\u201dIdeen er, at jeg kommer derover i to uger og f\u00e5r adapteret til varmen. S\u00e5 flyver jeg direkte til Oman. Det er planen for nu. S\u00e5 m\u00e5 vi se, hvordan det g\u00e5r, og hvordan jeg kan f\u00f8lge med,\u201d siger Hellemose og uddyber om de yderligere planer.<\/p>","
\u201dJeg har nogenlunde en skitse for, hvad jeg skal k\u00f8re i l\u00f8bet af f\u00f8rste del af s\u00e6sonen, men det er noget, der kan \u00e6ndre sig rigtig mange gange. S\u00e5 jeg vil ikke sidde at sige, at jeg skal k\u00f8re det og det, fordi i sidste ende ved jeg ikke, om det kommer til at ske.\u201d<\/p>","
Tour of Oman k\u00f8res fra den 8. til den 12. februar og rangerer p\u00e5 ProTouren. Her kommer navne som Adam Yates, Olav Kooij, Valentin Madouas og David Gaudu til start, men n\u00e5r Hellemose taler om at kunne f\u00f8lge med, er det ikke stjernerne, han t\u00e6nker p\u00e5.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Jeg sammenligner ikke mig selv med (Jonas) Vingegaard og (Tadej) Pogacar. Det er måske gruppen af ryttere under, som jeg går ud fra, at jeg er kommet en del tættere på. Jeg tænker, at jeg nok skal kunne følge med, men hvor jeg lige ligger, ved jeg ikke. Og det er måske heller ikke hovedfokusset,” fortæller danskeren.
Hjælper, måske i Giroen?
I 2023 blev Hellemose droppet af Lidl-Trek (frem til den 30. juni 2023 Trek-Segafredo), da hans toårige kontrakt løb ud. Det første år hos amerikanerne havde været svært, og selvom det andet af slagsen gik betydeligt bedre, var det stadig som hjælper, at han befandt sig langt hovedparten af tiden.
Efter et år næsten helt ude af landevejsløb er det da også i hjælperytterens rolle, at Hellemose ser sig fra starten af sin Jayco-tid.

Foto: GreenEDGE Cycling.
”Jeg skal sammen med holdet finde ud af, hvordan jeg kan være så værdifuld som overhovedet muligt. Man må også være realistisk og ydmyg. Jeg kommer nok til at skulle køre meget for de andre og så se, hvordan jeg kan være vigtig for holdet. Det er prioriteten.”
Hellemose har i de seneste fem år boet i Como nær den schweiziske grænse. Han taler flydende italiensk, og drømmeløbet er Giro d´Italia. I de to år på Trek-Segafredo glippede de tre Grand Tours, men om 2025 så vil være året, hvor det lykkes at få Giro-debut, vil han ikke spå.
”Det er svært at sige. Selvfølgelig vil drømmen være at køre den allerede i år, men det er måske også lidt meget at håbe på. Hvis jeg kan få en Grand Tour i år, vil det være fedt. Men jeg tænker også, at jeg klarer mig fint, hvis jeg ikke får en Grand Tour. Der er også mange andre fede løb.”
”Jeg synes, at det er meget at håbe på Giroen, men hvis jeg kan forbedre mig godt nok, så kan jeg selvfølgelig håbe. Men jeg tænker nok mere på fremtiden. At det er noget, der kommer i løbet af de næste par år.”
Den største motivation
Med andre ord håber Hellemose naturligvis også, at den etårige kontrakt med Jayco AlUla ikke bliver hans sidste på øverste hylde. Nu skal han ud at bevise, at han fortjener yderligere en chance. At han i sit år som gravel-rytter ikke blot har forbedret sig, men også så meget, at det vil komme til udtryk i løbene på landevejen.
”Jeg håber, at jeg kan vise, at jeg er bedre, end da jeg var på WorldTouren sidst. Måske at jeg er bedre end nogle af de ryttere, som jeg ikke var bedre end sidst. Det kan man godt mærke. Om man så kan se det på resultater eller ved at sidde med sine ledere lang tid. Så længe jeg har forbedret mig. Det er den største motivation for mig.”
”Og jeg ved selvfølgelig også, at niveauet bliver højere på WorldTouren, så det er jo heller ikke givet, at selvom jeg har forbedret mig, at jeg så vil sidde længere med. Men det håber jeg, at jeg vil.”
Hellemose kørte for Hammel Cykle Klub og Team OK Kvickly Odder, før han rejste til Norditalien. Her tilsluttede han sig det schweiziske klubhold Velo Club Mendrisio, som fik top fem-placeringer i både Lombardiet Rundt og Giro d´Italia på U23-niveau ud af den høje dansker.
Det fristede Trek-Segafredo til at stikke jyden en stagiaire- og efterfølgende en toårig WorldTour-aftale. Her nåede han at køre for blandt andre Mattias Skjelmose og Alexander Kamp. Nu er Christopher Juul-Jensen og Anders Foldager blandt holdkammeraterne.