Det st\u00e5r klart, efter Team Jumbo-Visma den 22. december bekendtgjorde, at sloveneren i stedet skal k\u00f8re Giro d\u00b4Italia.<\/p>","
Men hvad f\u00e5r slovenerens frav\u00e6r af betydning for den danske Tour-konge til sommer? Ikke n\u00f8dvendigvis det helt store, hvis man sp\u00f8rger Feltet.dk\u00b4s ekspert, Emil Axelgaard.<\/p>","
\u201dDet betyder jo, at Vingegaard skal regne med at v\u00e6re alene til sidst i bjergene. De kan ikke k\u00f8re den der dobbeltstrategi l\u00e6ngere. Sp\u00f8rgsm\u00e5let er s\u00e5, hvor effektiv den havde v\u00e6ret,\u201d siger Emil Axelgaard og uddyber:<\/p>","
\u201dSidste \u00e5r tabte Pogacar jo lidt hovedet, fordi Roglic allerede var forsl\u00e5et og langt bagefter, da han begyndte at jagte ham p\u00e5 11. etape. I \u00e5r ville Pogacar, forudsat at alle holder sig p\u00e5 cyklerne, formentlig have fokuseret mere p\u00e5 Vingegaard.\u201d<\/p>","
\u201dDet ville selvf\u00f8lgelig v\u00e6re afh\u00e6ngigt af, hvad der sker i l\u00f8bet af for\u00e5ret, og hvilken styrke Roglic vil have vist. Det g\u00f8r, at det er lidt spekulativt. Men tendensen er jo, at Roglic er i tilbagegang.\u201d<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Så hvis det i foråret ville vise sig, at Vingegaard er den stærkeste af de to, så tror jeg, at Pogacar lærte så meget, det er i hvert fald det, han indikerer gennem sine udtalelser, at han ikke ville spille supermand i Touren.”
UAE nu med overhånd?
Fremfor et tab af et offensivt kort ser Emil Axelgaard snarere Roglics fravær som en potentiel svækkelse af Vingegaards forsvar mod Pogacar. For efter en 2022-Tour, hvor Jumbo-Visma med undtagelse af en enkelt dag var UAE Team Emirates overlegne i bjergene, kan det pludselig blive Vingegaard, der isoleres.
I hvert fald, hvis Jumbo-Visma som rygtet hos Wielerflits erstatter Roglic med Dylan Van Baarle og ellers udtager det samme Tour-hold som i 2022.
”Jo, Jumbo-holdet er brølstærkt. Men så stærkt er det heller ikke. Jeg synes, at det er en lille smule bekymrende. Jeg synes faktisk, at UAE ser stærkere ud i bjergene, fordi Sepp Kuss er så ustabil, som han er. Så ham kan man ikke helt regne med,” forklarer Emil Axelgaard og fortsætter om UAE.
”Når Pogacar har Adam Yates ved sin side fremover, og hvis de så ikke er corona-ramte, så kunne UAE godt se en lille smule stærkere ud, når vi kommer ind i de høje bjerge. Der havde Roglic selvfølgelig gjort en forskel. Så på den måde er det en ulempe.”
Alt i alt gør Roglics fravær dog ikke Emil Axelgaard bekymret på Vingegaards vegne. Dels, fordi Jumbo-Visma med Kuss, Steven Kruijswijk, Wout Van Aert og måske Rohan Dennis stadig står stærkt i bjergene, og dels fordi han forventer, at Pogacar og Vingegaards overlegenhed i høj grad vil kunne negligere betydningen af andre ryttere. En ny duel på ren råstyrke kan være på vej.
Et større pres på Vingegaard
Mange Pogacar vs. Vingegaard-dueller tyder det ikke på i foråret. Vingegaard skipper Ardennerne, og Pogacar ser ikke ud til at køre hverken Paris-Nice eller Baskerlandet Rundt, som Vingegaard planlægger at gøre det.
Det kan åbne døren for danskerens første ugelange sejr på WorldTouren, hvilken Jumbo-Visma kan få særligt brug for skal komme i 2023. For kombinationen af den lange skadespause og Giro-satsning kan betyde dårligere form og færre løb og dermed færre topresultater fra Roglic i foråret.
”Der vil ligge et større pres på Vingegaard i forhold til at levere nogle af de der resultater i ugelange løb, som Roglic plejer at levere. Det bliver så interessant at se, om han kan løfte den del af ansvaret fra Roglic,” slutter Feltet.dk´s ekspert.
Pogacar forventes at køre Tirreno-Adriatico, som også Roglic skipper. UAE´s slovener fortsætter derefter med et par brostensklassikere og Ardennerne, mens Jumbos kører Catalonien Rundt som optakt til Giroen.