\u00c6rgerligt var det i hvert fald, for Viviani viste igen sin eminente evne til at l\u00e6se spurten. Han sad ellers ganske langt tilbage i de sidste sving, men lykkedes alligevel med at vinde kampen om Ackermanns hjul, da tyskeren ikke uventet fik et forrygende lead-out af Rudiger Selig. I stedet for at f\u00f8lge sin lead-out man Fabio Sabatini, da denne sk\u00f8d frem umiddelbart efter svinget, havde Viviani luret, at det handlede om at komme bagfra i den kraftige modvind, og han holdt sig derfor klogelig lidt l\u00e6ngere tilbage. Da f\u00f8rst Ackermann havde slidt sig op med en lang spurt i den kraftige vind, kunne den italienske mester let glide forbi til en sejr, der skulle have v\u00e6ret en triumf opn\u00e5et med vanlig snilde og klogskab, men som alts\u00e5 nu som f\u00f8lge af det un\u00f8dige svaj endte i stor frustration.<\/p>","
I stedet blev det Gaviria, der helt uventet endte \u00f8verst p\u00e5 podiet. Det var der ellers ikke meget, der tydede p\u00e5 for 24 timer siden, hvor den ellers s\u00e5 lynhurtige colombianer k\u00f8rte en katastrofal spurt og efterf\u00f8lgende endda beklagede sig over d\u00e5rlig form og elendige ben. Noget kunne imidlertid tyde p\u00e5, at Gaviria har brug for lidt flere kilometer i benene inden sine grand tours, for m\u00f8nsteret var det samme for to \u00e5r siden. Her skuffede han ogs\u00e5 f\u00e6lt p\u00e5 de f\u00f8rste to etaper, men da han f\u00f8rst fik hul p\u00e5 bylden med en sejr p\u00e5 3. etape, endte han som l\u00f8bets dominerende sprinter med ikke f\u00e6rre end fire etapesejre og en suver\u00e6n sejr i pointkonkurrencen.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Og i dag var det endda slet ikke ufortjent, at han endte øverst på podiet, for selvom det var Viviani, der krydsede stregen, var det Gaviria, der var hurtigst på de sidste meter, og det endda selvom han slet ikke blev skånet for den kraftige vind. Havde hans tog med Juan Sebastian Molano og Simone Consonni leveret samme fine arbejde som i går, hvor det var kaptajnen selv, der svigtede, er det meget tænkeligt, at han kunne have vundet etapen på mere regulær vis, for i dag fik colombianeren dokumenteret, hvorfor han vel på papiret er løbets hurtigste rytter, og samtidig lykkedes det ham at fastholde den fornemme statistik, der har givet ham mindst én sejr i sine hidtidige tre grand tours.
Til gengæld blev det ikke til en dobbeltsejr til Pascal Ackermann. Modsat Viviani, der ved ikke at følge Sabatini viste, at han havde læst vinden rigtigt, betalte tyskeren en lidt usædvanlig pris for at have feltets bedste lead-out man. I dag viste Rudiger Selig nemlig igen sin tårnhøje klasse ved at køre den tyske mester perfekt frem efter det sidste sving, men desværre betød den hårde modvind på den 400 m lange opløbsstrækning, at det denne gang var en fordel at komme bagfra. Da først Selig og siden Sabatini slog ud, var der nemlig ikke andet for Ackermann at gøre end at åbne spurten, og allerede der var det givet, at han trods sin enorme muskelkraft ikke ville have mange chancer for at holde rivalerne, der længe havde fordel af læ, bag sig. Heldigvis kan han trøste sig ved, at Selig igen fik dokumenteret den klasse, som i 2017 vel gjorde ham til verdens bedste i rollen som sidste mand, og som han langsomt synes at have genvundet i 2019 efter et knap så godt 2018.
Når vi taler om lead-outs, er det også svært ikke at omtale FDJ. Allerede forud for løbet stod det klart, at franskmændene kom med et tog, der samlet set måske var løbets allerstærkeste. I går led de under, at Ramon Sinkeldam ikke havde overlevet Appenninernes stejle stigninger, men i dag lykkedes det dem at vinde deres klasse. Det var i hvert fald FDJ, der vandt kampen forud for de sene sving, men desværre har Jacopo Guarnieri ikke helt samme klasse som i årene på Katusha, hvor han aspirerede til at være den allerbedste i positionen lige inden sprinteren. Denne gang blev han i hvert fald overmatchet af Selig, og derfor gled Demare for langt tilbage til, at han kunne true de på papiret hurtigere folk. Han kan så glæde sig over, at toget i hvert fald fik vist sin styrke, og det stærke FDJ-kollektiv ikke er uden chance for at kompensere for den topfart, Demare mangler i forhold til de allerbedste.
Dagens store taber var naturligvis Caleb Ewan, men det var nu ikke hans egen skyld. Den lille australier fik nemlig knust det tog, der ellers imponerede så fornemt i går, mod den italienske asfalt, da det store styrt efterlod ham stort set uden holdkammerater i finalen. Her kunne man se en ensomt kæmpende Ewan forsøge at holde sig til sine værste rivaler, men desværre har positionskamp aldrig været hans spidskompetence. Det har vi set utallige gange i år, hvor han har været uden et tilstrækkeligt stærkt tog, og det blev tydeligt igen denne gang, hvor han manglede den større, der normalt er afgørende for ham. Derfor gik han og Lotto glip af muligheden for at bygge videre på det fine momentum, de ellers havde skabt i går, men heldigvis er katastrofen ikke alt for stor. Etapen her var nemlig ikke den allerbedste for den lille australier, og selvom han ikke kan tillade sig at spilde alt for mange af de begrænsede muligheder, kommer der hårdere etaper senere i løbet, hvor han vil have større chancer.
