Prøv vores nye app
Bjerge, bjerge og flere bjerge: Dauphiné-rute præsenteret
24. februar 2020 18:10Foto: A.S.O. / Alex Broadway
af Joachim Alexander Farshøj

Criterium du Dauphiné har længe været kendt som et af sæsonens hårdeste, og vigtigste, etapeløb udenfor de tre Grand Tours, og i 2020 har arrangørerne ikke valgt at gøre løbet nemmere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Criterium du Dauphiné anno 2020 kommer til at byde på bjerge - rigtig, rigtig mange bjerge.

 

Det stod i dag klart, da løbsarrangøren ASO offentliggjorde de otte etaper, der i år skal udgøre sæsonens måske vigtigste forberedelsesløb til Tour de France.

 

I løbet af de otte dage, feltet skal tilbringe i det franske, vil der være mål på en stigning fem af dagene. Det lyder i sig selv voldsomt, og når man krydrer det med, at der på de resterende tre etaper vil være to etaper med to stigninger indenfor de sidste 25 kilometer, lyder det decideret ondskabsfuldt. Der er derfor kun blevet plads til én reel sprinteretape, mens rytterne slet ikke skal i kamp mod uret i dette års udgave.

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

Første etape bliver næsten en tro kopi af Tourens 14. etape. Tidligt på dagen skal Col du Beal (13,6 kilometer, 6,6%) forceres, inden de korte stigninger Cote de la Duchere (1,6 kilometer, 4,1%) og Cote de la Croix Rousse (1,8 kilometer, 4,5%) venter med mindre end 15 kilometer til stregen. Den præcis samme finale benyttes i Tour de France, og det er således kun en lille del af starten på etapen, der er ændret i forhold til Dauphiné-prøvelsen.

 

Allerede på anden etape venter årets første opadgående afslutning i Criterium du Dauphiné. De sidste 10 kilometer er stort set alle sammen stigende, men det ville alligevel være overraskende, hvis nogle af favoritterne allerede begynder at røre på sig her. Det er således i langt højere grad en finale for en puncheur som Julian Alaphilippe eller Sergio Higuita, da procenterne nok ikke er høje nok til, at de rene klatrere kan skille sig ud. I alt er der syv kategoriserede stigninger på etapen, heraf seks i den laveste kategori.

 

På tredje etape vender målstregen tilbage til havets overflade, men det skal man bestemt ikke lade sig snyde af. Menuen lyder nemlig på fem kategoriserede stigninger, og to af dem ligger på de sidste 25 kilometer. Særligt Cote de Montrebut, der topper med 12 kilometer igen, er lidt af en mur, og den kan med voldsomme 12% over 1,3 kilometer helt sikkert skabe en del ravage.

Annonce

 

Først på fjerde etape vil de rene sprintere have en chance for at vise sig - om end der sikkert ikke vil være mange til start. 173 relativt flade kilometer venter rytterne, inden de rigtige bjerge for alvor tager fat dagen efter.

 

Bjerge, bjerge og flere bjerge

På femte etape byder løbets nok sværeste bjergafslutning de bedste klatrere op til syredans over Col de Portes 18 kilometer. En gennemsnitlig stigningsprocent på 6,2% lyder måske ikke af meget for det trænede cykeløre, men Col de Porte er en ganske uregelmæssig stigning, der sågar inkluderer en lille nedkørsel. Cirka halvejs inde på stigningen findes fem kilometer i træk, hvor stigningsprocenterne kun yderst sjældent kommer under 9 og ganske ofte er to-cifrede. Herefter flader bjerget igen lidt ud, inden den sidste kilometer stiger med 8,2% i gennemsnit, og forskelle er derfor næsten en garanti.

 

Hvis ikke Col de Porte har skabt betydelige huller i klassementet, bliver der igen mulighed for at gøre det dagen efter, hvor løbets absolut sværeste - og mest ikoniske - stigning venter. Efter 86 flade kilometer begynder vejen nemlig at gå op i himlen, når der bliver taget hul på modbydelige Col de la Madeleine, der ovenikøbet skal bestiges fra den hårdeste side. 17,3 kilometer med 8,3% i snit kan skræmme de fleste cykelryttere, især da kæmpen topper i 2000 meters højde, og så er strabadserne ikke engang færdige, når Madeleine er besteget. Der nemlig igen mål på et bjerg, denne gang på toppen af Montée de de Saint-Martin-de-Belleville (14,8 kilometer, 6%), der, i modsætning til Madeleine, er yderst irregulær og har flere stejle sektioner.

 

Heller ikke på syvende etape får rytterne mulighed for at slappe af, for selvom målstigningen Megeve måske ikke er noget monster, har rytterne forinden været over Montée de Bisanne (12,4 kilometer, 8,2%), hvis sidste 7 kilometer er uhyggeligt stejle. I alt byder etapen på syv kategoriserede stigninger - én kategori-3, to kategori-2, tre kategori-1 og én kategori-HC.

 

Megeve danner igen rammen om målet på løbets ottende og sidst etape, men også her skal rytterne først over et hav af andre stigninger, heriblandt stejle Col de Romme (9,3 kilometer, 8,7%) og legendariske Col de la Colombiere.

 

Der er derfor ingen tvivl om, at vinderen af Criterium du Dauphiné kommer til at have arbejdet benhårdt for sejren, og spørgsmålet er nærmere, om mange af favoritterne til Tour de France simpelthen vil blive skræmt væk af den brutale rute.

 

Læs også
Dansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt

 

Criterium du Dauphiné bev i fjor vundet af Jakob Fuglsang, og løbet har igennem mange år været anset som det vigtigste forberedelsesløb til Tour de France, da løbet ofte har budt på mange af de prøver, der senere har ventet i verdens største cykelløb.

 

Du kan se ruteprofilerne på Criterium du Dauphinés Twitter-profil her.

INFO
Criterium du Dauphine
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Følg Lunds trøjeforsvar og det schweiziske bjergslag
Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet

Annonce

Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025

Annonce

Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

Annonce

Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle

Annonce

Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Annonce

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl

Annonce

Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
VIS FLERE

Annonce