En mindre \u00e6ra er slut for Jakob Fuglsang, n\u00e5r 2021 bliver til 2022. Efter hele ni s\u00e6soner hos det bl\u00e5kl\u00e6dte Astana-mandskab tr\u00e6kker danskeren fra den kommende s\u00e6son i trikoten hos Israel Start-Up Nation.<\/p>","
Skiftet om i stand efter en l\u00e6ngere periode med rygter om et skifte til flere forskellige mandskaber, men sikkert er det alts\u00e5, at Fuglsang k\u00f8rer for holdet til og med 2024.<\/p>","
Det sp\u00f8rgsm\u00e5l har vi stillet Feltet.dks ekspert, Emil Axelgaard.<\/p>","
\u201dDa det stod klart, at Fuglsang ville forlade Astana, blev der offentligt spekuleret i flere muligheder,\u201d fort\u00e6ller han.<\/p>","
\u201dBikeExchange, Qhubeka, Cofidis og Deceuninck blev alle p\u00e5 forskellige tidspunkter sat i forbindelse med danskeren, og blandt de kandidater, der var bragt i spil, er Israel Start-Up Nation bestemt ikke det ringeste valg,\u201d mener Axelgaard, der uddyber:<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Det skyldes to forhold, nemlig holdets historik og hans rolle.”
Rytterne rykker sig på Israel Start-Up Nation
Kigges der først nærmere på holdets historik og de ryttere, der i de senere er skiftet til mandskabet, også i en cykelmæssig forstand ældre alder, er der gode historier at relatere til for Fuglsang.
”Først er der historikken. Israelerne har udvist en ganske god evne til at give deres ryttere et løft og få meget ud af talentet.”
”For Fuglsang er det vel særligt relevant at bemærke, at to veteraner sluttede deres karriere pænt af hos holdet,” siger Axelgaard.
Han peger her på to ryttere, der efter den netop afsluttede sæson har sagt stop for deres karriere, og som begge havde lidt af en sen opblomstring på holdet.
”Dan Martin var gået helt i stå hos UAE, men opnåede i løbet af sin tid på holdet at blive nr. 4 i Vueltaen og nr. 10 i Giroen samt vinde etaper i begge løb, mens André Greipel, der så meget pensionsmoden hos Arkea, lykkedes med at vinde løb igen efter sit skifte og således få en langt mere værdig afsked.”
”Derudover har holdet sparket gang i nogle hensygnende karrierer for blandt andre Rudy Barbier og Davide Cimolai, Ben Hermans har haft en gylden tid hos holdet med flere etapeløbssejre, Alessandro de Marchi oplevede i år sin bedste sæson i nogen tid efter et skifte, og Mads Würtz tog et pænt skridt frem efter sit skifte til holdet,” siger han ydermere.
”Kan den tendens overføres til Fuglsang, kan man håbe, at også han kan rejse sig efter en lidt svær sæson.”
Foto: Sirotti.
Dernæst kommer så også selve den rolle, Fuglsang kan forventes at have på Israel Start-Up Nation. Også her skal der muligvis kigges mod Dan Martin.
”Dertil er der hans rolle. Holdet har ingen helt store stjerner, og Fuglsang er hentet til holdet for at vinde cykelløb.”
”Han er tiltænkt en kaptajnrolle, hvor man stort set én til én skal erstatte Martin, og det vil være med et fokus på i første omgang kuperede klassikere og ugelange etapeløb, hvor han også har opnået de bedste resultater,” analyserer Axelgaard.
Dertil kommer, at holdet allerede har ét stærkt våben til den kommende sæson. Canadiske Michael Woods havde, måske modsat Fuglsang, et fantastisk 2021.
”I førstnævnte vil han skulle udgøre en tandem med Michael Woods, der i 2021 utvivlsomt har været den stærkeste af de to og lige nu synes at have en overhånd, men når kampen skaltages op med slovenerne, er det ikke nogen ulempe at have to stærke kort at spille.”
”Årets OL-løb, hvor både Woods og Fuglsang kørte fuld finale, er et billede på, hvordan fremtiden forhåbentlig kan udspille for holdet,” forklarer Feltet.dks ekspert.
Omvendt er der forskelle på de to ryttertyper, der kan komme danskeren til gavn, når det handler om, hvordan løbsprogrammet for den kommende sæson skal sættes sammen.
”På etapeløbssiden er holdet temmelig profilfattigt, og her burde Fuglsang kunne vælge og vrage, ikke mindst fordi Woods’ horrible enkeltstart gør, at han er knap så velegnet til at køre klassement i de løb.”
Hvad så med Grand Tours?
Et uafklaret aspekt er dog Fuglsangs rolle i Grand Tours. Danskeren selv har antydet, at det er slut med at køre efter klassementer i de tre uger lange etapeløb, og selvom hans kommende hold ikke har været så klare i spyttet endnu, mener Axelgaard også, det peger i den retning.
