Prøv vores nye app

EKSKLUSIVT INTERVIEW

"Vi blev svigtet" - ryttere føler sig efterladt efter prestigeprojekts kollaps
23. januar 2025 20:30Foto: IBT-Tripeak
af Jakob Rasmussen og Gustav Volstrup Sønderlund

Det skulle være et nyt dansk hold på højeste niveau, men projektet fik aldrig én kilometer på landevejen. Feltet.dk har talt med både ryttere og samarbejdspartnere, der nu kritiserer det fejlslagne projekt.

 

 

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

I august landede en stor nyhed på den danske cykelscene. Med årsskiftet ville der nemlig komme endnu et dansk kontinentalhold på landevejen. 

 

Holdet skulle hedde Intelcycling, og bag stod flere prominente navne, blandt andre forretningsfolkene Henrik Vad og Jacob Schultz Jørgensen, der skulle agere CEO og COO. 

 

Derudover afslører dokumenter som Feltet.dk er kommet i besiddelse af, at planerne var langt større end den hjemlige kontinentalscene. Ambitionen var nemlig at blive et Proteam i 2028. Det ville have gjort Intelcycling til Danmarks største cykelhold.

 

Læs også
Pogacar fik et nej før stensikker spurtsejr

 

Men sidenhen har cykelverden ikke hørt meget til det ambitiøse projekt, og hvis man åbner deres hjemmeside, møder man skiltet ”Denne side er lukket”. 

 

Screenshot af Intelcyclings hjemmeside.

 

Nu kritiserer flere ryttere og samarbejdspartnere projektet for at love mere end, det kunne holde. Men flere af dem ønsker at optræde anonymt. De frygter nemlig, at det kan skade deres karriere, hvis de optræder offentligt.

Annonce

 

Drømmen går i opfyldelse

Én af dem, der føler sig svigtet af IntelCycling er Noah Borgen Morell. Og der var meget på spil, da han i juli takkede ja til et tilbud fra Intelcycling.

 

”Det er jo i bund og grund hans fremtid og hans projekt,” uddyber Noah Borgen Morells far, Carsten Morell, til Feltet.dk.

 

”Der var nogle pengestærke folk bag projektet, som havde skaffet nogle super gode sponsorer, og som derfor gjorde det muligt at få oprettet et kontinentalhold. Man kan sige, at det var den primære årsag til, at Noah valgte holdet. Men også fordi, at det var noget, han kendte i forvejen og så blev det lige kronen på værket, at der nu kom lidt mere kapital til,” lyder det fra faren.

 

Henrik Vad og Jacob Schultz Jørgensen var nemlig ikke ukendte. Deres sønner var også en del af Morells daværende hold, Team IBT-Tripeak. 

 

Holdet lukker dog efter denne sæson, hvilket Feltet.dk tidligere har berettet. Men IBT-ånden skulle ikke dø. Vad og Jørgensen ville nemlig starte et nyt hold. Og det er altså her, historien om Intelcycling for alvor begynder.

 

”Jeg snakkede i midten af juli med den ene af de to primære forældre. De havde nogle økonomiske kontakter, og det hele var sådan set allerede i orden. Og de havde slået det stort op: Der kom i hvert fald tre eller fire sportschefer. Man ville også købe et hus i Nordfrankrig, så man havde en base, så man både kunne lave træningslejre og køre løb i Belgien,” fortæller Morell, der fortsætter:

 

Læs også
Pogacar napper årets første sejr

 

”Vi havde altid fået at vide, at det bare skulle være en videreførelse af IBT-holdet, bare mere professionelt,” konkluderer han.

 

Morell i aktion. Foto: Carsten Morell.

 

Der var altså tale om en klar opgradering for Morell, der både kunne se frem til en professionaliseret organisation, base i Frankrig, flere løb i benene samt et højere niveau.

 

”Vi takkede ja og fik at vide, at vi selvfølgelig ikke skulle gå ud at søge andre hold,” lyder det, og sønnen kiggede altså ind i en lys fremtid. 

Annonce

 

Glans bliver til gløder

Det var først tre måneder senere, at det gik op for familien, at 2025 ikke skulle blive så lyserødt, som de troede.

 

Indtil en efterårsdag i oktober havde familien nemlig stor tiltro til projektet, men den tiltroen blev til mistro under afslutningen på den hjemlige landevejssæson.

