(l\u00e6s denne artikel for en guide hertil)<\/a>.\u00a0Husk ogs\u00e5, at du skal have en pulsm\u00e5ler p\u00e5 samt v\u00e6re medlem af DCU e-cykling, hvis du \u00f8nsker at blive registreret i resultaterne.
\u00a0<\/p>Det er ogs\u00e5 p\u00e5 Zwiftpower.com, at du finder din l\u00f8bskategori, hvis du er i tvivl. Har du endnu ikke k\u00f8rt l\u00f8b p\u00e5 Zwift, anbefaler jeg at tage Zwifts FTP-test, som du finder under spillets workouts.
\u00a0<\/p>
- V\u00e6r klar fra start<\/b>
L\u00f8bene i Uno-X Cuppen vil vare omkring 45 minutter, og det er fuld gas ud af startboksen. Hvis du ikke har k\u00f8rt Zwift-l\u00f8b f\u00f8r, s\u00e5 bliver det f\u00f8rste l\u00f8b nok et chok for systemet, da du skal spurte ud af boksen. To sekunder inden start plejer jeg at tr\u00e6de den op p\u00e5 600 watt, og s\u00e5 f\u00e5r den bare 500-600 watt i de f\u00f8rste 15 sekunder, s\u00e5 man kommer med.
Feltet vil typisk splitte i atomer til at starte med, hvorefter l\u00f8bet falder lidt til ro. Derfra er l\u00f8bet, ligesom ude p\u00e5 landevejen, afh\u00e6ngigt af ruten.<\/p>","
- V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5 ruten<\/b><\/p>
Hvis der kommer en stigning, bliver der givet gas, og s\u00e5 splitter feltet. Til geng\u00e6ld kan man spare kr\u00e6fter, n\u00e5r det g\u00e5r nedad. Holder man helt op med at tr\u00e6de p\u00e5 en nedk\u00f8rsel, vil ens avatar nemlig g\u00e5 i supertuck-positionen, og s\u00e5 k\u00f8rer man faktisk tit lige s\u00e5 st\u00e6rkt som dem, der holder p\u00e5 med 200-300 watt.
Der er samtidig indlagte spurter ved hvert spurtbanner og KOM-banner, s\u00e5 man skal v\u00e6re opm\u00e6rksom p\u00e5, at der bliver k\u00f8rt st\u00e6rkt hen imod disse punkter, og feltet kan nogle gange splitte efter de indlagte spurter.<\/p>","
- K\u00f8r en lang spurt<\/b><\/p>
En anden ting, som man skal v\u00e6re opm\u00e6rksom p\u00e5, er, at spurterne bliver k\u00f8rt lidt l\u00e6ngere udefra i forhold til p\u00e5 landevejen.\u00a0Det g\u00e6lder om at sidde langt fremme i feltet uden at f\u00e5 snuden i vinden og s\u00e5 holde \u00f8je med de orangefarvede watt per kilo ude i h\u00f8jre side af sk\u00e6rmen.
Lige s\u00e5 snart man ser nogle h\u00f8je watttal fra de andre ryttere, skal man skynde sig at reagere for at komme med p\u00e5 hjul.<\/p>","
- Udnyt draften <\/b><\/p>
Hvis man sidder forrest i en gruppe, skal man tr\u00e6de det samme antal watt, som hvis man var alene, for at holde en given fart. Men fra anden position og ned sparer man et vist antal procent i watt, og desto st\u00e6rkere det g\u00e5r, desto mere l\u00e6 f\u00e5r du selvf\u00f8lgelig.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
I et stort felt er der dog helt sikkert mindre draft i Zwift sammenlignet med i virkeligheden. I et kæmpe felt på landevejen skal du kun træde 100 watt for at køre 45 kilometer i timen, men draften er halveret i Zwift, så man kan få en god træning ud af det. Det er jo det, som det handler om i sidste ende.
Ikke desto mindre er draften stadig kraftig nok til, at man grupperer op som felter, og hvis man først taber hjulet, så er det svært at komme tilbage. Hvis man bare taber tre sekunder og ikke er i draften længere, så skal man virkelig give gas for at komme op igen.
- Overvej dine udbrud
Det er næsten umuligt at lave et udbrud på flad vej på Zwift. Hvis det skal gøres, så skal det være organiseret, og der skal helst være en mindre stigning at lave et lille hul på, hvorefter man holder wattene oppe på det flade.
Så det kan lade sig gøre, hvis man er tre-fem mand, hvor alle bidrager til at tage føringer. Men ellers bliver et fladt løb tit afgjort i en spurt, så det skal man bare være forberedt på.
På det punkt er det ikke meget anderledes end løb på landevejen. Der er det også meget sjældent, at et udbrud får lov at køre. Zwift-løb er meget som et criterium, hvis man skal lave en sammenligning til landevejen.
Brug for flere gode råd? Her er vores praktiske tips til ræs på Zwift.