De er en plage for de fleste husejere, men hos Continental ser de p\u00e5 dem med helt andre \u00f8jne.<\/p>","
Taraxacum, l\u00f8vetand eller slet og ret m\u00e6lkeb\u00f8tte. Den lille gule blomst, der har givet adskillige haveejere gr\u00e5 h\u00e5r i hovedet, er ikke n\u00f8dvendigvis bare en plage, der skal holdes nede.<\/p>","
Feltet.dk var i maj p\u00e5 bes\u00f8g hos Continental-fabrikken i tyske Korbach, hvor de producerer b\u00e5de bild\u00e6k og h\u00e5ndlavede cykeld\u00e6k. Sortimentet til de tohjulede str\u00e6kker sig lige fra mtb-d\u00e6k over allround-d\u00e6k til citybikes og til state-of-the-art racerd\u00e6k som Grand Prix 5000 og topmodellen Competition Pro LTD. Det var dog et nyt og innovativt d\u00e6k, der fangede vores opm\u00e6rksomhed.<\/p>","
Hos den tyske d\u00e6kproduccent har de nemlig fundet ud af, at de kan udvinde gummi, der kvalitetsm\u00e6ssigt er p\u00e5 h\u00f8jde med konventionel gummi fra gummitr\u00e6er, fra m\u00e6lkeb\u00f8ttens rod.<\/p>","
Sammen med Fraunhofer institute for Molecular Biology and Applied Ecology (IME) har Continental startet et pilotprojekt, hvis m\u00e5l er at udvikle produktionen af m\u00e6lkeb\u00f8tte-gummi, s\u00e5 man i fremtiden vil kunne producere b\u00e5de bil- og cykeld\u00e6k udelukkende med b\u00e6redygtigt, lokalproduceret gummi.\u00a0<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Konventionel gummi udvindes fra gummitræer, der oprindeligt kun fandtes i Amazonas, men som i dag også dyrkes i både Asien og Afrika.
Gummitræere har dog den markante begrænsning, at de kun vokser syd for den 30. nordlige breddekreds (Kairo i Egypten ligger på denne breddegrad) og nord for den 30. sydlige breddekreds i det såkaldt ’gummibælte’.
Denne begrænsning har mælkebøtten ingenlunde, og mens et gummitræ er syv år gammelt, før det producerer sin første gummi, opnås dette allerede efter seks måneder hos mælkebøtten.
Pilotprojekt tæt på Danmark
Pilotprojektet har base i den nordøsttyske by Anklam cirka 150 kilometer sydvest for Bornholm. Her dyrkes den russiske mælkebøtte, Taraxacum koksaghyz, som er den type mælkebøtte, der har vist sig mest brugbar til gummiudvinding.
Selvom der fra en hektar mælkebøtter kan udvindes cirka ét ton naturgummi, hvilket er nogenlunde tilsvarende høsten fra gummitræer på samme areal, går der stadig noget tid, inden de hos Continental og IME når en volumen, der kan opretholde en dæk-produktion udelukkende bestående af denne type gummi.
Christian Kötz, chef for Continentals dæk-afdeling, indrømmer også, at sidste års høst fra Anklam ikke var så høj som forventet, men dette skyldtes den usædvanligt tørre sommer, hvilket bare understreger vigtigheden af ikke at være afhængig af et enkelt produktionssted.
Som de fleste haveejere formentlig vil skrive under på, er mælkebøtten ikke sart, når det kommer til klima og jordtype, og Continental vil derfor have relativt let ved at flytte produktionen tæt på deres fabrikker, og på den måde skære markant ned på transporten af deres gummi-råstof.
På gaden inden Tour de France
Continental var allerede sidste år officiel partner for Tour de France, men den tyske dækgigant tager i år skridtet videre og bliver en af fem main partnere.
Det betyder blandt andet, at firmaet vil være synlig med sponsorater på buen over både målstregen og flamme rouge. Derudover vil repræsentanter fra det tyske firma overrække et trofæ til etapevinderne for hvert enkelte etape.
Mens rytterne hos både Ineos, FDJ, Movistar, Bahrain-Merida, Katusha og Sunweb alle vil køre på det tyskproducerede dæk, vil ingen af rytterne, endnu, køre på dæk lavet af mælkebøtter, men derimod på topmodellen Competition Pro LTD, som er et dæk forbeholdt de professionelle hold.
Også chaufførerne i de officielle Tour de France-biler vil nyde Continental-dækkenes egenskaber, når de ruller ud på firmaets PremiumContact 6-dæk. Det er nemlig ikke kun på cykler, at dæktryk og vejgreb er vigtigt. Når det kommer til sikkerhed og benzinøkonomi i de firehjulede, er det rigtige dæk og dæktryk altafgørende.
Urban Taraxagum-dækket, som mælkebøttedækket hedder, er et allround-dæk i størrelsen 700x35c, og det udkommer, i et begrænset antal, forud for årets Tour de France.