Garmin Edge 1030 Plus & Garmin Batteripakke
08. oktober 2020 08:00
af Mads Søndergaard Jensen

Ny cykelcomputer fra Garmin, der leverer sublim navigation og tilbyder brugeren unikke træningsprogrammer.

Radio Tour – Taler Giro, 5. etape: ’Loulou’ tester Brians blodtryk, gearsnak og Giro-logistik

se mere cykling på

Fakta

Producent: Garmin
Model: Garmin Edge 1030 Plus

Vægt: 124 gram
Features:
- 3.5” farve og touch display

-Kort og navigation med popularitetsruter og automatisk ruteforslag

-Forslag til træningsprogrammer  

Vejledende udsalgspris: 4.999,- kroner


Introduktion

Garmin har i efterhånden mange år været kendt for at lancere nye modeller af deres kendte cykelcomputere.

 

Siden Garmin lancerede Edge 500 i samarbejde med det daværende cykelhold Team Garmin, har GPS-producenten leveret den ene nye model efter den anden.

 

Garmin Edge-serien er blevet de fleste cykelrytteres foretrukne cykelcomputer. I 2017 kom Garmin med deres hidtil største, bedste og dyreste cykelcomputer Edge 1030.

 

Her tre år efter er de nu klar med en kraftig opgradering af denne, nemlig den nye Garmin Edge 1030 Plus.

Vi har hos Feltet.dk haft mulighed for at teste den nye model, og kommer her med vores vurdering af Garmins nye top cykelcomputer.

 

 

Test

Garmin Edge 1030 Plus

Feltet.dk's vurdering

Som altid er det en fornøjelse, at få et Garmin produkt i hænderne. Selve installationen klares nemt via Garmin Connect appen fra telefonen, og indenfor 10 minutter har man sin nye cykelcomputer klar, hvor sensorerne fra pulsbæltet eller wattmåleren også er fundet.

 

Den nye Garmin Edge 1030 Plus har en 3,5” farveskærm som den forrige model, men det rundt om skærmen er nu blevet sort i stedet for hvidt. Ved første øjekast ligner 1030 Plus, da også meget den tidligere model.

 

Men indmaden er blevet kraftigt forbedret. Touch-skærmen er blevet forbedret. Garmin skriver selv, at den er blevet dobbelt så følsom som den tidligere model, og er nu på højde med Edge 830-modellen.

 

Har man skiftet den gamle model ud med en ny Garmin, har man mulighed for at få overført de datasider fra den gamle model til den nye, det samme med sensorer fra wattmålere eller pulsmålere, dette sker via Garmin Connect. 

 

Hvis man tidligere har kørt med en af Garmins andre modeller, er der ikke skete meget i forhold til brugerfladen.

 

Det er stadig en rigtig god oplevelse at navigere rundt. På den nye enhed er software selvfølgelig blevet opdateret, men stadig nem at betjene.

 

Garmin 1030 Plus betjenes hovedsagligt via touch, men den har dog en analog Start/Stop-knap samt en traditionel ’Omgang’-knap (Lap på engelsk). Derudover har den en tænd/sluk knap på siden.

 

Den karakteristiske konfigurering af datafelterne er den samme som tidligere, og her man virkelig mulighed for at personliggøre sine datafelter. Touchskærmen fungerer rigtig godt, og denne tester oplevede ikke problemer med denne.  

 

Garmin har tidligere været kendt for, at deres enheder skulle lades ofte, men den nye model kan holde op til 24 timer, så der kan gå lang tid i mellem man skal lade den.

 

Er 24 timers strøm ikke nok, er Garmin Edge 1030 Plus også kompatibel med den nye Garmin batteripakke, der er et ekstern batteri du kan montere på din cykel, sammen med Garmin cykelcomputeren. Denne har vi også fået mulighed for at teste.

 

 

Navigation og struktureret træning

Den første tur jeg skulle ud på med den nye 1030 Plus var en tur, hvor jeg lod Garmin bestemme, hvor jeg skulle hen.

 

Dette er ikke en ny funktion, det havde den tidligere model også, men jeg var meget imponeret af navigations-delen på den nye model.

