Til Feltet.dk har eventchef i Danmarks Cykle Union Jesper Tiki\u00f8b fortalt om b\u00e5de den 17 kilometer lange enkeltstart i og omkring Herning og den 6. og sidste etape, som afvikles mellem Middelfart og Haderslev.<\/p>","
Den midtjyske rute l\u00e6gger op til en flad power-enkeltstart p\u00e5 store, brede eksponerede veje, hvor vestenvinden kan f\u00e5 frit spil. Enkeltstarten starter og slutter n\u00e6r torvet i byens centrum.<\/p>","
Qua den lange transport fra norske Larvik dagen forinden, hvor alt udstyr fra m\u00e5lomr\u00e5det skal sejles til Hirtshals og derefter k\u00f8res til Herning, regner Tiki\u00f8b med, at enkeltstarten f\u00f8rst skydes i gang ved 16-tiden.<\/p>","
Dagen efter afg\u00f8res l\u00f8bet s\u00e5 med en etape fra Kultur\u00d8en i Middelbart til Christian X's Vej i Haderslev.<\/p>","
Etapen indledes med en 17 kilometer fynsk rundstr\u00e6kning, der blandt andet tager rytterne forbi Kragh Andersen-br\u00f8drenes f\u00f8deby Strib. Herefter vender rytterne tilbage til startomr\u00e5det, inden turen g\u00e5r over den gamle Lilleb\u00e6ltsbro og p\u00e5 smalle veje til Kolding.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Herfra følger ruten 3. etape af herrernes Tour de France 2022. Skamlingsbanken, Karlsminde og Christiansfeld passeres, inden Tour-vejene forlades for at slå et smut forbi Vojens på vejen til Haderslev.
I modsætningen til i juli 2022 køres ikke videre til Sønderborg, men afsluttes med tre omgange af syv kilometer. Opløbet er stigende med fire-fem procent.
”Vi vil gerne præsentere trekantsområdet fra sin bedste side. Vi involverer Lillebæltsbroen og Skamlingsbanken. Vi prøver at vise nogle smukke steder, og så har vi også valgt en del af Tour de France-ruten, fordi vi synes, at det er en sjov markering,” siger Tikiøb, som har kreeret finaleetapen ud fra håbet om ikke blot at få en simpel massespurt.
”Tanken er også at kombinere de smalle og kringlede veje og så flere små bakker. Vi har prøvet at lave et løb, hvor du skal være opmærksomhed hele tiden. Vi har jo ikke en stigning, der kan gøre en forskel. Så hvis vi skal have et håb om, at rytterne skal kunne køre fra hinanden i Danmark, så skal det være en etape, som kræver fuld opmærksomhed fra start til slut.”
”Det er da ønsket, at vi måske kan lave lidt ballade. Vi håber, at vi kan få nogle grupper hjem. Når man så kommer til Haderslev, er den ikke hjemme endnu, fordi der er stigningen på opløbet. Det er ikke en stigning, hvor du kan køre fra, men holder du hård nok power, så kan den helt sikkert gøre en forskel.”
”Det bliver ikke en bred massespurt. Det er 100 procent sikkert. Jeg tror, at det bliver en perlekæde op ad den.”
I fjor blev den danske åbningsetape netop en relativt harmløs sprinteretape, og Tikiøb erkender da også gerne, at de største tidsforskelle kan skabes i Norge. Men hvis målet skal indfris, skal de danske etaper få indflydelse på toppen af klassementet.
”De to etaper er et ønske om at holde spændingen inde i løbet ved at bruge de ting, som der er i Danmark. Hårdt blæsende enkeltstartsterræn ude i Herning og så varieret, kuperet terræn vekslende mellem store og små veje, flere sving og så en okay hård afslutning efter danske forhold.”
Hvorfor så ikke bare slutte i Vejle?
”Vi skal da vise det meste af Danmark. Vi besøger jo ofte Vejle. Der er ikke noget bevidst i det. Der er ingen grund til, at det ikke skulle være der. Der er ikke nogen, der som sådan er blevet fravalgt. Men vi havde lyst til at gøre det på den her måde og prøve at køre mere sydpå.”
Ifølge Tikiøb skyldes udvidelsen fra én til to danske etaper, at DCU og de norske arrangører har et ønske om at gøre Tour of Scandinavia ”så skandinavisk som muligt”.
”Det hedder jo Tour of Scandinavia, og jeg er sikker på, at man fra de norske arrangørers side har et ønske om at vise Skandinavien. Derfor vil det jo nok veksle gennem de forskellige versioner af løbet. Nogle år kører man mere det ene sted end det andet og så videre. Vi havde et ønske om at lave afslutningen i Danmark, og hvis du skal lave en sådan transfer, så ligger det op til to etaper.”
Hvorfor slutter løbet i år i Danmark?
”Det er naturligt at vende det rundt, når det nu startede i Danmark sidste år. Vi kan jo ikke lave Tour of Scandinavia med Danmark midt i. Det vil logistikmæssigt være lidt svært. Så det er en naturlig udvikling af et godt samarbejde, vi har med de norske arrangører.”
Tour of Scandinavia 2023 starter i Norge. 2. etape forløber i Sverige efterfulgt af yderligere to norske etaper, herunder den på papiret hårdeste placeret på løbets tredjedag. Du kan her læse om den fulde rute.