\u201dHonor\u00e9 m\u00e5 v\u00e6re hj\u00e6lper. Selvom han s\u00e5 bedre ud p\u00e5 muretapen i Tirreno, s\u00e5 har han ikke rigtig vist noget, der g\u00f8r det andet end fair, n\u00e5r de nu har tre mand i god form.\u201d<\/p>","
\u201dDet kan selvf\u00f8lgelig \u00e6ndre sig p\u00e5 dagen, men jeg regner med, at han bliver hj\u00e6lper og ikke har benene til at lave et resultat,\u201d siger Emil Axelgaard, der til geng\u00e6ld forventer, at Honor\u00e9s rolle som hj\u00e6lper bliver aldeles betydningsfuld for holdet og m\u00e5ske s\u00e6rligt Cort.<\/p>","
Den 30-\u00e5rige bornholmer vil utvivlsomt h\u00e5be p\u00e5 at overleve Cipressa og Poggio for s\u00e5ledes at kunne spurte om sejren p\u00e5 Via Roma.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Klatrer han som i Algarve, bør han have en god chance for at sidde i den der 10-15-mandsgruppe. Men hans evige problem er jo positionering, og den er bare altid altafgørende i bunden af Poggio. Det er nøglen for Cort. Så der bliver Honoré rigtig vigtig.”
”Du kan være nok så stærk, men starter du Poggio langt tilbage, er det bare pokkers svært, fordi det er en højhastighedsstigning. UAE kommer til at køre den fra spids, og farten kommer ikke til at falde. Det bliver svært at bevæge sig frem. Han skal ind i en ordentlig position, men gør han det, så ved vi også, at han har en chance for at komme med over.”
Cort i gult under Paris-Nice. Foto: A.S.O. / Aurelien Vialatte.
Ifølge Emil Axelgaard gav Paris-Nice ikke enstydige svar på, om Cort fortsat er i den formidable tilstand, der gjorde ham i stand til at vinde to etaper i Volta ao Algarve i midten af februar. Mest af alt, fordi den etape, som lå bedst til ham, blev aflyst.
EF´s meldinger om danskeren har været positive, men det kan snyde.
”Han er en mand, som jeg synes kan være svær at læse formmæssigt. Når man tænker, at han er godt kørende, så er han det lige pludselig ikke alligevel. Så han er ikke en mand, som jeg bare tænker sidder der med sikkerhed. Men chancerne for at lave et resultat må være bedre end nogensinde.”
Ønskeforløbet
En smule tvivl om formen til trods vil Cort ifølge Emil Axelgaard nyde godt af et hårdt løb. UAE må for EF-stjernens skyld meget gerne formindske feltet så meget som muligt og dermed taget den værste intensitet af positionskampen. Det har danskeren ekstra brug for, i betragtningen af at EF har tre kaptajner at skulle bruge hjælperyttere på.
Kan Cort forblive i eller tæt på frontgruppen hen over Poggio, vil han med sine stærke spurtevner have en chance for et topresultat uanset størrelsen af gruppen. Eksperten føler sig overbevist om, at EF vil satse udelukkende på bornholmeren, i alle scenarier han sidder med over bakken.
Det kan de meget vel gøre klogt i, selvom Cort med stor sandsynlighed vil være oppe mod ryttere, som normalt slår ham på stregen.
”Han bliver treer i en massespurt i Paris-Nice, og hans kick ved den anden etapesejr i Algave var imponerende. Jeg vil stadig tro, at Mads P., Van Aert, Philipsen, De Lie og Ewan vil være svære for ham, men Lobato, Roelandts og (Ben) Swift har været på podiet ved at slå på papiret hurtigere folk. Alaphilippe har vundet en spurt, som han logisk set ikke burde kunne.”
”Der sker mærkelige ting i spurter efter 300 kilometer. Han vil bestemt have en chance for at slå Mads P. og Van Aert og de andre, der kan tænkes at sidde i en mindre gruppe.”
Honoré (i midten) på 3. etape af Tirreno-Adriatico. Foto: Sirotti.
Det er dog slet ikke sikkert, at Bettiol og Powless behøver at føre for Cort, hvis de selv skulle være med på de sidste hektiske kilometer. Emil Axelgaard mindes nemlig VM i 2017, hvor Cort pludselig dukkede op foran feltet på den sidste kilometer.
”Jeg kunne godt se ham køre med i angreb efter Poggio. Han er en impulsiv og aggressiv rytter. Vi så jo hans angreb i Bergen. Så jeg vil ikke udelukke, at han kunne finde på det,” siger Emil Axelgaard og vurderer et sådant træk.
”Det handler også om, hvem der sidder der. Hvis de rigtige sprintere gør, så tænker jeg, at det vil være det værd. For så bliver det svært at vinde en spurt. Men man må antage, at de er væk, og så tror jeg, at han vil satse på sin spurt.”
Magnus Corts historik siger en 11.-, ottende-, 15.-, 101.- og 62. plads. I fjor missede han løbet efter et styrt i Tirreno-Adriatico. Ved den lejlighed debuterede Mikkel Honoré med en 38. plads.
Du kan her læse vores fulde optakt til Milano-Sanremo 2023.