\u201dDet er ikke f\u00f8rste gang, jeg g\u00f8r det her. Jeg sad og t\u00e6nkte p\u00e5 en etape i Dauphine for et par \u00e5r siden. Hvis jeg havde haft de samme ben i dag, var jeg l\u00f8bet med det hele, men det gjorde jeg desv\u00e6rre ikke,\u201d siger han ydermere med reference til f\u00f8rste etape i det franske l\u00f8b i 2019, hvor han blev hentet 500 meter f\u00f8r m\u00e5lstregen.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Video: Magnus Cort kort inden han fik sat de sidste af hans udbryderkollegaer.
Det ville have været en overraskelse, hvis det var lykkes for danskeren at holde hjem, men det er til gengæld ikke en overraskelse, at han har evner i dette terræn også.
”Hvis man sætter mig ud i et udbrud hele dagen, hvor vi får kørt nogle rulleskift på flad vej til at trætte de bedste bjergryttere, ved jeg, jeg er god. Så det kom egentlig ikke bag på mig,” fortæller han.
Havde ingen planer om udbrud
EF Education-Nippo havde fra morgenstunden planer om at sende folk i udbrud, dog undtaget Stefan Bissegger, der skal køre morgendagens enkeltstart med målet om at lave et godt resultat.
Der var dog lige et aber dabei for Cort.
”Vi tænkte, jeg var for tæt på i klassementet til, at de andre ville have mig med samt, at chancerne var meget små for, at jeg kunne få en etapesejr,” siger han.
”Men jeg prøvede at stikke lidt af for at dække de udbrud, vi ikke havde nogen med i,” uddyber han.
UDFORDR DINE VENNER I GIRO-MANAGERSPILLET - PRÆMIER FOR MERE END 40.000 KRONER
I udbruddet kom han dog alligevel, og det store forspring, som gruppen endte med at have på vej ind på finalestigningen Thyon 2000, var noget større, end han havde regnet med.
Derfor var der kun én ting at gøre.
”Derfra var det bare at trykke til den, selvom den er lang. De havde regnet på den i bilen, og de sagde, jeg skulle bruge mindst fem minutter i bunden, og samtidig skulle jeg køre op til mit bedste,” fortæller han.
”Det forsøgte jeg, og det holdt de første ti kilometer, og så løb jeg tør for ben. Sådan er det,” siger han om situationen, hvor favoritterne henter ham.
’Den trak ud i en evighed’
Netop finalestigningen dannede rammen for et spændende drama mellem danskeren og resten af favoritterne, som danskeren dog tabte, og særligt stigningens længde står ud.
”Den var godt nok lang, og så blev den også lidt stjejlere på den sidste halvdel. Så kilometerne forsvandt hurtigt på den første del, og så gik det langsomt til sidst både watt-mæssigt og hastighedsmæssigt, da den var stejl,” fortæller han.
”Den trak ud i en evighed, og det var næsten ikke til at drive cyklen frem til sidst.”
På TV-billederne fik seerne i stuen hurtigt en fornemmelse af, at forspringet til sidst var større, end det reelt var, og det indtryk var også ét, der havde plantet sig i holdbilerne.
”De holdt mig fint opdateret. Jeg havde ikke tænkt over, at der var nogen mærkelige tider. De holdt mig opdateret fra bilen, så om de havde siddet og digtet, ved jeg ikke,” siger Cort og fortsætter:
”Det gik meget stærkt lige pludselig. Fra 2½ minut til de hentede mig, gik det ret stærkt. Men der kørte jeg heller ikke særlig stærkt til sidst,” siger han.
Magnus Cort under Paris-Nice tidligere på året | Foto: A.S.O. / Fabien Boukla
Selvom han løb tør for kræfter til sidst, kom han alligevel i mål som nummer 25, og han er nu nummer 21 i klassementet. Han afviser ikke muligheden for at sigte efter en top-20 i morgen.
”Da man sad til sidst på bjerget, orkede jeg ikke køre fuld gas til stregen. Det kunne være sjovt at køre top-20, men jeg har 25 sekunder op til Steven Kruijswijk,” fortæller han.
”Det havde været nemt at tage på de sidste to kilometer i dag, men jeg må lige se, hvordan det føles i morgen. Hvis jeg er fuldstændig rædbrækket, dropper jeg det nok,” siger han til slut.
UDFORDR DINE VENNER I GIRO-MANAGERSPILLET - PRÆMIER FOR MERE END 40.000 KRONER
Cort fortæller desuden, at der efter løbet venter ham en mindre pause, og at han i den kommende uge vil få styr på sit løbsprogram frem mod Tour de France.
Der er fortsat lidt usikkerhed omkring, hvad den nære fremtid byder på, men han afslører, at han har Route de Occitanie på programmet før Tour de France. Først venter dog morgendagens afsluttende enkeltstart på 16 kilometer i Romandiet.