 

Den store skærm gør naturligvis, at det er nemt at se kortet, men selvom man ikke har kortet fremme så navigerer den stadig efter den rute man har valgt.

 

Den er blevet kraftigt forbedret med sving-for-sving-navigation og navigations advarsler, der informere rytteren om kraftige sving forude.

 

Ruteberegner delen er også blevet kraftigt forbedret, således at hele oplevelsen med navigationsdelen fungerer hurtigt og mere dynamisk end tidligere modeller denne tester har prøvet.

 

Hvis man ikke har behov for navigationsdelen, kan man i stedet benytte sig af den nye smarte træningsfunktion. Hvis man kan godt kan lide at gå op i watt og puls, så er denne funktion den rette.

 

Det fungerer sådan, at man kan lave struktureret træningsprogrammer på sin Garmin enhed, så man hver gang man tænder enheden får mulighed for at vælge en bestemt type træning.

 

Dette fungerer rigtig godt og er en rigtig smart funktion. Vil man ikke køre den træning som enheden foreslår, er det muligt at trykke nej til dette.

 

Når man taler om struktureret træning, kan man ikke komme udenom træningen på hometrainer, der i disse tider - specielt med træningsplatformen Zwift - er blomstret helt vildt.


Garmin overtog sidste år Tacx, der er kendt for at lave nogle af markedets bedste og smarteste hometrainere. Med den overtagelse har Garmin også fokuseret mere på den del via deres nyeste cykelcomputere, deriblandt Edge 1030-Plus.

 

De har opdateret software og firmware, så det nu er muligt at kontrollere og interagere bedre med sin hometrainer. Dette gælder ikke blot for Tacx hometrainere, men alle hometrainere der har ANT+FE-C protokollen. 

 

 

Tilkoblingsmuligheder

Når man har overstået ens træning, kan Garmin Edge 1030 Plus kobles til Wi-Fi i hjemmet. Ligeså snart enheden fanger netværket overfører den træningsfilen til Garmin Connect, der så fører det videre til Strava, Trainingpeaks eller andre apps man har koblet den op til.

 

Det fungerer lynhurtigt, og er også hurtigere end den normale bluetooth-overførsel. Man har selvfølelig også mulighed for at overføre data via USB-kablet gennem programmet Garmin Express. 

 

På Garmin Connect har man mulighed for at kigge nærmere på ens træning, hvis man har lyst til det.

 

 

Garmin batteripakke

Feltet.dk's vurdering

Sammen med enheden har vi også testet en ekstern batteripakke, som forlænger tiden mellem opladningerne.

 

Med den nye Garmin eksterne batterienhed, er det muligt at køre med Garmin Edge 1030 Plus i 24 timer mere, således man har mulighed for at køre 48 timer uden en opladning Det eksterne batteri passer på Garmins front mount-modeller.

 

I bunden af enheden er der placeret en micro-USB-port og en almindelig USB-port, således man faktisk har mulighed for at lade sin telefon undervejs på cykelturen, dette er virkelig smart.

 

Garmin batteripakke henvender sig helt sikkert til det segment af ryttere, der tager deres cykler på ferie med oppakning og det hele. Her kan batteripakken helt sikkert komme i brug.

 

Prisen er lige omkring 1000,- kroner og det er måske meget for en powerbank, her kan man helt sikkert finde andre alternativer der er billigere. Men har man erhvervet sig 1030 Plus, ville dette også være en god investering, hvis man har for vane at køre rigtig lange ture. 

 



Konklusion

Garmin leverer endnu engang et rigtig godt produkt. Den store skærm, gør det let at se alle sine træningssider og brugerfladen er rigtig nem at navigere rundt i.

 

Disse funktioner var dog også rigtig gode ved den tidligere model. Det der dog helt klart skiller sig ud, er den måde man kan strukturere sin træning via programmer, som Garmin laver i forhold til ens niveau. Dette er et stort plus.

 

Prisen for den nye Garmin er 4.999,- og det er klart i den høje ende af skalaen. Men til prisen får man også en sublim cykelcomputer der kan alt det du har brug for, men også kan rigtig meget som mange ikke har brug for. D

 

erfor skal man nok gøre op med sig selv, om man har brug for alle funktioner.

