Planen var sm\u00e5 300 km, og de f\u00f8rste 75 km skulle v\u00e6re p\u00e5 dag 1, men efter en alt for sen afgang l\u00f8rdag aften m\u00e5tte jeg sk\u00e6re lidt af ruten for at n\u00e5 frem til min lejrplads. Det ville v\u00e6re for dumdristigt at cykle den sidste del i m\u00f8rke, da den best\u00e5r af vandrespor med r\u00f8dder og sten, og en n\u00e6sten lodret skr\u00e6nt til den ene side. Selv i dagslys kan det v\u00e6re med livet som indsats at cykle nogle af sektionerne, og nogle gange er det bedre at st\u00e5 af og tr\u00e6kke.<\/p>","
Efter kun 34 km, direkte fra Helsingborg kunne jeg rulle min bivy ud p\u00e5 klippeafsatsen og s\u00e6tte vandet til min aftensmad til at koge.<\/p>","
Pulled pork med ris, en guld\u00f8l og en summen fra hundredvis af myg, som mit eneste selskab. Den var t\u00e6t p\u00e5 midnat, da jeg var f\u00e6rdig med at spise, og jeg lagde mig direkte i posen, men fandt hurtigt ud af, at det blev en lang nat. Det var midsommer-weekend, og det fejrede de i Sverige med h\u00f8j musik p\u00e5 en g\u00e5rd i n\u00e6rheden, som gav ekko op gennem kl\u00f8ften.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
4,5 timer senere var cyklen pakket og klar igen, og dagens rute bestod af nogle af mine yndlings lokationer, krydret med et par nye ukendte. Der var både fordele og ulemper ved at starte tidligt ud på sådan en tur. En ulempe er at de første par supermarkeder jeg passerede var lukket, og jeg nåede 60 km inden jeg fik morgenmad.
Dagens rute stod på både smukke asfaltveje, sportgrus, vandrestier og forladte skovveje, med tungt, løst granit som underlag, og det var især ved de sværest fremkommelige passager at de fede seværdigheder viser sig; vandfald, floder, store klippevægge og en blindgyde der endte ved en dæmning!
Det er meget længe siden jeg sidst har kørt over 200 km på én dag, og at gøre det i svært terræn var måske modigt, og jeg ramte en mur efter cirka 130 km, som jeg længe kæmpede med at komme fri af igen. Og lige som jeg følte at energien var tilbage nåede jeg til Hallandsåsen, og en lang sej stigning der ikke lod til at stoppe.
Den startede på asfalt, blev så til dårlig asfalt, grus og til sidst en lille sti på en mark.
Sveden haglede af mig, og jeg kunne se toppen lidt længere fremme. Jeg vendte mig om og blev mødt af den fedeste udsigt! Båstad til venstre for mig og en helt perfekt rund bugt lige fremme.
Selvom den nyfundne energi blev lidt drænet igen, så gav både udsigten og det faktum, at det også snart betyder nedkørsel, mig et endnu større boost, og jeg endte med at ligge på hjul af en flok danske cykelryttere fra Holbæk, hvis jeg husker rigtigt, da nedkørslen var ovre.
Resten af vejen hjem var udelukkende landevej, og det passede mig fint.
Efter 10 timers cykling sad jeg igen på færgen, træt, møgbeskidt, men lykkelig over at endelig kunne tage på eventyr i det svenske igen.
Læs mere om Gravelcykling på feltet.dk/gravel