\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Det var virkelig latterligt. Og UCI lader det bare ske. Vi har set rigeligt med farlige momenter i de seneste uger. Det her var en mulighed for UCI for at gøre noget for vores sikkerhed. Vi kan gøre det så svært, som vi vil de næste 20 dage, men UCI vil stadig ikke gøre noget”, lød svadaen til UCI og kommissærerne fra den erfarne hollænder.
Ros til feltet
Rytterne endte som sagt med at tage sagen i egen hånd og neutraliserede løbet. Kun Astana forsøgte at sætte tempoet i vejret på nedkørslen, hvilket blot resulterede i at holdets kaptajn, Miguel Ángel López, mistede kontrollen over cyklen og skred ind i et vejskilt. Gesink glæder sig dog over, at det ikke gik værre for feltet som helhed:
”Det havde været en skam, hvis alle ryttere var i bandage efter bare én etape. Der var olie overalt, og det var virkelig glat. Hvis vi ikke havde neutraliseret alt der, så havde der været 20 ryttere, der var fløjet over autoværnet, så jeg vil gerne give rytterne et klap på skulderen,” sagde Gesink på NOS ifølge Wielerflits.nl.
På trods af de farlige omstændigheder var der blot tre ryttere, der måtte udgå på første etape, hvilket kan siges at være billigt sluppet taget det sæbelignende underlag i betragtning. Etapen blev vundet af norske Alexander Kristoff foran den danske verdensmester, Mads Pedersen.