 

”Det var først omkring den sidste runde af Demin Cup, da vi tilfældigvis spurgte, hvordan det gik. Og så kunne man høre mellem linjerne, at nogle af sponsorerne var sprunget fra. Det var første gang, vi hørte om problemer. Det var meget, meget sent i vores optik,” siger han.

 

Herefter startede en nervøs periode for Morell, der også hørte rygter om, at Vad og Jørgensens sønner allerede havde et andet hold på plads.

 

Der skulle dog ikke gå mange dage, før holdet havde nyt. Intelcycling satte nemlig få dage senere ord på det, Morell ved en tilfældighed havde hørt. 

Annonce

 

Læs også
Rekordmange danskere i stort brostensløb?

 

”Det blev meldt ud, at man kun havde 20 procent af de sponsorer, som man kunne have. Så det betød, at der var en egenbetaling på 48.000 kroner plus en cykel,” bliver rytterne meddelt i en mail.

 

Morell gik med andre ord fra drømmeholdet til et tilbud, der lagde op til en langt værre virkelighed end den, han var vant til.

 

”Det var ikke det, vi var stillet i udsigt til at starte med. Og jeg havde det rigtig dårligt med, at vi havde sagt ja til et eller andet, hvor der så efterfølgende kom nogle andre forudsætninger end dem, aftalen byggede på.” 

 

”Jeg følte det som et svigt. Tilliden lider et knæk, når man ikke melder ud i ordentlig tid, at projektet skrider, og at man gerne må søge andre steder hen,” lyder det ærgerligt fra Morell.

 

Familien må da også meddele, at man ikke har de økonomiske midler til en sådan uventet ændring.

Annonce

 

En urealistisk drøm?

Vi er nu i slut oktober, og hvad der lignende en sikker situation, har udviklet sig til en holdjagt i 11. time.

 

Vil du prøve at sætte nogle ord på, hvor svært det er at finde et hold på det her tidspunkt?

 

”Det er umuligt. Det er helt umuligt. Vi har sendt fem-seks ansøgninger af sted til hold her i landet, og et par stykker til hold i udlandet.”

 

”Standardsvaret er dog, at vi er fyldt op, og at der ikke er plads. Der var lige en enkelt, der meddelte, at man ville vende tilbage, hvis der opstod skader eller sygdom,” forklarer Morell.

 

Læs også
To ting favoriserer Vingegaard, mener Kyllingen

 

Noah Borgen Morells gamle hold, IBT-Tripeak. Foto: IBT-Tripeak.

Annonce

 

Det viste sig altså, at der var langt fra tilbuddet til den virkelighed, der mødte Morell i oktober, men har familien været for godtroende?

 

”Grunden til, at vi siger ja, er et eller andet sted, at vi har stor tiltro til dem. Vi kender dem jo. På det tidspunkt troede vi, at de havde helt styr på det. De er finansfolk, der hvert fald udad til havde helt styr på økonomien. De siger, at de har nogle kontakter, og valget bliver truffet ud fra vores bedste overbevisning.”

 

”Man kan sige, at vi er endt i en dobbeltklemme, fordi vi kender dem godt. Og når man kender dem, så regner man med, at hvis der går et eller andet galt, så vil vi være de første til at få det at vide. Når vi så ender med at være nogle af de sidste, så får jeg det sgu dårligt med det,” opsummerer han.

 

Morell understreger, at han ikke vil ynkes, og at han stadig kæmper hårdt for sin plads i cykelfeltet. Men i bagklogskabens lys har familien ét ønske.

 

”Jeg ville ønske, at man havde været ærlige om problemerne, så man havde haft en ide om, hvor projektet var på vej hen. I stedet danner med en fortælling om, at man har helt styr på situationen, og at der intet er at bekymre sig om, og så pludselig lukker holdet,” siger han.

Annonce

 

”Et blufnummer”

En lignende kritik kommer fra den tidligere teamchef på IBT-Tripeak, Christian Visby. Ånden fra holdet skulle danne fundamentet for Intelcycling, men den tragiske udvikling satte Visby i en svær position.

 

”Det er virkelig en skuffelse, og det er vanvittig dårlig stil at melde det ud på den måde, som man har gjort. Det er min oprigtige mening om det.”

