\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
“Jeg har i virkeligheden været lidt heldig, at jeg kom rigtig godt igennem foråret, hvor det hele har fungeret. Efter Scheldeprijs havde jeg en mindre pause planlagt i starten af april. Da jeg genoptog træningen, kom jeg faktisk ret hurtigt tilbage i god form og følte mig velkørende,” indleder Mørkøv.
Da han blev ringet op i sidste uge og blev bedt om at køre på de ungarske og italienske landeveje følte han sig således godt forberedt, selvom det ikke har været planen.
“Det er klart, at hvis jeg nu havde haft sværere ved at komme i form efter den lille sæsonpause og følt mig et skridt bagud, så havde det ikke været det rigtig at tage af sted til Giroen. Det ville have forceret resten af sæsonen,” forklarer rytteren fra Kokkedal.
“Men jeg føler virkelig, at jeg har haft et godt forår, og at tingene fungerer for mig. Så jeg tror også, at jeg er i form til at køre Giroen,” vurderer han.
Foråret har været god ved Michael Mørkøv, som flere gange har leveret sin sprinter til sejr - her Fabio Jakobsen. Foto: A.S.O./Alex Broadway
Omstillingsparathed er en del af jobbet
Det var altså ikke fysikken, men mere på det mentale plan, at lead-out rytteren skulle bruge kræfter, i og med han nu skulle sætte sig op til at køre et af sportens største løb.
“Det er selvfølgelig altid en udfordring. Det er nærmest et af de vigtigste redskaber, som du skal have som professionel cykelrytter. Netop at være omstillingsparat. For mit vedkommende gælder det både mig selv, men også min familie,” indvier Mørkøv.
“Det er klart, at da jeg fik at vide, at jeg skulle til Giroen, så blev mine træningsplaner op mod Tour de France fuldstændig revet op. Jeg var blandt andet i gang med at styrketræne og prøvede nogle andre ting af i træningen. Jeg havde også booket en træningslejr på Mallorca,” fortæller han.
Mørkøv har dog hurtigt vænnet sig til tanken og ser nu flere fordele ved at skulle køre løbet, hvor det dog kun er planen, at han skal køre 13 etaper.
“Jeg har faktisk flere gange tidligere i min karriere spurgt, om jeg kunne køre Giroen, også selvom jeg var inde i billedet til Touren. For jeg synes, at jeg altid kommer godt ud af de her store Tours. Det er god forberedelse til Touren også,” pointerer han.
Hvordan havde den danske lead-out rytter så grebet forberedelserne an, hvis han fra sæsonstart havde vidst, han skulle til Giro d’Italia?
“Det er klart, at så havde jeg ikke holdt nogen pause i april. Så havde jeg arbejdet mere specifikt frem mod Giroen. Eksempelvis ville jeg så have sørget for at træne lidt mere i bjergene, end jeg har. Det meste af foråret har været fokuseret på spurter,” fortæller Mørkøv, som stadig har fuld tiltro til at kunne udfylde sin rolle.
Mark Cavendish er adskillige gange leveret til sejr af Michael Mørkøv - en kunst de skal gentage til Giro d'Italia. Foto: Sirotti
Mørkøv fornemmer en tændt Cavendish
Opgaven bliver som sædvanlig at levere Mark Cavendish til sejr i spurterne. Her peger Quick-Step Alpha Vinyl rytteren på Groupama-FDJ, Lotto Soudal samt ‘sandsynligvis’ Israel-Premier Tech som de største konkurrenter med henholdsvis Arnaud Demare, Caleb Ewan og Giacomo Nizzolo.
De kommer til at få kamp til stregen af Cavendish, som ifølge Mørkøv er klar til opgaven.
“Han virker rigtig godt forberedt. Han har haft et godt forløb op til Giroen, og han virker tændt. Han er meget opsat på at vise, at han stadig er her. Det var noget af et comeback sidste år, så han er super motiveret for fortsat at kunne levere på det niveau,” understreger danskeren.
Og modsat Mørkøv har sprinteren med de 15 etapesejre i Giro d’Italia planer om at køre løbet til ende.
“Jeg går ud fra, at han kører for at gennemføre,” lyder det fra Mørkøv, som også anser det muligt at briten vinder pointtrøjen.
Og hvad vil succeskriteriet så være for Mørkøv på de italienske landeveje?
“At levere Mark til nogle etapesejre. Gerne et par stykker. Nogle gange kan det godt virke grådigt at håbe på flere etapesejre, når én allerede er en præstation i sig selv. Men historisk set skal vi tro på, at vi kan vinde en lille håndfuld, hvis det skal være en god succes,” fastslår han.
Giro d’Italia starter i morgen med en linjeløbsetape med opadgående slutning.