Jakob Fuglsang<\/a> v\u00e6ltede over Damiano Carusos liggende cykel og stod lige p\u00e5 snuden p\u00e5 1. etape af Tour de France.<\/p>De fleste danske Tour-seere fik sig formentlig en ordentlig forskr\u00e6kkelse, og det blev ikke bedre, da tv-billederne kort efter viste, at blodet str\u00f8mmede ned over Astana-kaptajnens ansigt.<\/p>","
Lige s\u00e5 forskr\u00e6kkede var Fuglsangs holdkammerater p\u00e5 Astana, og det har taget nogle dage at komme sig over.<\/p>","
\u201dVi har v\u00e6ret lidt bekymrede, fordi styrtet var s\u00e5 voldsomt. Men nu g\u00e5r det vist fint. Det har v\u00e6ret et wake up-call for os, som viste, at vi virkelig alle sammen er n\u00f8dt til at pr\u00e6stere maksimalt for at undg\u00e5, at s\u00e5dan et styrt sker igen,\u201d siger Hugo Houle, som er en af Jakob Fuglsangs hj\u00e6lperyttere p\u00e5 Astana, til Feltet.dk.<\/p>","
Efterf\u00f8lgende var Astana meget synlige i forrest i feltet p\u00e5 l\u00f8bets 3. etape. Men Houle indprenter, at det altid kan g\u00e5 galt, uanset hvor meget holdet anstrenger sig for at sidde fremme.<\/p>","
\u201dVi kan jo ikke styre alting. Vi m\u00e5 bare indprente os selv, at der er nogle faktorer, vi ikke kan kontrollere, og at det ikke er nogens skyld. Det er ikke hans skyld, og det er ikke min skyld. S\u00e5dan nogle styrt sker desv\u00e6rre bare af og til. Det \u00e6ndrer ikke noget for os. Vi overlevede udfordringen, og s\u00e5 m\u00e5 vi l\u00e6re af den, s\u00e5 vi kan hj\u00e6lpe Jakob endnu bedre fremover,\u201d lyder det fra den 28-\u00e5rige canadier.<\/p>","
Vil gerne slide for den rette kaptajn<\/b>
Hugo Houle er prim\u00e6rt med for at beskytte Fuglsang p\u00e5 de flade etaper og holde ham fremme i den sjove del af feltet. Op til l\u00f8bet har han dog arbejdet h\u00e5rdt p\u00e5 at forbedre sig i stigende terr\u00e6n, s\u00e5 han kan bidrage med endnu mere i jagten p\u00e5 Tour-succes.<\/p>\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Jeg har tabt mig fire kilo siden Paris-Roubaix og været på træningslejr i bjergene, så jeg tror, jeg kan gøre mig nyttig. Jeg har ikke tænkt mig bare at sidde op, når vi kommer til de hårde etaper,” lover han og uddyber, hvad det specifikt er, han kan bruges til.
”Det bliver nok især i dalene mellem bjergene. På selve stigningerne er det lidt hver mand for sig selv. Men hvis der for eksempel kører et stort udbrud med nogle farlige folk, så har vi brug for en til at føre feltet an mellem stigningerne og kontrollere løbet. Jakob bliver også meget sværere at angribe, hvis vi er flere. Hvis han kun har én eller to hjælperyttere, bliver han mere sårbar over for angreb fra eksempelvis Team Ineos, men hvis vi sidder seks-syv mand, så bliver det meget sværere for dem.”
Med alle de arbejdsopgaver bliver der nok at se til for Hugo Houle, som kører sit første Tour de France. Det er selvfølgelig også det, han er ansat til, og på den måde gør han det uden at kny og uden at forvente noget til gengæld. Men benene gør alligevel en lille smule mindre ondt, når det er Jakob Fuglsang, man kører for.
”Man kan anstrenge sig en lille smule mere, hvis det er til gavn for en, som man synes godt om, eller som er taknemmelig og viser, at det betyder noget for ham. Jeg mener, at de bedste ledere ved, hvordan de får det maksimale frem i hver enkelt rytter. Hvis man ikke har noget hold, kommer man ingen vegne, så hjælperytterne er vigtige for kaptajnen. På samme måde har vi brug for kaptajnerne til at motivere os og opildne os - det er sådan, man udvikler sig som rytter,” siger Houle, der især senere i løbet håber at komme på hårdt arbejde.
”Hvis vi får den gule trøje, så skal der jo bruges nogen til at hjælpe med at forsvare den.”