;-)

Mulighederne er uendelige, og oplevelserne ligger bare derude og venter… eller??!!

For hvad gør man lige, hvis man ikke har spidsen af en jetjager til et mobilhome, men stadig gerne vil være super mobil? Skal man så bare opgiver drømmene og blive hjemme på Vestfyn?

Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt

Nix!

I min søgen efter en mere prisvenlig ”bolig” til fremtidige eventyr, faldt jeg ved et tilfælde over en mulig løsning…

Et tagtelt!

Annonce

Sådan et havde jeg ALDRIG set før, og det skulle helt klart undersøges nærmere.

Jeg gik straks i gang med at overtale gemalen til at tage med på tur… på taget af Skoda’en.

Moby Mountain - genvejen til de store drømme

Moby Mountain er et nystartet dansk firma, beliggende i Kolding, der efter et års forarbejde gik i luften i dette forår.

Med baggrund i stifterens egen forgæves søgen efter et tagtelt med de rette egenskaber til den rette pris, fik han ideen til at få produceret sit eget tagtelt.

De egenskaber han uden held havde ledt efter, var et tagtelt med tilstrækkeligt stort soveareal, kombineret med en hardshell tagboks der er god at køre med, et telt der er lynhurtigt at slå op og ned og til en pris, hvor de fleste kan være med.

To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

De egenskaber er efter min mening ramt ret præcist, og meldingen lyder også, at de er kommet flyvende fra start. Der er god gang i både salg og udlejning.

Teltet findes i to størrelser til 3 eller 4 personer. Vi var på tur i det store, der med et liggemål på 205x210 cm meget fint rummede os to voksne, samt ekstra plads til lidt bagage ved siden af. Skulle vi være 4 voksne, kunne det godt lade sig gøre, men så ligger man nu lidt tæt, tænker jeg.

Til gengæld kunne man snildt være to voksne og et par rollinger.

Annonce

Med alle vinduer åbne er lyset i teltet ret fint.

Den relativt flade hardshellboks er rigtig fin at køre med, den mærkes stort set ikke, og der er kun ubetydeligt vindstøj.

Teltet slås lynhurtigt op, det tager faktisk kun ét minut, og det er ret nemt. Da vi havde set det en enkelt gang, havde vi fint styr på det.

Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024

I forhold til at slå det ned, går det ret kvikt. Ingen pløkker der skal renses, ingen beskidt bund der skal børstes af. Bare tøm teltet, klap det sammen, og så af sted mod næste destination. Det er da noget der dur, når man som os, gerne vil være på farten og opleve forskellige steder på vores ferie.

Eneste lille minus er, at madrassen er ret hård, hvilket vi var blevet oplyst om, da vi hentede teltet. Det gode råd er at købe et par liggeunderlag til supplement, og det vil i hvert fald være nødvendigt for et par ”halvgamle” kroppe som vores.

Priserne er 14.995,- kr. for det lille telt og 17.495,- kr. for det store. Hertil kommer tagbøjler til bilen, som fås i forskellige prisklasser. Dem skal man selv købe ved siden af.

Ønskes en markise, til læ for regn eller skygge for solen, er det ekstraudstyr som kan tilkøbes.

Annonce

Det er iøvrigt muligt at leje teltene i de forskellige størrelser på hhv. weekend- eller ugebasis.

Yderligere information om priser, størrelser, farver og leje findes på mobymountain.dk

To på tur med gravels og tagtelt… holder drømmen?

For vores vedkommende handler feriedrømmene om en kombination af aktiv ferie på cyklerne og friheden til at køre hen hvor solen skinner.

OK - solskin er har det været så som så med i denne sommer, men så i hvert fald en lækker udsigt.

Læs også
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb

Nu hvor teltet var hentet og monteret i Kolding, og vi havde fået en fin og grundig instruktion, var der bare tilbage at pakke bilen, og læsse cyklerne, så vi kunne komme af sted på eventyr.

Annonce

Vi valgte at pakke i nogle store plastickasser, og det fungerede faktisk rigtig fint. Det var let at holde styr på alle stumperne, der jo skulle have fast plads i bagagerummet på hele turen.

Diverse køkkengrej, Trangia osv. havde vi fra tidligere campingferier, men pakker man i kasser, kan man sådan set ligeså godt tømme køkkenskabet, hvis man ikke vil investere en masse i den slags. Vægten betyder jo ikke så meget bag i bilen.

Lidt luksus med de helt gode stole blev der også plads til.

Annonce

Dyner, rullemadras, lagen og ekstra tæppe (vejret var nærmest efterårsagtigt), samt tøj og køletaske på bagsædet, og så af sted!

Udsigt og grusveje på Mols

Jeg længe har haft en drøm om at prøve kræfter med de næsten uendelige grusveje på Mols, og vi satte derfor kursen mod Jyllands næse.

Optakt: Prolog til Tour de Romandie

Da vi ikke er super erfarne i meget primitiv camping, havde vi booket to nætter på Blushøj Camping, som lå godt i forhold til vores cykelruter, og som havde den gode udsigt vi også kom efter.

På campingpladsen kunne vi om nødvendigt lave mad i fælleskøkkenet og få et bad efter en lang dag på cyklerne.

Annonce

Med en fin plads på første række ud mod vandet, nød vi udsigten fra toppen af bilen rigtig meget, og det var ret fedt at lyne op og vågne stille og roligt med kik til hav og himmel.

Den første morgen blev vi oven i købet forkælet med synet af springende marsvin.

