Holdet skulle hedde Intelcycling, og bag stod flere prominente navne, blandt andre forretningsfolkene Henrik Vad og Jacob Schultz J\u00f8rgensen, der skulle agere CEO og COO.\u00a0<\/p>","
Derudover afsl\u00f8rer dokumenter som Feltet.dk er kommet i besiddelse af, at planerne var langt st\u00f8rre end den hjemlige kontinentalscene. Ambitionen var nemlig at blive et Proteam i 2028. Det ville have gjort Intelcycling til Danmarks st\u00f8rste cykelhold.<\/p>","
Men sidenhen har cykelverden ikke h\u00f8rt meget til det ambiti\u00f8se projekt, og hvis man \u00e5bner deres hjemmeside, m\u00f8der man skiltet \u201dDenne side er lukket\u201d.\u00a0<\/p>","
Nu kritiserer flere ryttere og samarbejdspartnere projektet for at love mere end, det kunne holde. Men flere af dem \u00f8nsker at optr\u00e6de anonymt. De frygter nemlig, at det kan skade deres karriere, hvis de optr\u00e6der offentligt.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Drømmen går i opfyldelse
Én af dem, der føler sig svigtet af IntelCycling er Noah Borgen Morell. Og der var meget på spil, da han i juli takkede ja til et tilbud fra Intelcycling.
”Det er jo i bund og grund hans fremtid og hans projekt,” uddyber Noah Borgen Morells far, Carsten Morell, til Feltet.dk.
”Der var nogle pengestærke folk bag projektet, som havde skaffet nogle super gode sponsorer, og som derfor gjorde det muligt at få oprettet et kontinentalhold. Man kan sige, at det var den primære årsag til, at Noah valgte holdet. Men også fordi, at det var noget, han kendte i forvejen og så blev det lige kronen på værket, at der nu kom lidt mere kapital til,” lyder det fra faren.
Henrik Vad og Jacob Schultz Jørgensen var nemlig ikke ukendte. Deres sønner var også en del af Morells daværende hold, Team IBT-Tripeak.
Holdet lukker dog efter denne sæson, hvilket Feltet.dk tidligere har berettet. Men IBT-ånden skulle ikke dø. Vad og Jørgensen ville nemlig starte et nyt hold. Og det er altså her, historien om Intelcycling for alvor begynder.
”Jeg snakkede i midten af juli med den ene af de to primære forældre. De havde nogle økonomiske kontakter, og det hele var sådan set allerede i orden. Og de havde slået det stort op: Der kom i hvert fald tre eller fire sportschefer. Man ville også købe et hus i Nordfrankrig, så man havde en base, så man både kunne lave træningslejre og køre løb i Belgien,” fortæller Morell, der fortsætter:
”Vi havde altid fået at vide, at det bare skulle være en videreførelse af IBT-holdet, bare mere professionelt,” konkluderer han.

Morell i aktion. Foto: Carsten Morell.
Der var altså tale om en klar opgradering for Morell, der både kunne se frem til en professionaliseret organisation, base i Frankrig, flere løb i benene samt et højere niveau.
”Vi takkede ja og fik at vide, at vi selvfølgelig ikke skulle gå ud at søge andre hold,” lyder det, og sønnen kiggede altså ind i en lys fremtid.
Glans bliver til gløder
Det var først tre måneder senere, at det gik op for familien, at 2025 ikke skulle blive så lyserødt, som de troede.
Indtil en efterårsdag i oktober havde familien nemlig stor tiltro til projektet, men den tiltroen blev til mistro under afslutningen på den hjemlige landevejssæson.
”Det var først omkring den sidste runde af Demin Cup, da vi tilfældigvis spurgte, hvordan det gik. Og så kunne man høre mellem linjerne, at nogle af sponsorerne var sprunget fra. Det var første gang, vi hørte om problemer. Det var meget, meget sent i vores optik,” siger han.
Herefter startede en nervøs periode for Morell, der også hørte rygter om, at Vad og Jørgensens sønner allerede havde et andet hold på plads.
Der skulle dog ikke gå mange dage, før holdet havde nyt. Intelcycling satte nemlig få dage senere ord på det, Morell ved en tilfældighed havde hørt.
”Det blev meldt ud, at man kun havde 20 procent af de sponsorer, som man kunne have. Så det betød, at der var en egenbetaling på 48.000 kroner plus en cykel,” bliver rytterne meddelt i en mail.
Morell gik med andre ord fra drømmeholdet til et tilbud, der lagde op til en langt værre virkelighed end den, han var vant til.
”Det var ikke det, vi var stillet i udsigt til at starte med. Og jeg havde det rigtig dårligt med, at vi havde sagt ja til et eller andet, hvor der så efterfølgende kom nogle andre forudsætninger end dem, aftalen byggede på.”
”Jeg følte det som et svigt. Tilliden lider et knæk, når man ikke melder ud i ordentlig tid, at projektet skrider, og at man gerne må søge andre steder hen,” lyder det ærgerligt fra Morell.
Familien må da også meddele, at man ikke har de økonomiske midler til en sådan uventet ændring.
En urealistisk drøm?
Vi er nu i slut oktober, og hvad der lignende en sikker situation, har udviklet sig til en holdjagt i 11. time.
Vil du prøve at sætte nogle ord på, hvor svært det er at finde et hold på det her tidspunkt?
”Det er umuligt. Det er helt umuligt. Vi har sendt fem-seks ansøgninger af sted til hold her i landet, og et par stykker til hold i udlandet.”
”Standardsvaret er dog, at vi er fyldt op, og at der ikke er plads. Der var lige en enkelt, der meddelte, at man ville vende tilbage, hvis der opstod skader eller sygdom,” forklarer Morell.

