\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Johansen har særligt vist sig frem på enkeltstartscyklen, hvor han på den 26 kilometer lange enkeltstart i Volta a Portugal kun blev slået med tre sekunder af holdkammeraten Artem Nych.
Derfor mener den 24-årige, at han især har noget at bidrage med, når Danmark Rundt indledes med en 13,7 kilometer lang holdtidskørsel.
”Med det hold de har til holdløb, så vil det kunne blive rigtig, rigtig stort. Det er en drøm, jeg har. Det ligger ikke i mine hænder. Jeg kørte et stærkt Volta a Portugal, men det lå bare for sent til at blive udtaget. Men hvis han (Rasmus Søjberg) ikke blive klar, så håber jeg, at jeg får lov til at køre Danmark Rundt.”
”Jeg føler, at jeg er på noget af det bedste niveau, jeg nogensinde har været på”
I øjeblikket kører Julius Johansen på det portugisiske kontinentalhold Sabgal / Anicolor, hvilket er en noget anden liga, end det han kørte på sidste år.
Her foldede han sig ud på WorldTour-holdet Intermarché - Circus - Wanty. Til trods for nedgraderingen, har han aldrig følt sig bedre kørende, end han er nu, hvilket han bevidste med sin flotte præstation i det portugisiske etapeløb.
Skuffelsen over den missede sejr fylder dog stadig hos danskeren.
”Man kan ikke være cykelrytter uden at være skuffet over at være så tæt på så mange gange. Det har også været en tendens de seneste år, hvor det har været lige ved og næsten. Men jeg skal også være glad for, at jeg nu viser, at jeg er på vej tilbage.”
”Der skal ikke være nogen tvivl om, at det i nogle år er gået nedad, men nu er jeg på vej tilbage og bygger op og fundet de ting, jeg måske har gjort forkert over de seneste par år. Det har jeg forsøgt at ændre på, så jeg bliver endnu bedre. Jeg føler, at jeg er på noget af det bedste niveau, jeg nogensinde har været på. Jeg er glad for, at jeg rent fysisk viser, at jeg er på et bedre niveau, end jeg har været før. Så er jeg sikker på, at sejrene nok skal komme,” fortæller han.
Hvad er det præcis, du har ændret på for at nå dit nye høje niveau?
”Da jeg kom op på WorldTouren på Intermarché, var der aldrig nogle, der holdt øje med mig. Jeg skulle bare køre min træning. Når min træning var slut, så var min arbejdsdag også slut ligesom normale mennesker, der kommer hjem fra arbejde.”
Danskeren kørte for det belgiske WorldTour-hold i to sæsoner (2022 & 2023) / Foto: Sirotti.
”Sådan er det ikke i cykling. Der skal du op om morgenen, spise rigtig, lave din coretræning, og du skal sørge for at gå tidligt i seng. Det missede jeg. Jeg gjorde, hvad jeg skulle, og jeg dukkede op til løbene, men når jeg mødte op til løb, var det et arbejde. Jeg tænkte ikke: ’Oh shit, nu skal jeg vinde.’ Jeg tænkte i stedet: ’Oh shit, nu skal jeg føre de første 120 kilometer.’ Det er et mindset, jeg har skullet ændre. Hvis jeg gerne vil opnå de drømme, som jeg har, så bliver jeg nødt til at ændre den indstilling. Det er det, som jeg prøver på, og det er jeg begyndt på at gøre,” siger Johansen, der også erkender, at det store talent, som han blev udråbt til i ungdomsårene, har været lidt en sovepude.
”Set i bagklogskabens lys, så har jeg ikke været seriøs nok og måske set det for meget som et arbejde og ikke lagt de ekstra fem procent, som der skal bruges hver dag for at blive den bedste udgave af mig selv. Det er jeg begyndt på nu, bedre sent end aldrig. Jeg har fået en træner, som jeg er rigtig glad for og fået et godt samarbejde med. Jeg fik ham først som træner efter DM, så det er selvfølgelig klart, at man ikke kan nå at flytte bjerge. Men jeg er vanvittig glad for det niveau, jeg har nået.”
”Det ser ikke supergodt ud”
Den opadgående formkurve giver forhåbning om en professionel kontrakt. I øjeblikket er der dog lange udsigter til en prof-kontrakt, erkender han.