Selvom det blæste en 10-12 pelikaner i de dage vi var på tur, kunne vi godt holde varmen, og vi havde teltet åbent næsten til sengetid.

Heldigvis var vindretningen rigtig, så vi havde vinden lige op mod bagvæggen, hvilket også anbefales for bedst stabilitet, og det tror jeg faktisk gjorde en forskel for temperaturen i teltet, da indersiden af låget er en smule isoleret med en skumagtig belægning, der ikke blev helt så kold som en teltdug.

Annonce

Selvom den øverste teltdug blafrede, som alle telte gør ved de vindhastigheder, stod teltet helt stabilt. Ingen gyngen eller slinger i valsen på den front, og med et par lyskæder og en pose snolder var hyggestemingen helt i top trods manglende sol og varme.

Optakt: Tour de Romandie

Der var fint læ bag bil og telt, så selv om det som sagt ikke var rigtig sommervejr, kunne vi sagtens side ude det meste af dagen og frem mod sengetid.

Ud over, at vi var på nye eventyr i forhold til vores bolig, var vi også på ukendt land på Mols, og jeg kan kun sige, at Mols er et hit!

Naturen og cykelterrænet er helt fantastisk lækkert, og ret kuperet. Vi havde to rigtig gode ture, hvor vi fik kombineret by og seværdigheder med skøn natur, sved på panden og lidt ondt i lårbasserne.

Undervejs på vores første og længste tur, spiste vi frokost ved Slettehage fyr på Helgenæs.

Læs også
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne

Her stod menuen på lokalt produceret oksepølse med brød og en iskold cola. Lige hvad vi trængte til efter ca. 50 km godt kuperet gruscykling.

Fra Helgenæs, og efter en kop kaffe hos noget familie, der har sommerhus lige i nærheden, tog vi bare landevejen direkte hjemad mod Elsegårde.

Efter en god lang dag på cyklerne endte vi på restaurant Italia i Ebeltoft, som heldigvis gerne ville servere for os i cykeltøj og med hjelmhår.

Her fik vi tidlig aftensmad i form af en god gang pasta i sol og læ, og så hjem i ”kassen” og planlægge morgendagens tur.

Perfekt!

Dag to bød på en kortere tur langs vandet, og selvom vi jo havde afrejsedag og skulle tjekke ud kl. 13, kunne vi sagtens nå en tur på cyklerne. Vi skulle jo ikke bruge en halv formiddag på at pakke ned og pakke sammen.

Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak

På den her tur kom vi forbi flere ret lækre steder, hvor vi sagtens ville kunne se os selv campere på toppen af Skoda’en.

Sjovt som man får øjnene op for nye muligheder, når det indre sigtekorn er stillet mod nye oplevelser.

Den her tur var knap så teknisk krævende, og bød blandt andet på et lækkert langt lige stræk på Jernbanestien, en tur forbi Ree Park og Ebeltoft Gårdbryggeri, hvor vi i øvrigt spiste frokost på vej hjem mod Vestfyn igen.

- Og så skinnede solen endelig. Skønt!!

Alt i alt har vi haft nogle skønne dage på taget af bilen, og vi kunne let danne os et indtryk af, om sådan et tagtelt er noget for os, og om det kan opfylde vores drømme om at komme af sted med cyklerne og opleve mangt og meget rundt omkring og over det hele.

Konklusionen er klar - drømmen holder for os!

Der er ikke skyggen af tvivl!

Vi er ret vilde med tagteltskonceptet og med teltet fra Moby Mountain. Den fleksibilitet vi får med det her telt, er præcis det vi har søgt efter.

Vi vil let kunne komme rundt i by og på land, og skulle vi få lyst til at kombinere med lidt storbyferie og et hotel undervejs, kommer vi stadig nemt omkring i bytrafik og p-huse, og vi har ikke lavet en investering der er så dyr, at vi ikke kan tillade os at kombinere det med lidt hotelluksus indimellem.

Vi må nok bare konstatere, at vi slet ikke er færdige med at tage på tur på toppen af bilen.

Faktisk går ”Prinsessen på taget” og ”Prinsen på den sorte Pronghorn” nu bare og venter på, at vores nye tagtelt kommer hjem, så vi kan komme på tur igen, for der var ingen vej uden om, vi blev simpelthen nødt til at bestille vores helt eget telt, da vi afleverede vores lånetelt i Kolding igen.

Moby Mountain får 5 point af mig, og oplevelserne venter derude!

GOOD VIBES ONLY!

SENESTE

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024

Mandag den 22. april 2024

Optakt: Tour de Romandie
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Følg en spændende tirsdag med løb i Romandiet og Tyrkiet
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Brown reagerer på første monumentsejr
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Sådan var Pogacar atter suveræn
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Optakt: Giro della Romagna
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
Bora-stjerne afslører stort mål: Det bliver episk
Van der Poel vurderer sine chancer mod Pogacar
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang: Dét kan få mig til at stoppe karrieren
Landevej
Danskerduo skal op imod Cavendish og andre stjerner
Dumoulin har klar holdning til Van der Poel vs. Pogacar
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
To danskere slutter langt fremme i Holland
Cavendish tilbage efter sygdom, men uden Mørkøv
Gravel
Valverde vinder igen
Landevej
Medie: Alaphilippe i forhandlinger med nyt hold
Jakobsen må sætte større lid til dansker - vigtig hjælper misser Giroen
Kron mindes uheldig episode før Liège: Før eller siden må heldet vende
Landevej
Norsgaard på vej til storhold?