Alaphilippe vinder efter hæsblæsende etape - Moscon i førertrøjen
07. juni 2018 16:29 af Christian BergFoto: A.S.O. / Alex Broadway

Den eksplosive franskmand levede op til sin favoritværdighed, mens Sky store multitalent kom i gult.

Se den sidste kilometer af 4. etape af Critérium du Dauphiné

Efter gårsdagens holdtidskørsel skulle rytterne i Critérium du Dauphiné i dag ud 4. etape, der bød på 181 kilometer mellem Chazey-sur-Ain og Lans-en-Vercors. Undervejs skulle en stigning uden for kategori passeres, og målet lå på toppen af en fem kilometer lang kategori 2-stigning, der steg med 7,5 procent i snit.

 

Efter en fuldstændig vanvittig start, så det så længe ud til, at Dario Cataldo skulle snyde favoritterne for sejren, men italieneren blev hentet med 500 meter til mål. I stedet rev fire af favoritterne sig fri, og i spurten var Julian Alaphilippe sikkerheden og selv, hvilket sikrede ham etapesejren. Gianni Moscon erobrede desuden førertrøjen, da holdkammeraten Michal Kwiatkowski tabte tid til sidst.

 

Etapereferat

Det stærkt svækkede Sunweb-mandskab mistede yderligere to mand inden starten, idet sygdom tvang Roy Curvers og Johannes Fröhlinger ud af løbet. Heller ikke Manuele Mori (UAE) eller Floris De Tier (LottoNL) var med, da de 144 mand tog starten på en stille dag med let regn.

 

Starten skulle vise sig at blive vanvittig, da alle mand næsten havde planer om at komme i udbrud. Efter tre kilometer blev der via flere omgange samlet en kvartet, men de blev hurtigt kørt ind. Derefter var det syv mand, der kom fri, men efter 20 kilometer var der fortsat samling. De følgende udbrud bestod af to og tre mand, men hverken de eller det efterfølgende angreb fra en Fortuneo-rytter havde succes.

 

Ni mand slap fri efter mere end 30 kilometers vanvidskørsel, men også de blev hurtigt kørt ind, og det samme gjorde den efterfølgende duo, der forsøgte sig. Efter en time med en gennemsnitsfart på 52,1 km/t var der derfor fortsat samling. En træt Jos Van Emden (LottoNL) kunne ikke følge med, så han valgte at sætte sig i bilen og tage lidt hvile efter en hård Giro. Også Fabio Jakobsen (Quick-Step) og Corentin Ermenault (Vital Concept) blev sat i det hårde tempo.

 

Udbruddet kommer endelig afsted

Kort efter slap 15 mand fri, og bagude splittes feltet, så en gruppe på 18 mand med blandt andre Michal Kwaitkowski (Sky) kom op til de forreste. Dermed var en gruppe på 33 mand i front med 20 sekunder ned til de nærmeste.

 

Gruppen bestod af Dario Cataldo, Hugo Hoile, Michael Valgren (alle Astana), Jonathan Castroviejo, Tao Geoghegan Hart, Kwiatkowski (alle Sky), Tony Gallopin (AG2R-La Mondiale), Damiano Caruso, Brent Bookwalter, Dylan Teuns (alle BMC), Emanuel Buchmann, Jay McCarthy (begge Bora), Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Jesus Herrada, Nicolas Edet, Daniel Navarro, Julien Simon (alle Cofidis), Marc Soler, Hector Carretero (begge Movistar), Pieter Serry (Quick-Step), Rudy Molard (FDJ), Ilnur Zakarin (Katusha), Adam Yates, Daryl Impey, Robert Power, Carlos Verona (alle Mitchelton-Scott), Maxime Bouet, Amael Moinard (begge Fortuneo), Guillaume Martin, Xandro Meurisse (begge Wanty) og Gianluca Brambilla (Trek), men uden Bardet i front begyndte AG2R-La Mondiale at jagte. De fik skabt samling igen efter 66 kilometer. Bagude var også Laurens De Plus og Johan Le Bon sat af.

 

En kvartet forsøgte herefter at komme fri, men heller ikke de havde heldet med sig. Efter 73 kilometer var der tre mand, der gav det et skud, og efter at yderligere en mand kom op, lykkedes det Dario Cataldo (Astana), Lukas Pöstlberger (Bora), Jens Keukeleire (Lotto) og Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) at få et forspring på ti sekunder. Luke Rowe (Sky) og Trek-duoen Gianluca Brambilla og Toms Skujins satte efter, men de blev hurtigt kørt ind igen.

 

I stedet angreb Arnaud Courteille (Vital Concept) og Odd Christian Eiking (Wanty), da afstanden var vokset til 25 sekunder, og feltet endelig tog sig en slapper. De kom hurtigt op, hvormed seks mand var foran med et forspring på 1.15 efter 79 kilometer. Bagude angreb også Bryan Coquard (Vital Concept) og Simon Clarke (EF), og mens feltet tog sig en tissepause, fik også de efter 83 kilometer kontakt med de forreste.