 

Alt i alt har Garmin endnu engang lavet et rigtig godt produkt, der både henvender sig til motionisten og til den professionelle rytter  

 



Sådan har vi testet: Produktet er blevet testet udendørs i den lunefulde danske sommer, med både regn og sol, men også indendørs på hometrainer.

 

Stillet til rådighed af: Garmin Danmark

TESTRAPPORT

Brand: Garmin

 

Hvad er produktet lavet til?

1030 Plus henvender sig til ryttere på alle niveauer. Batteripakken er til de ryttere der cykler rigtig langt.

 

Hvad er produktets hovedformål?

At måle fart på cyklen og navigere via GPS.  Batteripakken, at være strømforsyning på de lange ture til ens Garmin og telefon  

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

3.5” skærm, mulighed for navigation og træningsprogrammer.


Batteripakken, mulighed for at lade sin telefon

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Rigtig god kvalitet og flot design.

 

Bedøm produktets ydeevne

Super ydeevne klarer alle funktioner rigtig godt.

 

Bedøm vægt

Produktet vejer 124 gram og det virker ikke tungt. Batteripakken vejer 132 gram og sammen med 1030 plus bliver det lidt af en klods på frempinden.

 

Bedøm ’Value-for-money’

4.999,- er meget for en cykelcomputer, men vi synes stadig at man får meget for pengene.

 

Batteripakken, som tidligere nævnt er 1000 kroner måske for meget for en powerbank, men man får også et produkt der passer perfekt til din Garmin cykelcomputer. 

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Den store skærm, navigationsdelen og de strukturerede træningsprogrammer.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Nej.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Prisen er i den højde ende. Men Garmin har endnu engang lavet et produkt, andre producenter vil skæve over til. 

 

Konklusion

Nød du at benytte produktet?

 

Ja. Det var en fornøjelse at køre med Garmin Edge 1030 Plus. Det skyldes i sær de mange fede features.

Batteripakken. Rigtig godt produkt, hvis man nyder at cykle lange ture, hvor man ikke har mulighed for at få ladet sin enheder op.

 

Om testeren:

Alder: 31
Højde: 173
Vægt: 73

Jeg har cyklet i: ni år 
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel og E-cykling.  

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Stortalent træner bedre end forventet efter mareridtsstyrt

Landevej

Eksklusivt interviewColoQuick-rytter rejser til Belgien

Landevej

Transferlisten 2020-2021 – ProTeams

Landevej

Astana-stjerne forlænger

Landevej

Hundeluftning giver flere knoglebrud til AG2R-rytter

Landevej

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST
Fuglsang nomineret til årets Velo d'Or

Landevej

Bruyneel om Armstrong: Han var den bedste - også uden doping

Landevej

Optakt: 4. afdeling af DCU Feltet.dk November Series

E-cykling

Astana-kaptajn skifter til Movistar

Landevej

Overblik: Disse profiler mangler kontrakt for 2021

Landevej

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Landevej

Video i artiklenRadio Tour, sæson 2, afsnit 30: Cykelcross-special med Sebastian Fini

Video

Van Aert ser frem til at udfordre Van der Poel i mudderet

Cross

Eksklusivt interviewValgren og Langvad får wildcard til VM

E-cykling

Garvet belgier indstiller karrieren

Landevej

2020-ranglisten: Fik eksperten ret?

Landevej

Eksklusivt interviewMads Østergaard forlænger med ColoQuick – Drømmer om at blive professionel

Landevej

Movistar-manager: Ingen grund til panik over Valverdes præstationer i år

Landevej

Afrikansk etapeløb udskudt på ubestemt tid

Landevej

Movistar-boss om Lopez: Chancerne er 50/50

Landevej

Asgreen om sejren i Kuurne: En drøm der gik i opfyldelse

Landevej

Gravel Ride: Asgreen's Coffee Ride

Motion

Fem fede løb, du sikkert ikke så

Landevej

Højdepunkter og resultater af World Championships Experience

E-cykling

To veteraner får nye kontrakter hos Groupama-FDJ

Landevej

Østerby kæmpede forgæves mod den svenske overmagt

E-cykling

Mitchelton-Scott forlænger med to ryttere

Landevej

Tre talenter får kontrakter med Team Sunweb

Landevej