Noah Borgen Morells gamle hold, IBT-Tripeak. Foto: IBT-Tripeak.
Det viste sig altså, at der var langt fra tilbuddet til den virkelighed, der mødte Morell i oktober, men har familien været for godtroende?
”Grunden til, at vi siger ja, er et eller andet sted, at vi har stor tiltro til dem. Vi kender dem jo. På det tidspunkt troede vi, at de havde helt styr på det. De er finansfolk, der hvert fald udad til havde helt styr på økonomien. De siger, at de har nogle kontakter, og valget bliver truffet ud fra vores bedste overbevisning.”
”Man kan sige, at vi er endt i en dobbeltklemme, fordi vi kender dem godt. Og når man kender dem, så regner man med, at hvis der går et eller andet galt, så vil vi være de første til at få det at vide. Når vi så ender med at være nogle af de sidste, så får jeg det sgu dårligt med det,” opsummerer han.
Morell understreger, at han ikke vil ynkes, og at han stadig kæmper hårdt for sin plads i cykelfeltet. Men i bagklogskabens lys har familien ét ønske.
”Jeg ville ønske, at man havde været ærlige om problemerne, så man havde haft en ide om, hvor projektet var på vej hen. I stedet danner med en fortælling om, at man har helt styr på situationen, og at der intet er at bekymre sig om, og så pludselig lukker holdet,” siger han.
”Et blufnummer”
En lignende kritik kommer fra den tidligere teamchef på IBT-Tripeak, Christian Visby. Ånden fra holdet skulle danne fundamentet for Intelcycling, men den tragiske udvikling satte Visby i en svær position.
”Det er virkelig en skuffelse, og det er vanvittig dårlig stil at melde det ud på den måde, som man har gjort. Det er min oprigtige mening om det.”
”Jeg synes, at man skulle være ærlige om situationen. Det fremstår jo som et blufnummer,” fortæller Visby.

Christian Visby med holdet. Foto: IBT-Tripeak.
Efterfølgende har Visby selv trukket i arbejdstøjet for at finde et hold til de ryttere, der blev til overs.
”Da jeg fandt ud af det, var jeg selvfølgelig også nødt til at trække i arbejdstøjet. Det er overordnet lykkes meget godt.” lyder det.
Arbejdet har da også betalt sig. Flere af holdets rytterne har nemlig fundet et hold til den kommende sæson.
En af dem er Noah Borgen Morell, der dog ikke kommer til at køre på kontinentalniveau. I stedet flytter han til det franske klubhold Villeneuve Saint Germain. Et hold, der er kendt for at tage talenter ind fra hele Europa.
Hvem har ansvaret?
I et skriftligt svar til Feltet.dk meddeler forhenværende direktør for Intelcycling, Henrik Vad, på vegne af ham og Jacob Schultz Jørgensen, at der efter en omstrukturering i september ikke længere var grundlag for at realisere den besluttede strategi for Intelcycling.
Den daværende sportslige ledelse har herefter overtaget projektet og lanceret et klubhold ifølge Vad.
Vad oplyser derudover, at han ikke selv har været i kontakt med ryttere, og derfor kan han heller ikke stå inden for, hvad der er stillet i forventning.
”Jeg har ikke viden om, at der er blevet indgået nogen form for bindende eller forpligtende aftaler med nogen rytter eller samarbejdspartner. Og jeg har aldrig i min karriere deltaget i eller markedsført “skudsikre projekter”,” skriver han.
Desuden oplyser han, at det økonomiske fundament heller ikke var en del af direktørens ansvarsområde.
”Det var den daværende sportslige ledelse, som havde al kontakt og dialog med potentielle ryttere samt opnåede tilsagn til det økonomiske fundament, som var en meget væsentlig forudsætning for at i gang sætte etableringen af teamet.”
”Jeg kan desværre ikke bidrage med yderligere, men det berører mig, hvis der i dag er ryttere, som har kritik af forløbet. Det skal jeg dybt beklage,” skriver han.
En kilde fra den sportslige ledelse afviser dog, at man har været ansvarlig for både det sportslige og det økonomiske og tilføjer, at alt man har lovet ryttere er sket i overensstemmelse med eller på opfordring fra Vad og Jørgensen.
Feltet.dk ville gerne have spurgt Vad og Jørgensen yderligere ind til deres rolle i projektet, men duoen har ikke ønsket at stille op til interview.