Den \u00e5rligt tilbagevendende Zwift Academy-konkurrence tiltr\u00e6kker hvert \u00e5r flere tusinde ryttere p\u00e5 b\u00e5de herre- og kvindesiden, der stiller op for at vinde en kontrakt med enten Alpecin-Fenix eller Canyon-SRAM.<\/p>","
BHS-PL Beton Bornholms 26-\u00e5rige Mads Rahbek, der i de senere \u00e5r har gjort sig indenfor Zwift hos P.O. Auto-CeramicSpeed, tog i \u00e5r kampen op i de h\u00e5rde indledende runder, og det har nu kastet den f\u00f8rste danske finaleplads af sig.<\/p>","
Muligheden for at kunne ende som professionel rytter er rykket t\u00e6t p\u00e5 for Rahbek, og det g\u00f8r ham stolt.<\/p>","
\u201dJeg er stolt af at blive udvalgt blandt de sidste fem. Det er mange, der har stillet op til det, s\u00e5 det er noget, jeg synes, jeg kan v\u00e6re stolt af.<\/p>","
\u201dJeg har ogs\u00e5 k\u00f8rt meget i \u00e5r, v\u00e6ret til mange cykell\u00f8b, s\u00e5 jeg skulle gerne have et nogenlunde niveau. At det v\u00e6lger at udv\u00e6lge mig, er jeg stolt af,\u201d fort\u00e6ller Rahbek.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Rahbek har siden 2014 været en del af den danske kontinentalscene, og gennem tiden har han gjort sig bemærket med flere fine resultater. Drømmen har dog altid været noget mere.
”For mig har det altid været en drøm, mens jeg har cyklet. Det er det, jeg har sigtet efter i alt den tid, jeg har kørt seriøst på cykel, nemlig at komme til at opleve det at være en del af et professionelt hold og få muligheden for at kunne dedikere mig hundrede procent.”
”Det, synes jeg, kunne være spændende. I takt med at jeg er blevet ældre og klogere på mig selv, er jeg blevet bevidst om, at jeg virkelig gerne vil prøve det,” fortæller han og fortsætter:
”Det er det, jeg gerne vil. Det har bare gjort viljen større til at sigte efter det. Det vil for mig være kæmpestort og en fed oplevelse,” siger han.
Finalen mellem de fem ryttere, som foruden Rahbek tæller Alex Bogna, Byron Munton, Cooper Sayers og Sam Hill, skal afgøres som træningslejr på Mallorca fra den 14. til den 20. november. Vinderen offentliggøres for offentligheden 17. december.
Omfattende program har ført til finalen
Forud for finalen er gået en omfattende vej. Zwift Academy er som grundtanke et åbent event for alle, og består af ti forskellige former for workouts. For dem, der gerne vil konkurrere om den professionelle kontrakt, er der yderligere to workouts oveni.
Starten går med en baselinetest, der skal afdække de tal, man senere skal måles på. Dernæst kommer seks workouts, som Rahbek har kunne fordele ud mellem sine løbsdage mellem landevejsløb. Dette følges så op af de to ProContendor-workouts, som dem med professionelle drømme skulle køre.
Den ene var en ’led omgang’ med 36 minutter op af Alpe du Zwift, E-cyklingens svar på Alpe d’Huez, mens han også var udsat for en udholdenhedstest med progressive intervaller. Alt afsluttes med et finishline-løb, hvor han igen måles på de tal, som han leverede i baselinetesten i starten.
”Det er et ret omfattende program, og det tog også noget tid lige at sætte sig ind i det og planlægge det ind i mit løbsprogram. Jeg skulle have det til at hænge sammen, så jeg også var frisk til, når jeg skulle køre testene,” fortæller Rahbek.
Foto: BHS - PL Beton Bornholm.
At jonglere både landevejssæsonen og E-cyklingen kunne dog smelte sammen og blive til to elementer, der understøttede hinanden. For da sæsonen sluttede i Jylland, var det med god træning i benene.
”Egentlig var min tanke også, at selvom det måske ikke lykkedes, så var det god motivation til at holde mig i gang op mod Tre Dage i Nord, som vi lige har kørt, der lå en anelse forskudt fra resten af sæsonen.”
