Canyon lancerede i 2004 deres f\u00f8rste Ultimate, og cyklen er lige siden blevet k\u00f8rt af nogle verdens bedste ryttere, og den kan skrive flere sejre i b\u00e5de Grand Tours og endagsklassikkere p\u00e5 sit CV. I dag er Ultimate blevet synonym med en af de bedste landevejscykler p\u00e5 markedet.\u00a0<\/p>","
Man er ikke i tvivl om, at det er en Ultimate, man st\u00e5r med i h\u00e6nderne. P\u00e5 trods af at cyklen er gjort mere aerodynamisk, har Canyon har v\u00e6ret tro mod cyklens historie, design og egenskaber.<\/p>","
Det flotte og enkle design, der karakteriserer Ultimate, er bevaret og saddelpindsstr\u00e6bere der h\u00e6fter forholdsvist h\u00f8jt oppe p\u00e5 saddelpindsr\u00f8ret, er der ikke pillet ved. R\u00f8rformerne er blevet mere aerodynamiske (kammatail-formede), k\u00e6destr\u00e6berne er blevet mere enkle og forfinede samt krankboksen er blevet mere stiv og robust.\u00a0<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Ultimate CF SLX 8 Di2 2023 kommer i et flot og elegant design vekslende mellem blank og mat sort. En perfekt cykel, der lægger op til at hoppe i det mere farverige tøj, hvis man ønsker mere knald på udtrykket. Der er selvfølgelig andre Ultimate-modeller med mere farve på.
Her er et par eksempler:
Cockpittet er elegant, og med den fuldt integrerede kabelføring får cyklen et flot og stilrent design. Styret kan nemt justeres i bredden vha. Canyons nye indstillingssystem, og det gør samtidig cyklen nemmere at pakke til f.eks. rejser, da den del af styret, som har styrtape på, hurtigt og nemt kan afmonteres ved at løsne to skruer.
Saddelpindsklampen er vendt 180 grader, så den vender fremad. Det er en smart detalje, der sikrer, at skruen som spænder klampen, ikke bliver beskidt, når baghjulet sprøjter mudder og snavs op. Som standard kommer SLX-modellerne med en bækbredde på 25 mm på forhjulet og 28 mm baghjulet for at kombinere aerodynamik med komfort.
En komfortable cykel med gode allround-egenskaber
Ultimate CF SLX er en pålidelig og stabil landevejsracer, hvor der er et rigtig godt forhold mellem komfort og en aerodynamisk siddeposition. Med en stack-reach-ratio på 1,45 kommer du i en position, hvor du kan sidde længe og samtidig have gavn af at sidde foroverbøjet.
Canyon har valgt at lave kædestræberne proportionalt længere ift. rammen (413 mm - 415 mm) i størrelserne L, XL og 2XL, mens kædestræbere har en længde på 410 mm ved mindre modeller. Køreoplevelsen bliver derfor også forskellig på de respektive modeller, hvor de mindre modeller med kompakte kædestræbere har en hurtig og præcis styring, mens de større modeller giver mere stabilitet, når farten kommer op og på tekniske nedkørsler.
Den testede cykel i en størrelse large føles stabil og sikker at køre på, men det går lidt udover cyklens adræthed. Det er en personlig smagssag, men for mit vedkommende måtte cyklen gerne føles en anelse mere livlig.
Der er fart i cyklen og accelerationsevnen er rigtig god. Og så kan vi ikke komme uden om, at det er en cykel, som er virkelig god i et terræn med bakker og høje stigningsprocenter på grund af cyklens lethed.
Afrunding
Den nye Canyon Ultimate CF SLX er fortsat en cykel, der hører hjemme i mere kuperet terræn, men den er tilført en række aerodynamiske træk, der får cyklen til at bevæge sig over i allround-kategorien, som passer rigtig godt til det danske terræn. Udstyr, komponenter, kvalitet og pris hænger rigtig godt sammen, og cyklen er klart anbefalelsesværdig.
Se alle modeller og farver på Canyon.coms website.