Yuriy Natarov og Vadim Pronskiy var n\u00e6rkontakter med Zhandos Bizhigitov, som desv\u00e6rre fik coronavirus, hvorfor de ikke kunne k\u00f8re Giro d\u2019Italia. Herefter var alt \u00e5bent, og den ene af de to pladser gik alts\u00e5 til Jonas Gregaard.<\/p>","
\u201dJeg stod jo ti minutter inden starten og klar til at k\u00f8re v\u00e6ddel\u00f8b, men det skulle jeg s\u00e5 ikke. Jeg fik at vide, jeg skulle pakke mine tasker og s\u00e5 skulle jeg ryge tilbage til hotellet og kl\u00e6de om. Jeg skulle en tur til Italien,\u201d siger Gregaard til Feltet.dk.<\/p>","
\u201dS\u00e5 havde jeg en lang dag, hvor jeg rejste hele dagen, hvorefter jeg v\u00e5gnede op i Italien. Det var en speciel dag,\u201d siger han.<\/p>","
\u201dJeg var klar til at give den maks. gas til cykell\u00f8bet. Det var et l\u00f8b, jeg havde set frem til at k\u00f8re, s\u00e5 det var underligt at f\u00e5 at vide, at jeg skulle g\u00e5 op i bussen og tilbage til hotellet med en mekaniker,\u201d siger han.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Det ændrer dog ikke på, at Gregaard nu glæder sig til at køre sin første GrandTour i karrieren, hvilket er en stor mulighed, understreger han.
”Når det så er sagt, så var jeg mega glad for den nyhed. Det er et gigantisk løb for mig at få lov til at køre, og det var min første GrandTour, så det er jeg rigtig glad for,” siger han.
Foto: Sirotti. Gregaard på scenen sammen med resten af Astana.
Nu er han sammen med resten af holdet i Italien, hvor han i går var på scenen med mandskabet til den traditionsrige holdpræsentation.
”Det er et løb, jeg altid har drømt om at køre, og jeg er virkelig glad for at få den mulighed af holdet, som sender mig hertil. Jeg er i rigtig god form, så jeg er klar til at køre det og give den gas,” siger han.
Stort at køre for en landsmand
Gregaard fortæller, at han skulle have kørt Vuelta a España senere på året ifølge den oprindelige plan. Med en lurende coronausikkerhed i horisonten gør det dog ikke noget, at debuten er rykket frem.
”Normalt skulle jeg have kørt Ardenner-klassikerne og derefter Vuelta a España, så jeg havde egentlig fået en anden GrandTour, men på nuværende tidspunkt ved man jo ikke, hvordan situationen udvikler sig fremadrettet, så jeg er glad for at være her,” siger han.
Dertil kommer, at det bliver endnu et stort løb med holdkammerat og landsmanden Jakob Fuglsang, som er kaptajn for Astana i løbet. Det gør bestemt ikke noget skidt for motivationen.
”Det at kunne køre for en landsmand som kaptajn er rimelig stort, synes jeg. Jeg har kørt mange løb med ham før og senest VM, hvor vi kørte rigtig godt for ham som hold, så jeg ved godt, hvordan det er. Det er supermotiverende,” siger han.
”Det er ikke særlig ofte, at man får lov til at køre med en dansker som kaptajn i en GrandTour, som egentlig er kandidat til at vinde løbet samlet,” siger han.
På Astana-mandskabet er alle indforstået med, at det er alt for Jakob Fuglsang, og det betyder naturligvis også, at Gregaard fortsat skal agere vigtig hjælper for Fuglsang.
”Jeg kommer til at være ét hundrede procent hjælperytter. Jeg kommer ikke til at køre efter et udbrud eller noget. Vi er her for at lave et resultat med Jakob, og det tror jeg, at alle på holdet er rimelig klar over,” siger han.
Glæder sig over muligheden
Gregaard har kørt for Astana-holdet i godt to år, og det har budt på mange timers kørsel på WorldTouren. Der er alligevel ikke noget som en GrandTour, og det er ukendt terræn for ham.
”Det er min første GrandTour. Jeg ved ikke, hvordan det er at køre sådan et løb. Jeg har prøvet at køre store cykelløb, men ikke 21 etaper. Det er lidt anderledes, så jeg skal passe på mig selv og gå dybt de dage, som er hårde i kuperet terræn, hvor jeg er god,” siger han.
Set i lyset af, at Gregaard har kontraktudløb i denne sæson, så er han glad for at få muligheden for at vise sig frem i løbet. Han påpeger dog, at udtagelsen er kommet som resultat af god form, og det glæder ham ligeledes.
”Det er fedt at få muligheden fra holdet. Jeg har 21 dage til at vise flaget, så det er en god mulighed at få. Jeg har kørt godt i de sidste par løb, jeg har været med i. Holdet ved godt, at jeg er i form, og det var nok derfor, jeg kunne komme med her, når nogle andre ikke kunne alligevel,” siger han.
”Der var andre i køen, der stod og bankede på, men holdet kunne se, jeg var i form. At de stoler på, at jeg er klar, det ser jeg som et lille skulderklap,” siger han og henviser til VM, hvor han førte et godt stykke op ad dagen og sad med sent inde i løbet.
I morgen skal han igen møde en startstreg, og denne gang er der ingen mulighed for, at han bliver pillet ud ti minutter før løbets start. Enkeltstarten på Sicilien er ikke umiddelbart højdepunktet, men skal bruges til at starte motoren før nogle hårde dage.
”Jeg ser først rigtig, at løbet starter for mig med landevejsløbene. Det er ikke enkeltstarten, jeg er voldsomt stærk på, der skal jeg nok spare mig og bare komme i gang. Der venter nogle hårde etaper på Sicilien til at starte med,” slutter han.
SÆT DIT MANAGERHOLD TIL GIRO D'ITALIA