EKSKLUSIVT

Dansk talent tager skridt op: Bliver en del af AG2R Citroen
17. august 2021 17:15Foto: Stefanie og Dennis Boutrup | Grand Prix Herning
af Andy Joachim Pedersen

19-årige Frederik Erringsø skifter fra september en tilværelse hos IBT-BH Carl Ras ud med et sandt udenlandseventyr med WorldTour-perspektiver, når den unge rytter fra Roskilde kan kalde sig en del af AG2R Citroens U23-hold.

Annonce

Endnu et ungt dansk talent er klar til den favre og store cykelverden. Erringsø har valgt en, for danske ryttere, lettere utraditionel vej, der leder ham ind i ungdomsorganisationen bag ét af verdens største cykelhold.

 

Han har skrevet under på en kontrakt med U23-holdet, der foreløbigt lyder på ét år, men har perspektiver længere frem end det, og det bliver en stor oplevelse for den unge rytter.

 

Det fortæller han i et interview med Feltet.dk.

Cavendish var overbevist inden VM: Sagde til Millar, at vi ville vinde

SE MASSER AF CYKELSPORT PÅ

 

”Når man tænker over, at man skal ned at køre for deres U23-hold, bare det, at der er AG2R i navnet, det giver lidt kuldegysninger,” fortæller Erringsø.

 

”Man får følelsen af, at man er kommet på rette spor. Det virker i hvert fald som et stort skridt, og det bliver også et stort skridt. Det er en helt ny verden, nærmest et eventyr at komme ned på, fordi så meget er anderledes i forhold til den hverdag, jeg kender nu,” siger han.

 

”Lige nu kan det virke som en stor mundfuld og meget overvældende, men jeg har det sådan, at jeg bare skal i gang med det, og så bliver det mindre fremmed, når først jeg er kommet i gang med det,” siger han.

Annonce

 

Flytter til Chambery med det samme
AG2R Citroen har igennem mange år haft sine rødder i Chambery, og det er også her, at langt størstedelen af de unge ryttere, der kører for U23-holdet, bor. Det betyder også, at når Erringsø starter på holdet fra 1. september, så er det med ny bopæl i det franske.

 

”På den måde lærer man de andre ryttere på holdet rigtig godt at kende, og det skulle gerne skabe sammenhold og give en fordel ude i cykelløbene, også bare generelt i livet, at man får nogle gode venner,” siger han.

 

”Forudsætningen for det er helt klart, at man kan sproget. Det er også et af de største, hvis ikke det største fokus, allerede nu her, hvor jeg bruger en app til at lære nogle gloser,” siger han.

 

Foto: IBT-BH Carl Ras

 

Holdets filosofi er at lave hele mennesker ud af cykelryttere, og derfor skal han også starte på universitetet i Chambery. Det første år bliver med fokus på at lære det franske, men det skulle gerne komme hurtigt. Erringsø fortæller, at holdets erfaring siger, at én måned kan gøre meget for den interne kommunikation.

Annonce

 

”Det kan godt være, at man ikke kan flydende fransk, men man kan i hvert fald være med,” siger han.

 

”Det kræver selvfølgelig en stor indsats, og det er jeg selvfølgelig klar på. Det er en af de store overvejelser, man også gør sig inden,” siger han.

 

En anden af overvejelserne på forhånd har også været det økonomiske aspekt. Der er nemlig ingen løn til U23-rytterne, og holdet har derfor åbnet for, at de kan få en personlig sponsor.

 

Det er i den sammenhæng, at den velkendte cykelsponsor Carl Ras har spillet en afgørende rolle for, at Erringsø har kunne realisere sin drøm.

 

”Der er faktisk rimelig mange økonomiske udgifter forbundet med at komme ind på holdet og selvfølgelig at være dernede,” siger han.

Annonce

 

”Der har Carl Ras været så venlige at støtte min rejse derned, og det passer godt ind i min karriere. De har været med siden juniorårerne, hvor jeg kørte det første år på Roskildes juniorhold, og også hvor jeg kører nu på IBT-BH Carl Ras, hvor de også er med,” siger han.

 

Carl Ras, som altså har sponsorater hos flere danske cykelhold på tværs af klasser og licenser, har hjulpet ham med udgifterne til at komme ind på holdet og det, der er forbundet med universitetet, som han selv skal betale for.

