Briten angreb p\u00e5 sidste omgang af den flade London Classique-rundstr\u00e6kning, og i en sp\u00e6ndende afslutning overspurtede han f\u00f8rst spanieren Pep Tatche og afviste dern\u00e6st danske Mads Rahbek til en uventet sejr.<\/p>","
Frederik Muff og George Martindale m\u00e5tte n\u00f8jes med henholdsvis fjerde- og femtepladsen efter ogs\u00e5 at have v\u00e6ret en del af det udbrud, som p\u00e5 finaleomgangen sn\u00f8d sprinterne.<\/p>","
Klassementsfavoritterne spillede s\u00e5ledes for en sj\u00e6lden gangs skyld en birolle i finalen. Den bedste af frontfigurerne blev Joshua Gudnitz som nummer ti, mens Nicklas Amdi Pedersen blot sluttede 19\u00b4er.<\/p>","
I de indlagte spurter snuppede Gudnitz 13 point og Amdi 14, hvorfor Gudnitz i alt hentede otte point mere end rivalen.<\/p>","
Den samlede stilling, som nu er baseret p\u00e5 hver rytters seks bedste af de forel\u00f8bige syv l\u00f8b, f\u00f8res af Amdi, bare tre point foran Gudnitz. I kampen om tredjepladsen havde Anders Foldager et st\u00e6rkt l\u00f8b, da han scorede 13 point mere end Gustav Heby og s\u00e5ledes nu er 22 point foran sin landsmand.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Der er dermed lagt op til et brag af en finale, når vi på tirsdag blænder op for 8. og sidste afdeling (tilmeld dig her), som foregår på bjergruten ”Big Loop Reverse” i Watopia.
Etapereferat
86 A-ryttere var med, da 7. afdeling af Uno-X Cup løb af stablen tirsdag aften på London Classique.
Ruten bød på et lead-in på godt seks kilometer og derefter seks fulde omgange af den 5,5 kilometer lange og flade rundstrækning for i alt 39 kilometers ræs.
Ved løbet var der hele 65 point på spil, da hver passage af målstregen udgjorde en indlagt spurt med point til de første fem ryttere.
Traditionen tro var tempoet vanvittigt fra start, men langt hovedparten af de startende ryttere holdt sammen på de indledende kilometer mod rundstrækningen.
Denne kørte rytterne ind på efter fire kilometer, hvorefter den første spurt ventede bare to kilometer senere.
Her åbnede Simon Knudsen, men han blev hurtigt overspurtet af klassementsfavoritterne.
Nicklas Amdi Pedersen (PO Auto) var stærkest af disse og tog de første point foran Casper Kaysen (PTz), Christian Gorm (PO Auto), Gustav Heby (Fusion Dev) og Anders Foldager (PTz).
Spurten gav de syv forreste et lille hul til resten, men ned ad den røde asfalt på The Mall blev de langsomt trukket ind igen.
Tjekkiske Jiri Klekner satte tempoet på den første omgang i et felt, der efter de første hårdt kørte otte kilometer var nede på 65 ryttere.
Rundstrækningen havde blot en enkelt lille bakke på godt ti højdemeter, og feltet var da også samlet, da det var tid til at spurte for anden gang ved afslutningen på den første omgang.
Spurten blev lanceret af sidste uges vinder Jeppe Falk (Fusion ECT), og selvom Joshua Gudnitz (PO Auto) på skærmen så ud til at have presset sig forbi Fusion-rytteren, så var det Falk, som blev noteret for de fem point.
Jesper Dunweber Darre (PO Auto) blev treer, mens Heby og Foldager igen scorede point som firer og femmer.
Hanssings drop-out og comeback
Efter spurten gentog historien sig fra første omgang. De forrestes forspring blev langsomt lukket ned, og i stedet tog Klekner fronten.
Denne gang fik tjekken dog selv et lille hul, og det udnyttede Jeppe Hanssing (PO Auto), amerikanske Nolan McPeek-Bechtold og britiske Andy Shackel til at køre op og derefter direkte forbi.
Desværre sluttede udbrudsforsøget brat for Hanssing, da danskeren fik et pludseligt drop-out og derefter susede ned gennem feltet.
Efter omkring 15 sekunders tekniske vanskeligheder fik PO Auto-rytteren dog gang i teknikken igen, og på imponerende vis lykkedes det ham dernæst at genvinde kontakten med feltet med en vild spurt.
I front blev Shackel og Bechtold opslugt på den lille bakke mod to kilometer til stregen, hvor der kort efter igen skulle spurtes om point til den samlede stilling.
Den tredje spurt blev i høj grad domineret af PO Auto. Gudnitz tog de fem point foran holdkammeraterne Marcus Sander Hansen, Frederik Hammer og Amdi. Kun Foldager på tredjepladsen forhindrede de gulklædte i at rydde bordet.
Tredje omgang bød ikke på de store begivenheder, før rytterne vendte fokus mod en ny indlagt spurt.