”Hvis det ikke blev til noget, har jeg i det mindste fået noget god træning op mod sæsonen, slutter af med god form og kunne holde pause. Jeg så det kun som en god måde at holde mig i gang på,” siger han.
Sidste år var det på herresiden Jay Vine, der sikrede sig en kontrakt med Alpecin-Fenix. Efter en god sæson har han fået en forlængelse frem til 2023 med holdet.
En lang sæson i vente
På tidspunktet for interviewet har BHS-PL Beton Bornholm netop holdt sæsonafslutningen, og for de fleste er off-season godt i gang. Mads Rahbek skal dog levere på to uger, og derfor må han lige udskyde sæsonpausen en anelse.
Det har krævet indsigt i, hvor mange pauser han har måtte holde for at kunne holde gnisten kørende.
”Jeg kan også godt mærke det, så jeg har lige holdt lidt pause nu her. Jeg kunne godt mærke, at ressourcerne var ved at være tømte. Det er både fysisk og mentalt, at man igen skal sætte sig op.”
”Jeg valgte at tage nogle dages ro nu her, og så starte op igen og få gang i kroppen inden, så jeg har 12 dage, hvor jeg lige kan træne, inden jeg skal restituere,” fortæller han om tiden op til træningslejren på Mallorca.
Det var noget, han ligeledes tog med, da han planlagde, hvordan forløbet skulle køre for ham.
”Jeg skulle godt nok lige sætte mig ned og tænke over, hvordan jeg lige greb det an. På et tidspunkt kan man bare mærke, at sæsontrætheden er der, og så er det meget svært at redde den.”
”Man skal helst tage sine pauser, når man kan, og det er en udfordring, synes jeg. Der er ikke meget tid at løbet på,” siger han.
Arrangørerne skriver i pressemeddelelsen og informationen til rytterne, at de skal testes i aktiviteter i E-cykling, på cyklen og helt væk fra cyklen. Træningslejren afholdes med folk fra Alpecin-Fenix, men hvad den i detaljer byder på, ved heller ikke Rahbek.
”Det handler bare om at komme med så god en form som muligt og så tage det som det kommer,” siger han.
Cykling eller arbejde?
Den professionelle drøm er noget, som Rahbek har jagtet gennem en længere periode sideløbende med, at han er i gang med en uddannelse i strategi, organisation og ledelse, noget han snart skal skrive speciale i.
”Generelt i min tilværelse står jeg overfor at skulle afslutte min uddannelse. Jeg skal skrive speciale i foråret næste år, og det har jeg været i gang med at planlægge.”
”Hvis jeg ikke får kontrakten, så kan jeg i hvert fald færdiggøre min uddannelse til sommer. Det havde jeg sagt til mig selv, at jeg skulle fokusere på det nu, får det færdigt og fokusere på at se, hvad jeg kunne indenfor cyklingen,” fortæller han.
Det betyder også, at selv hvis Rahbek ikke skulle ende som vinder, så vil han i den kommende periode efter stå overfor at skulle se, om en karriere i cykelsporten kan bære. På hvilket hold det foregår, hvis det ikke bliver Alpecin-Fenix, er han ikke helt klar til at løfte sløret for endnu.
”Nu opstod den her mulighed, og jeg følte ikke rigtig, at jeg kunne vente et år. Det skal være nu, og så må jeg finde ud af, hvordan jeg gør det andet,” siger han om afslutningen.
Han har nu kørt en del år på SU. mens han har uddannet sig, og det kan ryttere ikke fortsætte med karrieren ud.
”Jeg har brug for en afklaring af, om det bliver cykling eller arbejde, når det er færdigt. Derfor tænkte jeg, at det bliver nu, jeg går efter det, og så må jeg tage det, som det kommer.”
”Det var da noget, jeg skulle tænke over, for jeg har det sådan, at nu skal jeg blive færdig med den uddannelse. Nu har jeg investeret i det, og det har ikke altid været nemt at balancere med cyklingen, men jeg vil rigtig gerne have det færdiggjort,” fortæller han til slut.
Mads Rahbek har kørt for BHS-PL Beton Bornholm siden 2019, og han har desuden en fortid på hold som Team TreFor-Blue Water og Virtu Pro Cycling.