 

Sendte holdet en e-mail

Men hvordan ender det med, at en ung dansk rytter bliver en del af så stort et mandskab? Erringsø løfter lidt af sløret for, hvordan kontakten mellem de to parter opstod.

 

”Det var sådan set mig, der tog kontakt til holdet, og det har været i starten af året, hvor jeg sådan set bare skrev en mail til den mailadresse, jeg nu kunne finde, til deres sportsdirektør på deres hjemmeside,” fortæller han og siger, at der siden foregik en dialog frem og tilbage, indtil det udviklede sig:

 

”Så var jeg inviteret ned til dem i sommerferien på et træningsophold, hvor jeg boede sammen med dem i lejlighederne og kørte med i nogle af deres træninger,” siger han.

Annonce

 

På det syv dage lange ophold fik Erringsø og holdet muligheden for at se hinanden an, blandt andet på en lang dag i Alperne, hvor menuen for rytterne var Col du Galibier, Col du Telegraphe, Alpe d’Huez og Col du Glandon.

 

”Jeg havde da glædet mig til den med kæmpe stigninger, og hvis man kan lide at cykle, så kan man også lide at cykle op over dem. Det er klart, at jeg ikke ser mig selv som bjergrytter, så jeg var også nervøs over det,” fortæller han.

 

”Det gik faktisk bedre, end jeg havde forventet. Jeg er ikke trænet i bjerge på den måde, som de gør. Jeg kunne ikke følge med de bedste på holdet, der også er klare bjergryttere, men jeg kunne følge med i den anden halvdel,” siger han.

 

”Det var da en hård dag med syv timer på cyklen og næsten 5000 højdemeter,” siger han.

 

Adspurgt om han i den forbindelse følte et pres med at skulle vise sig frem på syv dage, bekræfter han. Han havde fornemmelsen af at skulle sætte sig op til et cykelløb og gribe en chance, han ikke ville få lige med det samme.

Annonce

 

Dertil blev han også student kort inden, han skulle derned, så tanken om et ophold i det franske, var med i baghovedet hele ugen igennem.

 

”Det gav mange tanker op til, men i sidste ende var det godt, at man havde forberedt sig op til. Det er ligesom til cykelløb, hvor at jo bedre man forbereder sig op til, jo større er chancen også for, at det går godt,” siger han.

 

Og godt gik det for Erringsø. Han fik god feedback af såvel ryttere som sportsdirektører, og det gjaldt såvel på nedkørsler som på holdløbstræninger, men som han også siger:

 

”De var meget begrænsede i det, de siger, også fordi de er franskmænd og ikke så meget for at tale engelsk.”

 

Alternativ vej er en bonus
Rejsen fra DCU-holdet IBT-BH Carl Ras til et fransk storholds U23-hold er ikke den typiske rejse for en rytter i hans situation. Man vil typisk kigge mod de danske kontihold, men det var ikke prioriteringen for ham.

Annonce

 

”Der er nok mange, der studser en ekstra gang over det, fordi de danske kontihold er så populære, som de er, og fordi man tænker, at man vil gå den vej,” siger han.

 

”For mig har jeg altid tænkt, at hvis jeg kan komme ind på et udviklingshold, der har en WorldTour-afdeling, så vil det være en stor bonus, for så er vejen dertil, den er i hvert fald mulig på en anden måde, hvis man har niveauet og potentialet til det,” forklarer han.

 

”Så er det klart en bedre mulighed at rykke op, og det er jo den største ambition i sidste ende, det er at blive WorldTour-rytter,” siger han.

 

Og hvilken rytter er det så, der skal bevise sit værd i det franske? Erringsø har kørt A-løb og en del løb i Sverige i de senere år, men var ude omkring i Europa i sin juniortid, og ryttertypen er da også indsnævret en anelse, uden at han dog har lagt sig fast på noget som helst.

 

”Det er svært at sige præcist, hvad det er endnu. Den fornemmelse, jeg har, er, at jeg nok er en puncheur-agtig-ryttertype. Jeg kan finde ud af de lidt korte stigninger, og samtidig er jeg rimelig udholdende,” siger han.

Annonce

 

”På den måde er bjergrytter ikke det stik modsatte af, hvad jeg er.”

 

Og netop bjergene regner han med at blive bedre til også. Det er dog ikke en fastlåst type, man skal lægge ned over den unge rytter.

