\u201dHvis alt g\u00e5r godt, kan jeg m\u00e5ske ogs\u00e5 komme med til Lombardiet Rundt, men nu m\u00e5 vi se, hvordan det ser ud i oktober. Men der er ingen tvivl om, at det er et l\u00f8b, jeg gerne vil k\u00f8re bare for oplevelsens skyld\u201d, siger Hellemose til Feltet.dk og tilf\u00f8jer:<\/p>","
\u201dHvis det slutter i Como, er det jo lige f\u00f8r, jeg bare kan k\u00f8re hjem og tage et bad. S\u00e5 det er rimelig nemt\u201d.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Den simple logistik er dog langt fra den eneste grund til, at 22-årige Hellemose stræber efter at køre løbet allerede i sin debutsæson på WorldTouren.
”Jeg håber, jeg stille og roligt kan blive bedre, og det er et af de løb, jeg drømmer om at gøre det godt i en dag. Måske ikke i år, men det er vigtigt at få snuset til det og få noget erfaring. Det ville være rigtig fedt. Så håber jeg, at jeg en dag kan gøre det rigtig godt der”, fortæller Trek-talentet.
Generelt er Il Lombardia noget helt specielt for Hellemose, der har boet i Como, siden han tog chancen og rejste væk fra de vante rammer i Galten den 1. februar 2020.
”Det er mine træningsveje, og der jeg ligger og kører til dagligt. Så til træning ligger man og drømmer om at køre dem i løbsregi. For nogen er det ikonisk at træne op ad Alpe D’Huez. For mig er det at bestige Civiglio og Passo del Ghisallo”.
”Det er en stor fordel for mig, at jeg kender vejene. Det er ikke svært for mig at køre ud og lave recon på ruten. Det er specielt at køre løb på sine træningsveje. Det ville det også være, hvis jeg skulle køre løb omkring Galten og Ry, men her er det så bare et monument”.
I 2020 var løbet scene for et årets mest dramatiske øjeblikke, da Remco Evenepoel på nedkørslen fra Muro di Sormano fejlbedømte et hurtigt venstresving og faldt flere meter ned.
Stigningen (7,2 km á 8,4 %) var ikke med på 2021-ruten, men skulle den vende tilbage, vil Hellemose glæde sig. Danskeren har nemlig, modsat opkørslen, øvet sig på nedstigningen adskillige gange.
”Muro di Sormano får jeg ikke trænet så meget på. Den er stejl, men den er ikke helt forfærdelig. Det er syv-otte minutter, der er stejle, og den er led, men det er mere nedkørslen, der er vild. Den kører jeg rigtig tit, og det kunne være fedt at køre den på helt lukkede veje, så man kan køre fuld smadder”.
Evenepoel styrtede ud af frontgruppen, hvorfra Jakob Fuglsang vandt. I fjor var danskeren fraværende grundet det brækkede kraveben, som han pådrog sig under Benelux Tour. I stedet fik Il Lombardia endnu en ny nation på sejrslisten, da Tadej Pogacar sikrede Slovenien en stor triumf.