”Det ser ikke supergodt ud. Lige nu har jeg fokus på at ændre mig selv, så jeg har kunne køre nogle resultater og vise, at det er en ny Julius, der står, og at det er en ny Julius, de vil møde. En, der er meget mere sulten og som vil gøre de ekstra 10 procent, som ikke alle vil. Nu skal jeg satse på at gøre det bedre. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at tale med potentielle hold.”
”Lige nu får jeg ingen løn i Portugal. Jeg lever 100 procent at de opsparede penge i de to år, hvor jeg kørte på WorldTouren. Det er jo superhårdt. Men det er en del af det at være cykelrytter. Lige nu vil jeg hen et sted, hvor jeg kan leve af det. Det er det første mål.”
Johansen har dog en plan B i baghånden, hvis ingen hold bider på krogen.
”Jeg er ikke villig til at droppe den drøm, jeg har. Jeg kommer til at kæmpe for alt i verden. Holdet (Sabgal / Anicolor) er dog rigtig glade for mig, så de vil gerne have, at jeg bliver der næste år, men det er ikke min drøm at blive i Portugal. Det vil kunne lade sig gøre, men jeg skal skrive rundt til hold, og jeg gør, hvad jeg kan for at skaffe en kontrakt enten på et prohold eller WorldTour-hold optimalt set,” siger han.
”Jeg håber selvfølgelig, at det er på vej til en ny stime”
Vi slutter artiklen med at se tilbage på det netop overståede Volta a Portugal - der er et kategori 2 UCI-løb - hvor Johansen med god grund kan være stolt af sin præstation.
” For det første var jeg egentlig bare glad for at blive udtaget til at køre Volta a Portugal. Da jeg vidste, at jeg skulle køre løbet, så vidste jeg, at jeg ville blive hjælperytter, fordi vi har nogle ryttere, der kan vinde samlet. Så på forhånd havde jeg forberedt mig på, at hvis jeg skulle køre min egen chance, så ville det blive på enkeltstarter, og dem lå der heldigvis to af.”
”Det har jeg så haft meget fokus på op til. Det gør, at jeg formår at køre en rigtig god prolog, hvor jeg bliver toer og bliver kun slået med 0,01 sekund. Det kunne ikke have været tættere. Jeg er rigtig godt tilfreds med præstationen og taber heldigvis til en af mine holdkammerater (Rafael Reis). Det samme igen på enkeltstarten, hvor jeg også kun taber med tre sekunder til min holdkammerat (Artem Nych).”
Johansen kørte to sæsoner for Uno X i 2020 og 2021 / Foto: WordUp Projects
”Så er der en etape (5. etape) undervejs, der ikke er bjergetape, hvor jeg formår at køre rigtig godt og bliver treer. Så for mit vedkommende er jeg rigtig, rigtig glad for det Volta a Portugal, jeg har haft, og glad for holdets præstation.”
”Jeg håber selvfølgelig, at det er på vej til en ny stime. Det har ikke været det bedste år indtil videre, men jeg har fået en træner og været rigtig seriøs op til, og gjort alt hvad jeg kunne for at køre godt, og så er det bare dejligt, at det bærer frugt,” lyder det.
Det blev ikke kun succes for danskeren personligt, men også på holdet kunne champagnepropperne springer. De vandt nemlig samlet med russiske Artem Nych. Vejen til sejren var dog fyldt med bump på vejen.
”Når man kører på et portugisisk hold, så er Volta a Portugal det altoverskyggende mål. Vores hold har været ret uheldig. En af vores største kaptajner brækkede hånden til de nationale mesterskaber og blev slet ikke så klar, som han kunne være.”
”Ham, der så ender med at blive kaptajn, han bliver syg efter de første to bjergetaper og udgår. Vi har en holdchef, der er vanvittig skuffet over, at vi ikke engang har en mand i top-20. Med to etaper tilbage har vi stadig ikke en i top-15, men ender med at tage tre minutter på næstsidste etape og smadre dem på enkeltstarten og vinder løbet til sidst. Det var en kæmpe, kæmpe oplevelse at være med til og gøre som hold,” slutter danskeren.