 

”Jeg tror også på, at jeg kan udvikle mig på den front, når jeg kommer derned og får vænnet mig til at køre og træne i bjergene. Op igennem min juniorår har jeg også været hurtig i en spurt,” siger han og fortæller om et juniorløb i Tyskland fra 2019.

 

” Jeg vandt min første UCI-sejr i en massespurt nede i et etapeløb i Cottbus i Tyskland. Så det viser også, at jeg godt kan køre en spurt. Det er så efterhånden ved at være lang tid siden, jeg har kørt en massespurt, der er lidt tydeligere roller på et A-hold, hvor nogen er endnu hurtigere,” siger han.

 

Og drømmen med det hele? Den er ikke overraskende, at Erringsø en dag håber på at kunne komme på WorldTouren. Han anerkender dog, at vejen dertil kræver hårdt arbejde.

Annonce

 

”Det er det, helt klart. I sidste ende er det jo det, jeg har drømt om siden U17, hvor man hele tiden har tænkt, når man har set cykelløb i fjernsynet, at det er det, man drømmer om,” siger han.

 

”Når man ser en Grand Tour, så tænker man, at det er drømmen at kunne cykle 21 dage i træk. Det er klart, at der er kæmpe lang vej endnu, men jeg føler, at det her er et stort skridt i den rigtige retning, og det er i sidste ende den største ambition,” siger han til slut.

 

Frederik Erringsø kender endnu ikke til, hvad løbsprogrammet byder på i resten af denne sæson, men danske cykelfans kan forvente at se AG2R-trikoten til U23-DM i oktober, hvor han vender hjem.

INFO
Frederik Erringsø
Nyheder Profil Resultater Statistik
IBT-BH Carl Ras
Nyheder
AG2R Citroen Team
Nyheder Profil Ryttere Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Video i artiklenOptakt: Trofeo Pollenca-Port d’Andratx

Landevej

Video i artiklenOptakt: GP Cycliste de Marseille La Marseillaise

Landevej

Video i artiklenFølg de seks danskere i den franske sæsonåbning

Landevej

'Hajen fra Messina'​ slår fast: Forventer ingen Grand Tour-sejr

Landevej

Det helårlige managerspil åbnet - To forskellige spil i 2022

Landevej

Bernal sætter ord på voldsomt styrt - deler billede fra hospitalet

Landevej

Video i artiklenGør dig klar til 2022 - kæmpe gennemgang af holdene

Landevej

Test: EKOI Gara hjelm

Udstyr og test

Eksklusivt interviewMikkel Bjerg - Hvad kan vi forvente i 2022?

Landevej

Wellens trækker længste strå mod stjernerne på Mallorca

Landevej

Video i artiklenAfrikaner stjæler rampelyset og vinder på Mallorca

Video

Officielt: Danske kontihold møder stjernerne i Norge

Landevej

Solosejr som i gamle dage: UAE-profils wattmåler virkede ikke

Landevej

Eksklusivt interviewValgren: Har skullet tilpasse min vintertræning

Landevej

Optakt: Trofeo Serra de Tramuntana

Landevej

Sygdomsramt stortalent udskyder sæsonstart

Landevej

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST
Feltet Femme: Oversigt

Landevej

Feltet Femme: Team DSM

Landevej

Endnu en træningsulykke: INEOS-rytter fragtet til hospitalet i Colombia

Landevej

Talent-sejr, straf til førertrøjen og Plapp-nedtur i Australien

Landevej

Storhold står i kø til Norge Rundt

Landevej

Groenewegen gik i stå hos Jumbo-Visma: Var i en blindgyde

Landevej

Tv-oversigt for 2022 - Køb Discovery+

Landevej

Hermans efter udelukkelse af VM: De hårdeste dage i min karriere

Cross

Sejrherre presset efter stigning: De hjalp med positioneringen

Landevej

En måned senere: Pieters stadig i koma

Landevej

Eksklusivt interviewAndreas Kron - Hvad kan vi forvente i 2022?

Landevej

Afrikaner stjæler rampelyset og vinder på Mallorca

Landevej

Eksklusivt interviewMørkøv besvarer det store manager-spørgsmål

Landevej

Franske stjerner er store rivaler: Konkurrencen får dem begge til at gro

Landevej

Test: 2022 LIV Langma

Udstyr og test

Annonce

ANNONCE