Det bliver de fem ryttere, som skal assistere Primoz Roglics og Jonas Vingegaards gule og Wout Van Aerts gr\u00f8nne ambitioner i \u00e5rets Tour de France.<\/p>","
Men hvor stor en st\u00f8tte kan Vingegaard egentlig regne med? Og hvad siger holl\u00e6ndernes udv\u00e6lgelse fra stjernetruppen om deres tillid og satsning p\u00e5 danskeren og Roglic kontra Van Aert?<\/p>","
Feltet.dk\u00b4s ekspert Emil Axelgaard giver her sin vurdering af Jumbo-Vismas Tour de France-hold.<\/p>","
\u201dP\u00e5 sin vis er det st\u00e6rkt. Og p\u00e5 sin vis er det bekymrende,\u201d siger Emil Axelgaard om holdets generelle styrke.<\/p>","
\u201dJeg synes, at de ser tynde ud i bjergene, fordi de har mistet Rohan Dennis. Is\u00e6r hvis Van Aert insisterer p\u00e5 at fokusere p\u00e5 denne gr\u00f8nne tr\u00f8je og f\u00f8rst bliver hj\u00e6lper i den sidste halvdel af l\u00f8bet.\u201d<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Det er et skræmmende godt hold. Men der er også mange usikre kort. Den eneste garanti er Van Aert. Benoot og Laporte er også ret stabile. Problemet er til gengæld, at deres to bjergryttere (Kuss og Kruijswijk, red.) er så ustabile. Hvis de kører, som de gjorde inden juni, så har de et problem. Så ser de godt nok tynde ud. Så det er en sårbar trup, men en meget stærk trup.”
Selvom Kruijswijk og Kuss kørte stærkt i junis opvarmningsløb, og selvom Benoot og Van Aert bestemt ikke er uefne i højderne, er Axelgaard altså bekymret for, at Vingegaard og Roglic kan sidde uden hjælpere, når favoritgruppen svinder til 10 ryttere.
En afgørende faktor for støtten til Vingegaard i bjergene kan således blive, om Van Aert gør alvor af, hvad han tidligere har udtalt: At han i den første del af løbet vil spare sig på bjergetaperne til fordel for sine chancer for at jagte point til den grønne trøje.
”Det er svært at have råd til at have en mand, der skal spare sig, når de har så få folk i bjergene. Jeg er spændt på, om han vil sparre sig i den første del af løbet.”
”Hvis de kommer ud med et forspring til Pogacar efter brostensetapen, så bør Jumbo bede Van Aert om at være hjælper. Hvis Roglic styrter igen, og Vingegaard kegler rundt på brostenene, og Pogacar kommer bedst fra start, så kunne jeg godt forestille mig, at Van Aert har mere frihed. Men det virker, som om at han har lov til at sætte sin egen dagsorden, fordi han er så stor en stjerne.”
Emil Axelgaard er desuden meget spændt på at se, hvordan Jumbo-Visma vil håndtere Van Aerts rolle på brostenene på 5. etape. Vil belgieren kunne køre egen chance, eller skal han vente på klassementskaptajnerne?
Med udtagelsen af powerfulde ryttere som Laporte, Benoot og Van Hooydonck fremfor mere klatrestærke navne som Rohan Dennis og Robert Gesink kan Jumbo-Visma ifølge eksperten give et indtryk af at tro og satse mere på Van Aerts succes end Vingegaards og Roglics.
Men sådan læser Emil Axelgaard ikke Jumbos trupsammensætning.
”Jeg tror, at det er af nød, at de ikke har Rohan Dennis med. Han var stort set sikker, men han var virkelig dårlig i Suisse og har vist nu fået corona. Og Gesink så virkelig dårlig ud i Suisse, så han havde heller ikke sin berettigelse. Så jeg tror ikke, at man skal lægge for meget i det.”
Truppen er måske ikke så bjergstærk, som Jumbos har været i de seneste to Tours. Til gengæld vil den ifølge Emil Axelgaard stadig være langt bedre end UAE´s, og så kan den vise sig at give Pogacar problemer andre steder på Tour-ruten.
”På brostenene og i sidevinden har de givet sig selv alle forudsætninger ved at vælge et hold, der papiret nærmest ser mere Van Aert-agtigt end gult trøjeagtigt ud. De har lavet et hold, der har maksimeret deres chancer for at gøre en forskel der, hvor Pogacar er sårbare.”
”Det var ufrivilligt, at Dennis ikke kom med, men det var ikke nødvendigvis en ulempe. De har en større chance for at få en tidsgevinst til Pogacar tidligt i løbet, så det kan vise sig at være en god investering. Og det er ikke sådan, at de ikke har holdet til at kontrollere løbet, hvis de får den gule trøje. Og i så fald må Van Aert rette ind og være verdens bedste hjælperytter.”