 

”Jeg synes, at man skulle være ærlige om situationen. Det fremstår jo som et blufnummer,” fortæller Visby.

 

Læs også
Stjerne vender tilbage med spektakulær sejr

 

Christian Visby med holdet. Foto: IBT-Tripeak.

 

Efterfølgende har Visby selv trukket i arbejdstøjet for at finde et hold til de ryttere, der blev til overs.

Annonce

 

”Da jeg fandt ud af det, var jeg selvfølgelig også nødt til at trække i arbejdstøjet. Det er overordnet lykkes meget godt.” lyder det.

 

Arbejdet har da også betalt sig. Flere af holdets rytterne har nemlig fundet et hold til den kommende sæson. 

 

En af dem er Noah Borgen Morell, der dog ikke kommer til at køre på kontinentalniveau. I stedet flytter han til det franske klubhold Villeneuve Saint Germain. Et hold, der er kendt for at tage talenter ind fra hele Europa.

 

Hvem har ansvaret?

I et skriftligt svar til Feltet.dk meddeler forhenværende direktør for Intelcycling, Henrik Vad, på vegne af ham og Jacob Schultz Jørgensen, at der efter en omstrukturering i september ikke længere var grundlag for at realisere den besluttede strategi for Intelcycling. 

 

Den daværende sportslige ledelse har herefter overtaget projektet og lanceret et klubhold ifølge Vad. 

Annonce

 

Vad oplyser derudover, at han ikke selv har været i kontakt med ryttere, og derfor kan han heller ikke stå inden for, hvad der er stillet i forventning.

 

”Jeg har ikke viden om, at der er blevet indgået nogen form for bindende eller forpligtende aftaler med nogen rytter eller samarbejdspartner. Og jeg har aldrig i min karriere deltaget i eller markedsført “skudsikre projekter”,” skriver han.

 

Læs også
Pogacar spurtede sejren hjem - følg Vingegaard fra kl. 16

 

Desuden oplyser han, at det økonomiske fundament heller ikke var en del af direktørens ansvarsområde.

 

”Det var den daværende sportslige ledelse, som havde al kontakt og dialog med potentielle ryttere samt opnåede tilsagn til det økonomiske fundament, som var en meget væsentlig forudsætning for at i gang sætte etableringen af teamet.” 

 

”Jeg kan desværre ikke bidrage med yderligere, men det berører mig, hvis der i dag er ryttere, som har kritik af forløbet. Det skal jeg dybt beklage,” skriver han.

 

En kilde fra den sportslige ledelse afviser dog, at man har været ansvarlig for både det sportslige og det økonomiske og tilføjer, at alt man har lovet ryttere er sket i overensstemmelse med eller på opfordring fra Vad og Jørgensen. 

 

Feltet.dk ville gerne have spurgt Vad og Jørgensen yderligere ind til deres rolle i projektet, men duoen har ikke ønsket at stille op til interview.

INFO
IBT-BH Carl Ras
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Onsdag den 19. februar 2025

Landevej
Offer for Bességes-bil skyder efter UCI
Landevej
Har Pogacar gjort sporten kedelig?
Landevej
Seks danskere til start i Andalusien
Cross
Stjerne har været generet i årevis - Nu er problemet identificeret
Landevej
To ting favoriserer Vingegaard, mener Kyllingen
Landevej
Pidcocks træner måber: - Er det ikke nok?
Landevej
Van Aert skuffede: - Vi forventede helt sikkert mere
Landevej
Gigantopgør i Algarve: Kan Vingegaard slå rivalerne?

