I morgen kan sprinterne kigge langt efter en ny mulighed for at tage sejren, da klassementsfavoritterne for alvor skal i krig mod hinanden p\u00e5 \u00e5ret f\u00f8rste reelle bjergetape.<\/p>","
Efter g\u00e5rsdagens regnskyl kunne rytterne bade sig i solskin, da starten af 5. etape gik i Modena. Alle ryttere var til start, og det med en dugfrisk negativ coronatest ajourf\u00f8rt.<\/p>","
De 177 kilometer til m\u00e5lbyen Cattolica var da heller ikke frygtindgydende, for det var allerh\u00f8jst en motorvejsbro, der kunne give klatrem\u00e6ssige udfordringer. Etapen var oplagt til et spurtopg\u00f8r, og udbrudsfors\u00f8g syntes d\u00f8dsd\u00f8mt p\u00e5 forh\u00e5nd.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Ikke desto mindre var to ryttere rykket ved etapestart, og det var to velkendte navne i udbrudssammenhæng. Det drejede sig om Umberto Marengo (Bardiana-CSF-Faizané) samt Filippo Tagliani (Androni Giocattoli - Sidermec).
HUSK, AT DU KAN SE ALLE ETAPER AF GIRO D'ITALIA EKSKLUSIVT PÅ DISCOVERY+ UDEN REKLAMER
De fik hurtigt et hul, mens feltet faldt i geled og kørte to og to. Efter de første 15 kilometer var tilbagelagt, kom udbruddet oppe på 3 minutter og 20 sekunder. Herfra lagde Israel Start-Up Nation sig i front med Guy Niv, mens hold som Jumbo-Visma og Cofidis lurede i baghjulet.
Niv lod de to udbrydere oparbejde et forspring på fem minutter over de næste mange kilometer, og farten var lav. Det kom særligt til udtryk med lidt over 130 kilometer igen.
Her fik Lorenzo Fortunato (EOLO-Kometa) tilladelse af feltet til at køre i forvejen, hvor han kunne vinke til publikum i Bologna, som var italienerens hjemby. Et jubelbrøl lød, da italieneren i adstadigt tempo rullede igennem byen.
Kort efter gik den evige føringskonge, Thomas De Gendt (Lotte-Soudal), frem for at tage del i føringsarbejdet, hvilket hurtigt kunne ses på udbruddets forspring, der skrumpede ind til fire minutter.
Imolas indtog kunne mærkes
Længere fremme på etapen ventede Imola-banen. Udover at være et gensyn med sidste års verdensmesterskabsrute var det også her, at dagens ene ud af to indlagte spurter lå.
Som et lyn fra en klar himmel, bredte der sig en heftig nervøsitet i feltet ved ankomsten til racerbanen. Forklaringen skulle findes i en ændring i vejrudsigten, der nu meldte pæn sidevind i området.
I spurten kørte Peter Sagan (Bora-Hansgrohe) fra spids, men han kunne ikke holde hele vejen til stregen. Det blev i stedet Fernando Gaviria (UAE Team Emirates), der vandt den foran Tim Merlier (Alpecin-Fenix), Viviani, Sagan og Nizzolo.
Den belgiske vinder af 2. etape, Merlier, meldte sig dermed ind i kampen om pointtrøjen, som han angiveligt tidligere ikke skulle have haft planer om.
Den nervøse kørsel med farten skruet i vejret og den indlagte spurt betød, at de to lykkeridderes forspring på rekordtid blev reduceret til ingenting. Marengo og Tagliani måtte derfor give afkald på deres fælles projekt med hele 100 kilometer til mål.
Feltet faldt igen til ro, efter at Imola var passeret, og den brede front blev på ny etableret. Hastigheden blev dog ikke langsom, da rytterne kørte afsted med en fart på den anden side af 50 kilometer i timen.
Nulstilling
Hvis man kan tale om deja vu på en etape, så skete det efter 68 kilometer. Her angreb to nye ryttere fra prokontinental-holdene, og etapen var derfor i gang på ny.
Denne gang var det Simon Pellaud (Androni Giocattoli - Sidermec) og Davide Gabburo (Bardiani-CSF-Faizanè), der tog chancen og satte afsted.
Feltet virkede ikke synderligt interesseret i, at situationen fra 3. etape skulle gentage sig, hvor Taco van der Hoorn (Intermarché - Wanty - Gobert) snød sprinterne for sejren.
Ewan og Merlier sendte derfor deres arbejdsmænd i front, og De Gendt samt Senne Leysen (Alpecin-Fenix) satte på ny tempo i feltet. Derfor måtte de to nye udbrydere kigge langt efter sejren, og de fik blot lidt over et minut at gøre godt med.
Ved spurten om bonussekunderne kunne Pellaud generobre føringen i spurtkonkurrencen, men han valgte af uforståelige årsager ikke at gå efter det. Gabburo kørte derfor først over stregen foran Pellaud, mens en Bardiani-rytter tog det sidste bonussekund i feltet.
Som sædvanlig steg nervøsiteten og farten, jo tættere de kom på målstregen. Lige pludselig valgte Alexis Gougeard (AG2R) dog at sætte et fremstød ind, og han kom da også frem til de to øvrige i front.
De tre mand havde dog blåt små 20 sekunder ned til det jagtende felt.
Farlig afslutning
Den høje fart havde konsekvens for Ineos Grenadiers plan B, da Sivakov lå og rodede rundt i vejkanten. Han var kommet op at ride på en holdkammerats baghjul, men med blodet løbende ned ad armen kørte russeren videre.
Han virkede dog særdeles modløs, da han kørte ved siden af sin holdbil, og det lignede ikke, at han ville komme tilbage til feltet.
Uheldene fortsatte, da Filippo Fiorelli (Bardiana-CSF-Faizané) og en Lotto-Soudal-rytter styrtede i et højresving med under ti kilometer til mål.
Forrest holdt de tre mand på fornem vis feltet bag sig og med fire kilometer til mål, havde de fortsat 10 sekunder til det ivrige felt. De blev dog spist af de glubske sprintermandskaber kort efter.
Endnu en gang lå der pludselig flere ryttere i asfalten, og det var højprofilerede navne, der røg i jorden. Både gårsdagens etapevinder Dombrowski og Landa så ud til at have store smerter, og især spanieren var hårdt ramt.
Artiklen fortsætter under videoen
I spurten kom Bora-Hansgrohe for tidligt frem, og det medførte at Sagan ikke kørte med sit tog. I stedet kørte Cofidis en flot spurt, hvor Simone Consonni kom frem som en raket med Viviani i baghjulet.
Vivani kunne dog ikke holde farten, og både Ewan og Nizzolo stormede forbi Cofidis-rytteren, mens at Merlier fod røg ud af pedalen længere tilbage.
Ewan var hurtigst af de to forreste, og han kunne dermed tage en eminent spurtsejr.
En forslået Dombrowski kom efterfølgende over stregen, mens fire Bahrain - Victorius ryttere kom ind uden Landa. Deres baskiske kaptajn var dermed ude af løbet.
Hele 13 minutter efter Ewan sluttede Sivakovs dag, da han trillede i mål sammen med Jonathan Navaerz (Ineos Grenadiers).
HUSK DU KAN FINDE ALT OM FELTET.DKS DÆKNING AF GIRO D'ITALIA LIGE HER