\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
“Den sidste enkeltstart (20. etape, red.) kommer sent i løbet, er ret kuperet og har en distance, hvor Asgreens motor virkelig kommer til sin ret. Den ligger sådan set ret godt til ham. Sidste års Tour-enkeltstart viste, at han kan køre godt sent i en Grand Tour,” pointerer Axelgaard.
SKAL DU HAVE ASGREEN PÅ DIT MANAGERHOLD?
Klassement-fri trup giver luft til potentiel brostenssejr
Der vil også opstå andre muligheder mellem den første og næstsidste etape, hvor koldingenserne og resten af Danmark bør have et øje på Asgreen. Disse fordeler sig særligt på de mange kuperede etaper.
“Han har nogle låste dage, hvor han skal arbejde for Jakobsen. Men dem er der ikke særlig mange af. Han burde kunne få en del af frihed, særligt nu hvor Alaphilippe er ude. Han kører godt nok op ad til at kunne gøre noget på 8., 13., og 15. etape,” varsler eksperten.
Også 16. etape kan være en mulighed for Asgreen ifølge Axelgaard, såfremt den danske monumentvinder har en god dag, med det aber dabei at “de bedste kører fra ham på stigningerne”. På etapen venter to kategori 1-bjerge før en nedkørsel mod mål.
Ligeledes kan den småkuperede 19. etape blive et mål. Omvendt kan der her være andre agendaer i spil, idet der for det første venter enkeltstarten dagen efter, og for det andet at holdet kan satse på Fabio Jakobsens spurtevner.
I stedet peger Axelgaard på 5. etape som den dag, hvor Asgreen bør sætte det største kryds. Her skal rytterne ud på de nordfranske brosten med mål ud for Arenberg-skoven.
“Brostensetapen er helt oplagt. Det er måske hans bedste chance for at vinde en etape, fordi han kører på et hold, der ikke kører klassement. De satser stort på den etape, og Asgreen skal ikke vente på nogen som helst. De kan sidde i overtal til sidst. Det er noget andet end Paris-Roubaix, hvor alle kører for at vinde. Her er der rigtig mange, der kører for at vinde tid. Der er færre, der kører for at vinde etapen,” lyder forudsigelsen.
Faktisk kan der vente den store jackpot for Asgreen ved den gamle mineby.
“Boom vandt netop ved at koble sig på klassementsrytterne i 2014. Så hvis han er på toppen der, så er perspektiverne gode. Så kommer den gule trøje også i spil for ham,” vurderer Axelgaard, som dog har svært ved at vurdere, hvor selektiv årets brostensetape bliver.
“De seneste par år er favoritterne kommet ind stort set samlet. Men i 2014 og 2010 gjorde den en stor forskel. Det kan ende i en spurt i en lille gruppe. Også med folk, der normalt ikke laver noget i Paris-Roubaix. Det er en svær etape at læse. Men tre Asgreen-typer ender jo med at køre væk i 2018, så det kan lade sig gøre igen.”
Se hele Quick-Steps trup, inklusive dens tre danskere
Vejen til udbrudssucces
Summa sumarum er der flere muligheder for danskeren i en trup uden en klassementskaptajn, og spørgsmålet er nu, om han finder sit vanlige niveau.
“Han har været lidt svær at læse i år. Han har kørt overraskende godt i løb, hvor man tænker, at det ville have været for hårdt for ham, og så har han så ikke været så stærk i de løb, hvor man tænkte, at han ville være god. Men det er en af de mere perspektivrige Tour for ham, fordi der er så få sprinteretaper, og fordi Alaphilippe ikke er med,” fortæller Axelgaard.
Og hvordan skal Asgreen så opnå at komme på sejrsskamlen i dette års Tour de France?
“Jeg tror godt, at han kan stole ret meget på sin spurt. Vi har set, at han har kørt top tre i spurter i Tour de Suisse og Tour of California i ret skrapt selskab. Så han er hurtigere end som så. Ja, folk vil holde godt øje med ham i et udbrud, men sidste år lykkedes det jo Mohoric at vinde to etaper, selvom folk holdt øje med ham,” vurderer Axelgaard, inden han tilføjer:
“Sent i en Grand Tour behøver terrænet ikke være så hårdt, før den stærkeste rytter kan bryde de andre ned. Og det er Asgreen stærk nok til. Han skal også udnytte, at han forhåbentlig kører på et hold, som vil sidde med flere folk i udbruddet. Det bør der være chancer for, nu hvor de ikke kører klassement.”
Asgreen har to andenpladser på en etape i Tour de France. Sidste år var det kun Wout van Aert, der kørte en bedre tid på den sidste enkeltstart, mens Matteo Trentin i 2019 kørte fra udbruddet, hvor Asgreen blev nummer to.
Du kan her læse vores Tour-analyser af henholdsvis Andreas Kron, Mikkel Bjerg, Magnus Cort, Jakob Fuglsang og Chris Juul.