Tirsdag den 18. februar 2025

Landevej
Vingegaard om Touren: - Vi må se, om jeg kan slå Tadej
Landevej
Skidt nyt for Ineos: Profil skadet inden løb
Landevej
Historisk løb ændrer ruten
Landevej
DCU vælter formanden
Landevej
Vingegaard med ny tilgang: Har to store forårsmål
Landevej
Supersprinter om Touren: - Der jeg skal gøre min karriere bedre
INTERVIEW Bane
Eksklusivt interviewLandstræneren evaluerer: - Ikke prangende, ikke dårligt
Landevej
To i streg: Tarling fremhæver holdstemning
Landevej
Pogacar svarede igen før bjergslag: - Virkelig sjovt at se
Landevej
Hvor er dannebrog? UCI går ind i sagen
Landevej
Vingegaard-duel i vente: - Jeg kommer med store ambitioner
Landevej
Flyvende stortalent banker Pogacar & co.
Landevej
VM i Rwanda er i fare: UCI mødes til høring
Landevej
Van Aert var på grænsen: - Det er ikke en dårlig start
Landevej
Pogacar-hjælper udgår af UAE Tour
Landevej
Forløsende sejr for Ineos: - Jeg er nødt til at tro på, at alt er muligt
Landevej
Stjerne benægter: - Det er ikke rart
Landevej
Vingegaard har haft særlig træningsfokus – og det har givet pote
Landevej
Kyllingen modtog besked fra Mads P.: - Jo meget betryggende
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewMørkøv om Vingegaard: - Han går den ekstra mil
Landevej
Starttider: 2. etape af UAE Tour 2025

Mandag den 17. februar 2025

Landevej
Trist nyt om Egan Bernal
Landevej
Visma-stjerne udgår af stort løb
Landevej
Dansker reagerer på WorldTour-topresultat
Landevej
Pogacar forklarer bizar spurt
Landevej
Van Aert-nedtur i spansk angrebsfest
Udstyr og test
Test: Giant Propel Advanced Pro 0 DI2 2025
Landevej
Eksperten jubler: - Har følt det manglede
Landevej
Armstrong vs Ullrich: Skal køre imod hinanden igen
Landevej
- Jeg er brutalt træt, siger Milan
Landevej
Milan vandt vild spurt da Pogacar sejlede bagud
Landevej
Contador sender opfordring til Pogacar
Landevej
Alaphilippe forklarer skifte: - Havde brug for det
Landevej
Lidl-Trek-dilemma: - Har både fordele og ulemper
Gravel
Langvad: - Jeg troede ikke på, at det faktisk kunne ske
Landevej
Milan afslører forårsprogram
Landevej
Norsgaard misser grusløb på grund af sygdom
Landevej
Van Aert indrømmer: - Det fylder meget mere i mit hoved end før
Landevej
Kampklar Pogacar ser frem mod sæsondebut
Landevej
Nu kommer det: Nyt, stort klassikerspil
Gravel
Vildt comeback: Danskere uddeler øretæver i Spanien
Landevej
Officielt: Geraint Thomas stopper karrieren
Landevej
Syv danskere til start: I dag sæsondebuterer Pogacar
MTB
Albert Philipsen udgår - Hougs i top 10
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewLund Andresen forklarer sin rolle i WorldTour-løb
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewSøjberg håber på stor chance i WorldTour-debut
Landevej
Raser: Det dummeste, som jeg nogensinde har hørt

Søndag den 16. februar 2025

Landevej
Sportsdirektør: Derfor kørte Pogacar på Paris-Roubaix-ruten
Landevej
Skuffet Asgreen: - Det er ret ærgerligt
Landevej
Grimt styrt kort før mål – nu er der nyt om sprinter
Landevej
Rørt UAE-rytter: Føles virkelig speciel
INTERVIEW Bane
Eksklusivt interview19-årig dansker i kæmpe EM-overraskelse: - Havde ikke forventet det
Landevej
EF-danskere viser storform i ny UAE-triumf
Bane
Danmark misser medalje i parløb
Landevej
Mads Pedersen reagerer på samlet triumf
Landevej
Flot forsvar: Mads P. tager samlet sejr
Landevej
Bundhold vinder og sikrer sig vigtige UCI-point
Bane
Oversigt: Sådan endte EM på bane 2025
Bane
Ét point adskilte Danmark fra medalje i parløb
Landevej
Minut for minut: Sådan vandt Mads P. Tour de la Provence
Landevej
Stærk italiener sejrer for anden dag i træk i Spanien
Landevej
Quick-Step-rytter ude i flere uger
Landevej
Wellens om Pogacar på brostenene: - Han kørte fra mig 29 gange
Landevej
Stor opgave for Mørkøv: - Vi ser frem til at teste os selv mod de bedste
Landevej
Bjerg slår fast: - Det gør det nemmere for mig
Landevej
Alaphilippe begræder tendens: - Det gør mig ked af det
Bane
Stort comeback: Nordmand vinder guld i kaotisk løb
VIS FLERE

Annonce