Endnu et ungt dansk talent er klar til den favre og store cykelverden. Errings\u00f8 har valgt en, for danske ryttere, lettere utraditionel vej, der leder ham ind i ungdomsorganisationen bag \u00e9t af verdens st\u00f8rste cykelhold.<\/p>","
Han har skrevet under p\u00e5 en kontrakt med U23-holdet, der forel\u00f8bigt lyder p\u00e5 \u00e9t \u00e5r, men har perspektiver l\u00e6ngere frem end det, og det bliver en stor oplevelse for den unge rytter.<\/p>","
\u201dN\u00e5r man t\u00e6nker over, at man skal ned at k\u00f8re for deres U23-hold, bare det, at der er AG2R i navnet, det giver lidt kuldegysninger,\u201d fort\u00e6ller Errings\u00f8.<\/p>","
\u201dMan f\u00e5r f\u00f8lelsen af, at man er kommet p\u00e5 rette spor. Det virker i hvert fald som et stort skridt, og det bliver ogs\u00e5 et stort skridt. Det er en helt ny verden, n\u00e6rmest et eventyr at komme ned p\u00e5, fordi s\u00e5 meget er anderledes i forhold til den hverdag, jeg kender nu,\u201d siger han.<\/p>","
\u201dLige nu kan det virke som en stor mundfuld og meget overv\u00e6ldende, men jeg har det s\u00e5dan, at jeg bare skal i gang med det, og s\u00e5 bliver det mindre fremmed, n\u00e5r f\u00f8rst jeg er kommet i gang med det,\u201d siger han.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Flytter til Chambery med det samme
AG2R Citroen har igennem mange år haft sine rødder i Chambery, og det er også her, at langt størstedelen af de unge ryttere, der kører for U23-holdet, bor. Det betyder også, at når Erringsø starter på holdet fra 1. september, så er det med ny bopæl i det franske.
”På den måde lærer man de andre ryttere på holdet rigtig godt at kende, og det skulle gerne skabe sammenhold og give en fordel ude i cykelløbene, også bare generelt i livet, at man får nogle gode venner,” siger han.
”Forudsætningen for det er helt klart, at man kan sproget. Det er også et af de største, hvis ikke det største fokus, allerede nu her, hvor jeg bruger en app til at lære nogle gloser,” siger han.
Foto: IBT-BH Carl Ras
Holdets filosofi er at lave hele mennesker ud af cykelryttere, og derfor skal han også starte på universitetet i Chambery. Det første år bliver med fokus på at lære det franske, men det skulle gerne komme hurtigt. Erringsø fortæller, at holdets erfaring siger, at én måned kan gøre meget for den interne kommunikation.
”Det kan godt være, at man ikke kan flydende fransk, men man kan i hvert fald være med,” siger han.
”Det kræver selvfølgelig en stor indsats, og det er jeg selvfølgelig klar på. Det er en af de store overvejelser, man også gør sig inden,” siger han.
En anden af overvejelserne på forhånd har også været det økonomiske aspekt. Der er nemlig ingen løn til U23-rytterne, og holdet har derfor åbnet for, at de kan få en personlig sponsor.
Det er i den sammenhæng, at den velkendte cykelsponsor Carl Ras har spillet en afgørende rolle for, at Erringsø har kunne realisere sin drøm.
”Der er faktisk rimelig mange økonomiske udgifter forbundet med at komme ind på holdet og selvfølgelig at være dernede,” siger han.
”Der har Carl Ras været så venlige at støtte min rejse derned, og det passer godt ind i min karriere. De har været med siden juniorårerne, hvor jeg kørte det første år på Roskildes juniorhold, og også hvor jeg kører nu på IBT-BH Carl Ras, hvor de også er med,” siger han.
Carl Ras, som altså har sponsorater hos flere danske cykelhold på tværs af klasser og licenser, har hjulpet ham med udgifterne til at komme ind på holdet og det, der er forbundet med universitetet, som han selv skal betale for.
Sendte holdet en e-mail
Men hvordan ender det med, at en ung dansk rytter bliver en del af så stort et mandskab? Erringsø løfter lidt af sløret for, hvordan kontakten mellem de to parter opstod.
”Det var sådan set mig, der tog kontakt til holdet, og det har været i starten af året, hvor jeg sådan set bare skrev en mail til den mailadresse, jeg nu kunne finde, til deres sportsdirektør på deres hjemmeside,” fortæller han og siger, at der siden foregik en dialog frem og tilbage, indtil det udviklede sig:
”Så var jeg inviteret ned til dem i sommerferien på et træningsophold, hvor jeg boede sammen med dem i lejlighederne og kørte med i nogle af deres træninger,” siger han.
På det syv dage lange ophold fik Erringsø og holdet muligheden for at se hinanden an, blandt andet på en lang dag i Alperne, hvor menuen for rytterne var Col du Galibier, Col du Telegraphe, Alpe d’Huez og Col du Glandon.