Dagens største fornøjelse var at se Matteo Moschetti folde sig ud. Det italienske supertalent har længe været regnet som støvlelandets næste supersprinter, og efter at gårsdagens bakker havde vist sig for svære, lykkedes det ham i dag at vise hvorfor også på den helt store scene. Ganske vist var han uden megen støtte, men ligesom i UAE Tour kæmpede han på egen hånd heroisk mod sprintergiganterne og viste atter fornemme evner i positionskampen. Faktisk kan man slet ikke udelukke, at han havde taget en forrygende gennembrudssejr, hvis ikke det havde været for Vivianis svaj, der nu snød os for chancen for at se ham i en direkte styrkeprøve mod giganterne. Forhåbentlig får vi chancen igen senere i løbet, for Moschetti fik i dag bekræftet, at det ikke er uden grund, at han som ung Kometa-rytter vandt en etape i Burgos sidste år og var ganske tæt på at få skovlen under Demare i Tour du Poitou-Charentes.
En anden positiv overraskelse var Jakub Mareczko. Den ”polsk” italiener er ellers kendt som feltets måske mindst holdbare sprinter, og derfor var det i sig selv en bedrift, at han stadig var med efter 220 km og godt 2000 højdemeter. Desværre viste selve spurten også, at han desværre ikke har forbedret sig spor i positionskampen, og selvom han igen fik vist den hurtighed, der allerede har sikret ham tre 2. pladser i dette løb, sad han for langt tilbage til at komme i nærheden af sejren. Alligevel er det en af hans bedste præstationer i en alt andet end opløftende sæsonstart, og med det rette held i positioneringen på en af to helt flade etaper på Po-sletten, kunne han måske få en chance for at forbedre sine tre 2. pladser. Det kræver dog, at han ikke falder for tidsgrænsen inden da, hvor ikke mindst den lange, kuperede enkeltstart ligner en svær udfordring for den skrøbelige italiener.
Etapen gav også endelig lidt opmuntring til Giacomo Nizzolo, der efter gårsdagens ærgerlige punktering fik en fin chance for revanche. Samtidig viste hans Dimension Data-hold overraskende stor styrke i spurten frem mod de sene sving, hvor det faktisk var Ryan Gibbons, der kom først igennem, men desværre lykkedes det ikke Nizzolo selv at komme med helt frem. Derfor sad han for langt tilbage inden selve spurten, og da han efter sine mange knæskader fortsat ikke har samme topfart som i sin storhedstid, er det ikke tilstrækkeligt, hvos han skal vinde en etape i dette løb. Det samme gælder for de stabile og formstærke Davide Cimolai og Manuel Belletti, der atter viste deres evner i positionskampen, men som desværre mangler den hurtighed, der gør det realistisk at tro på en sejr i årets løb.
Etapen blev heller ikke helt ligegyldig for klassementet, men det skyldtes ikke den sidevind, mange ellers havde set frem til. Den megen skov betød nemlig, at den kraftige vind aldrig blev en faktor, men det gjorde i stedet et dumt styrt i finalen. Det gik især ud over Richard Carapaz, der var så uheldig at punktere kort inden uheldet og derfor sad for langt tilbage, da halvdelen af feltet blev bremset. Det kostede ham 46 ærgerlige sekunder, og det samme tidstab måtte Tanel Kangert, der ligeledes havde været ramt af en defekt, samt Domenico Pozzovivo, som i rollen som løjtnant ikke er helt så koncentreret i sin positionering, som han plejer. Også den ene af CCCs to kaptajner, veteranen Laurens Ten Dam, endte i samme gruppe.
Allerværst gik det dog for Tao Geoghegan Hart, der ser ud til at fortsætte den Giro-forbandelse, der har hvilet over Ineos/Sky i de sidste mange år. Briten, der ellers kom så flot fra start med en fornem enkeltstart, styrtede nemlig ikke bare én, men hele to gange, og det kostede et tidstab på 1.28. Heldigvis har han ikke pådraget sig væsentlige skader, men der synes bare ikke at være grænser for det uheld, der forølger det britiske storhold på de italienske landeveje.
Den slags uheld har Primoz Roglic ikke. Sloveneren kom let og sikkert igennem dagens maraton og kan dermed se frem til en tredje dag i lyserødt i morgen. Her bliver udfordringerne imidlertid større på en etape, der byder på en ganske interessant puncheurfinale, hvor klassementsrytterne i hvert fald skal være på dupperne for ikke at tabe dumme sekunder på den lille, ikke specielt stejle målbakke. Og man kan bestemt heller ikke afvise, at Roglic vil lade førertrøjen sejle væk, hvis det viser sig, at manglen på en oplagt favorit til etapen giver et udbrud en mulighed for at holde hele vejen. Det ville i hvert fald ikke være en dum beslutning af det ikke specielt stærke Jumbo-hold at slippe for ansvaret i en lidt uforudsigelig første uge, hvor det kunne være rart med lidt hjælp fra et mandskab, der ser mere værdi i at have en tidlig førertrøje.
Viviani derimod må formentlig vente til onsdag, inden han får chancen for revanche. Ganske vist er han ikke dårlig på korte bakker, men mon ikke morgendagens finale alligevel bliver for svær? Til gengæld venter der en oplagt chance igen på 5. etape. Så må man bare håbe, at han får pulsen ned inden da, og at der ikke allerede er panik i Deceuninck-lejren. Der er trods alt stadig næsten tre uger, inden vi når Verona, og derfor længe til den lukketid, der som regel er årsagen til, at panikken breder sig.