Mads M. Kristensen (KST) forsøgte her at overraske favoritterne med en lang spurt, hvilket dog ikke lykkedes.
Foldager gik nemlig hurtigt forbi, men også han havde åbnet for tidligt. Anders Fynbo (PO Auto) kom nemlig farende og snuppede de fem point foran Benjamin Hertz (PO Auto) og Heby.
Foldager tager revanche
Spurterne havde naturligvis drænet rytterne for energi, og det skinnede igennem på fjerde omgang, som blev kørt i den hidtil langsomste tid og præcis som den foregående uden angrebsforsøg.
Derfor spurtede godt 55 ryttere om indlagte point for næstsidste gang ved omgangens afslutning.
Sander og Hertz lagde hårdt fra land for PO Auto, men de to danske teenagere Foldager og Heby viste igen, hvorfor de udkæmper en hård kamp om den samlede tredjeplads.
Foldager og Heby gik nemlig forbi, og selvom Amdi kom flyvende på de sidste meter, så nåede han ikke PTz-rytteren. Heby måtte tage til takke med tredjepladsen foran Sander og Gorm.
Spurten strakte feltet, men selvom tempoet denne gang forblev højt efter målstregen, blev ingen sat.
Dette var tilfældet for hele den næstsidste omgang, hvilket satte scenen for en sidste indlagt massespurt om 5-4-3-2-1 point.
For anden gang i træk var Foldager hurtigst, da han med det yderste af neglene igen formåede at holde Amdi bag, mens Gudnitz fulgte lige efter som treer.
Angreb skaber hektisk finale
56 ryttere kørte ud på sidste omgang i samlet flok, men ikke alle var glade for udsigten til en massespurt om sejren.
Shackel lancerede nemlig et hårdt angreb lige efter stregen, og det fik PO Auto til at reagere med Frederik Muff og Mads Rahbek. Danskerne kørte op til Shackel, og trioen trak væk fra feltet.
George Martindale (BRT) og Pep Tatche (BikeTraining) så faren, og de sluttede sig derfor til de tre forreste med 3,5 kilometer til mål.
I feltet var et hidtil passivt Fusion ECT kommet under pres, og Falk tog fronten i forsøget på at bringe holdets sprinter Simon Nielsen tilbage i spillet om sejren.
Frontgruppen arbejdede dog, i modsætningen til rytterne i feltet, godt sammen, hvilket betød, at de fem forreste under kilometerporten havde udbygget forspringet til ti sekunder.
Det så lovende ud for udbruddet, og det indså Team SZ, hvorfor de lavede et desperat og spektakulært holdangreb med Jon Rydholm, Jimmy Bodin, Tobias Olsson og Kristoffer Safstrøm lige efter porten.
Ikke desto mindre var det for sent. Martindale og Tatche holdt nemlig kæden stram i front, og spanieren kørte ind på opløbsstrækningen med et lille hul til de fire andre.
Det fik Shackel til at åbne en lang spurt, og englænderen passerede Tatche med 125 meter igen. Spanieren havde intet modsvar, og derfor blev det op til Rahbek at udfordre Shackel.
Danskeren nærmede sig meter for meter, men løb til sidst tør for asfalt til at hente Shackel, som tog en overraskende sejr.
Samtlige resultater fra 7. afdeling af Uno-X Cup kan læses her.
De respektive klassementer i Uno-X Cup finder du lige her.
Resultat af 7. afdeling af Uno-X Cup (A-klassen)
1. Andy Shackel | | 48.11 |
2. Mads Rahbek | | st. |
3. Pep Tatche | | |
4. Frederik Muff | | + 1 |
5. George Martindale | | |
6. Jon Rydholm | | + 5 |
7. Tobias Olsson | | st. |
8. Jimmy Bodin | | |
9. Kristoffer Safstrøm | | |
10. Joshua Gudnitz | | |
Samlet stilling (baseret på hver rytters hidtil 6 bedste løb)
1. Nicklas Pedersen | | 230 p |
2. Joshua Gudnitz | | 227 |
3. Anders Foldager | | 175 |
4. Gustav Heby Pedersen | 153 |
5. Marcus Sander Hansen | 135 |
6. Benjamin Hertz | | 104 |
7. Jeppe Falk | | 99 |
8. Jimmy Bodin | | 96 |
9. Christian Moxon | | 86 |
10. Mads Rahbek | | 83 |
Holdkonkurrencen
1. Team PO Auto | | 682 p |
2. Team Swedish Zwifters | 346 |
3. Team PTz Pro eRacing | 336 |
4. Fusion ECT | | 271 |
5. Fusion Development | | 250 |
6. Bolt Race Team | | 144 |
7. Clancy Briggs | | 105 |
8. DanishBikeRiders | | 88 |
9. Vikings | | | 84 |
10. Vitus Pro Cycling | | 78 |
Uno-X Cup er lavet i samarbejde med Feltet.dk og Danmarks Cykle Union samt sponsorerne Elite, Zakobo, Fusion, SIS, Tissot, Amaton, Garmin og P. O. Auto.