”Jeg havde da glædet mig til den med kæmpe stigninger, og hvis man kan lide at cykle, så kan man også lide at cykle op over dem. Det er klart, at jeg ikke ser mig selv som bjergrytter, så jeg var også nervøs over det,” fortæller han.
”Det gik faktisk bedre, end jeg havde forventet. Jeg er ikke trænet i bjerge på den måde, som de gør. Jeg kunne ikke følge med de bedste på holdet, der også er klare bjergryttere, men jeg kunne følge med i den anden halvdel,” siger han.
”Det var da en hård dag med syv timer på cyklen og næsten 5000 højdemeter,” siger han.
Adspurgt om han i den forbindelse følte et pres med at skulle vise sig frem på syv dage, bekræfter han. Han havde fornemmelsen af at skulle sætte sig op til et cykelløb og gribe en chance, han ikke ville få lige med det samme.
Dertil blev han også student kort inden, han skulle derned, så tanken om et ophold i det franske, var med i baghovedet hele ugen igennem.
”Det gav mange tanker op til, men i sidste ende var det godt, at man havde forberedt sig op til. Det er ligesom til cykelløb, hvor at jo bedre man forbereder sig op til, jo større er chancen også for, at det går godt,” siger han.
Og godt gik det for Erringsø. Han fik god feedback af såvel ryttere som sportsdirektører, og det gjaldt såvel på nedkørsler som på holdløbstræninger, men som han også siger:
”De var meget begrænsede i det, de siger, også fordi de er franskmænd og ikke så meget for at tale engelsk.”
Alternativ vej er en bonus
Rejsen fra DCU-holdet IBT-BH Carl Ras til et fransk storholds U23-hold er ikke den typiske rejse for en rytter i hans situation. Man vil typisk kigge mod de danske kontihold, men det var ikke prioriteringen for ham.
”Der er nok mange, der studser en ekstra gang over det, fordi de danske kontihold er så populære, som de er, og fordi man tænker, at man vil gå den vej,” siger han.
”For mig har jeg altid tænkt, at hvis jeg kan komme ind på et udviklingshold, der har en WorldTour-afdeling, så vil det være en stor bonus, for så er vejen dertil, den er i hvert fald mulig på en anden måde, hvis man har niveauet og potentialet til det,” forklarer han.
”Så er det klart en bedre mulighed at rykke op, og det er jo den største ambition i sidste ende, det er at blive WorldTour-rytter,” siger han.
Og hvilken rytter er det så, der skal bevise sit værd i det franske? Erringsø har kørt A-løb og en del løb i Sverige i de senere år, men var ude omkring i Europa i sin juniortid, og ryttertypen er da også indsnævret en anelse, uden at han dog har lagt sig fast på noget som helst.
”Det er svært at sige præcist, hvad det er endnu. Den fornemmelse, jeg har, er, at jeg nok er en puncheur-agtig-ryttertype. Jeg kan finde ud af de lidt korte stigninger, og samtidig er jeg rimelig udholdende,” siger han.
”På den måde er bjergrytter ikke det stik modsatte af, hvad jeg er.”
Og netop bjergene regner han med at blive bedre til også. Det er dog ikke en fastlåst type, man skal lægge ned over den unge rytter.
”Jeg tror også på, at jeg kan udvikle mig på den front, når jeg kommer derned og får vænnet mig til at køre og træne i bjergene. Op igennem min juniorår har jeg også været hurtig i en spurt,” siger han og fortæller om et juniorløb i Tyskland fra 2019.
” Jeg vandt min første UCI-sejr i en massespurt nede i et etapeløb i Cottbus i Tyskland. Så det viser også, at jeg godt kan køre en spurt. Det er så efterhånden ved at være lang tid siden, jeg har kørt en massespurt, der er lidt tydeligere roller på et A-hold, hvor nogen er endnu hurtigere,” siger han.
Og drømmen med det hele? Den er ikke overraskende, at Erringsø en dag håber på at kunne komme på WorldTouren. Han anerkender dog, at vejen dertil kræver hårdt arbejde.
”Det er det, helt klart. I sidste ende er det jo det, jeg har drømt om siden U17, hvor man hele tiden har tænkt, når man har set cykelløb i fjernsynet, at det er det, man drømmer om,” siger han.
”Når man ser en Grand Tour, så tænker man, at det er drømmen at kunne cykle 21 dage i træk. Det er klart, at der er kæmpe lang vej endnu, men jeg føler, at det her er et stort skridt i den rigtige retning, og det er i sidste ende den største ambition,” siger han til slut.
Frederik Erringsø kender endnu ikke til, hvad løbsprogrammet byder på i resten af denne sæson, men danske cykelfans kan forvente at se AG2R-trikoten til U23-DM i oktober, hvor han vender hjem.