”Til gengæld er der intet, der tyder på, at Fuglsang er hentet til holdet for at køre klassement i Grand Tours. Touren i 2022 vil være et stort fokus, men han har klart indikeret, at det vil være med et fokus på etapesejre, gul trøje og måske en bjergtrøje,” fortæller eksperten.
”Det burde han kunne få masser af plads til at jagte.”
I det perspektiv er fortællingen om Chris Froome interessant. Briten er kommet langt efter sin alvorlige skade, men sit tidligere niveau er han fortsat langt fra. En Grand Tour-kaptajn bliver han næppe.
”Ambitionen om, at Chris Froome skal genrejses, er stille og roligt ved at blive tiet ihjel, og selvom Woods meget vel igen kan have ambitioner om at jagte en samlet top-10 til sommer, vil det ikke være et altoverskyggende fokus, der vil lægge begrænsninger på de mål, Fuglsang måtte have,” siger Axelgaard.
”På sprintersiden er holdet heller ikke alt for stærkt besat, og så er det vel næppe nogen ulempe at komme til et hold med Sep Vanmarcke.”
I sin tid på Astana vandt Jakob Fuglsang blandt andet Lombardiet Rundt | Klip: Eurosport Danmark.
Sidstnævnte belgier kan blive et fuldstændig afgørende kort på 2022-ruten til Tour de France, som igen indeholder brosten.
”Skal Fuglsang nogensinde indfri sin drøm om den gule trøje, kunne årets rute med en brostensetape måske være hans livs chance.”
”Lykkes det at vinde noget tid på klatrerne over pavéerne, ved man aldrig, hvordan status kan være efter den første bjergetape to dage senere.”
Dog er der også en hindring, der skal overkommes for danskeren. Ovenstående kræver nemlig, at det er en flyvende Fuglsang, der stiller til start i den kommende sæson.
”Alt sammen er det naturligvis under forudsætning, at Fuglsang kan genfinde sit niveau.”
”I en alder af snart 37 er det nok for meget at håbe på, at han når de tårnhøje højder, han havde i 2019 og 2020, for den forgangne sæson, hvor han var under det niveau gennem hele året, kunne indikere, at alderen langsomt er ved at indhente,” mener Axelgaard.
Dog var der i den grad lyspunkter, og især to resultater får eksperten til at være optimistisk på Fuglsangs vegne.
”Heldigvis nåede han til OL og i Tour de Suisse at vise, at han stadig er konkurrencedygtig, og der er dermed basis for at forvente resultater - også selvom det nok er for meget at forlange, at der venter flere monumentsejre.”
”Forhåbentlig kan han også genfinde den enorme stabilitet og det høje bundniveau, der altid har været hans varemærke, men som i 2021 var bemærkelsesværdigt fraværende. Heldigvis har Mark Cavendish bevist, at en renæssance for en ældre rytter ikke er umulig,” fortæller Axelgaard.
Kontraktlængden er interessant
Jakob Fuglsang fylder i den kommende sæson 37 år. Alderen er høj indenfor cykelsporten, men danskeren har fremvist en karriere, hvor han sent er kommet til et endnu højere niveau, end han havde tidligere.
Set med danskerens øjne er den nye kontrakt, som sikrer ham frem til han er 39 år, bestemt ikke en dårlig situation.
”Fuglsang kan bestemt heller ikke være utilfreds med kontraktens længde.”
”I hans alder er der meget få ryttere, der lykkes med at skrive så lang en kontrakt - det havde Patrick Lefevere [Deceuninck-chefen red.] eksempelvis aldrig givet ham - og det tyder på, at han har haft en dygtig agent,” siger Axelgaard.
Foto: Sirotti
Alle faktorer holdt sammen står det klart, at danskeren her har scoret en fantastisk situation at bygge den sidste del af karrieren på.
”Det er helt naturligt, at Fuglsang har grebet den chance og skrevet en kontrakt, der giver ham tryghed for fremtiden og formentlig en løn, der afspejler hans nuværende niveau.”
Omvendt stiller eksperten spørgsmålstegn ved holdets dispositioner. Holdejer Sylvan Adams har ikke nødvendigvis de bedste erfaringer med at give lange kontrakter til ryttere over 30 år.
”Det er nok snarere manager Sylvan Adams’ disposition, man kan stille spørgsmålstegn ved. Der er en grund til, at lange kontrakter er et særsyn for ældre ryttere, for det indebærer åbenlyst en risiko for, at de ender med at køre rundt til en løn, de ikke længere kan forsvare.”
”Holdet har i den sammenhæng temmelig bitre erfaringer med Froome-satsningen, og i det lys undrer det mig lidt, at de tør foretage et lignende sats igen,” siger Axelgaard.
Det betyder dog som bekendt ikke, at Fuglsang ikke kan blive en succes. Det er der intet, der entydigt indikerer ikke skulle ske.
”Det kan Fuglsang imidlertid på ingen måde være utilfreds med - og lad os bare håbe, at han beviser, at den slags sats sagtens kan være pengene værd!” slutter eksperten.