 

Ro på

Afstanden voksede til 2.30, inden Sky ramte fronten, og de lod kun langsomt forspringet vokse, så det efter to timer med en gennemsnitsfart på 48,9 km/t var på på 3.20. Her udgik Ermenault, samtidig med at udbruddet tog hul på dagens første stigning, hvor Boasson Hagen vandt den første bjergspurt. Feltet rundede toppen 4.15 senere.

 

AG2R-La Mondiale gav Sky en hånd, men alligevel var afstanden oppe på 4.45 efter 119 kilometer. I bunden af Col du Mont Noir nåede den et maksimum på 5.10, men her øgede Sky farten. Mens Coquard slap frontgruppen, faldt afstanden til 3.55, inden Eiking angreb og hurtigt fik 15 sekunder ned til sine tidligere følgesvende. Samtidig kørte Ian Boswell (Katusha) væk fra feltet.

 

Med 50 kilometer igen var Eiking 35 sekunder foran forfølgerne og 3.55 foran feltet, hvor der var stor udskilning. Blandt andre måtte Daryl Impey slippe feltet, ligesom også David Gaudu måtte lade sig sætte. Foran angreb Cataldo, og han nærmede sig langsomt Eiking. Kort efter fik han kontakt, hvormed der var samlet en stærk duo i front efter tre timer med en gennemsnitsfart på 44,3 km/t. Samtidig blev Coquard hentet af feltet og sat med det samme.

 

Cataldo satte hurtigt Eiking, mens Boswell nu havde selskab af Edward Ravasi (UAE) ca. et minut foran feltet, der var 3.05 bag den førende. Sky holdt farten stabil i feltet, og i mellemtiden satte Ravasi sin følgesvend, men duoen blev hurtigt samlet igen. Kort efter kom de op til den store forfølgergruppe, hvor fra Clarke angreb og kom op til Eiking. Kort efter slap Pöstlberger gruppen, der var 1.30 bag Cataldo i front.

 

Kan Cataldo gøre det?

Den italienske Astana-rytter fortsatte ufortrødent, mens afstanden fra ham ned til feltet blev reduceret med et halvt minut. Få kilometer senere begyndte det dog at regne voldsomt, hvilket betød, at Sky satte tempoet helt ned i feltet. Dermed øgede Cataldo igen, og med 20 kilometer tilbage havde han omkring tre minutters forspring.

 

AG2R besluttede sig for at sende Oliver Naesen med i føringsarbejdet, og det kostede for den forreste rytter. I løbet af fem kilometer tabte han næsten et minut, mens forfølgerne blev hentet. Sky tog kontrollen igen, men de satte et moderat tempo. Først da de ramte målstigningen fem kilometer fra stregen, forcerede de, og i løbet af de næste 2000 meter barberede de Cataldos forspring ned til et enkelt minut.

 

Det britiske storhold lettede dog foden lidt fra gaspedalen igen, og der sad stadig 40 ryttere i favoritgruppen. Farten blev dog sat op endnu en gang, inden Guillaume Martin (Wanty) angreb med 1,5 kilometer igen. AG2R-La Mondiale satte sig frem for at køre Martin ind, mens Cataldo kørte under den røde flamme med 20 sekunder forspring.

 

Det franske WorldTour-hold hentede først Martin og derefter Cataldo tilbage, inden det var Dan Martin (UAE), som angreb. Han fik Geraint Thomas (Sky), Alaphilippe (Quick-Step) og Romain Bardet (AG2R-La Mondiale med sig, og de fire skulle afgøre sejren i mellem dem. Dan Martin åbnede spurten, men Alaphilippe gik forbi og tog etapesejren. Franskmanden vandt foran Thomas og Martin, mens Michal Kwiatkowski (Sky) tabte 17 skeunder. Polakken mistede dermed førertrøjen til holdkammeraten Gianni Moscon.

DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Guf for nørderne - Samtlige AG2R-ryttere på Strava i 2019

Tidligere Tinkoff-Saxo-sportsdirektør i bedring efter voldsomt styrt

Michael Valgren blandt tre finalister til Årets Sportsnavn 2018

Tour Transalp starter i VM-byen Innsbruck

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

FREDAG

Første gang i år: ingen medaljer til Danmark i forfølgelsesløbet

Opvarmning til 2019: Hvad kan vi forvente af UAE-Team Emirates?

BMC bliver til CCC og får helt nyt trøjedesign

Deceuninck overtager hovedsponsorat - trøjen forbliver den samme

Nyt dansk 6-dagestalent får chancen i Ballerup og Bremen

Team Sunweb med helt nyt look i 2019

BHS Almeborg Bornholm forlænger med ungt talent

Oversigt: Her er WorldTour-holdenes trøjer for 2019-sæsonen

Van Garderen: Jeg har stadig redskaberne til at køre klassement

Bliv klar til 2019: Hvad vi kan forvente os af holdene

Team Giant-Assos CX holder jul i Belgien med fire store løb

Stejle mure dominerer bjergløst Tirreno-Adriatico 2019

Tidligere verdensmester ude i fire måneder

Team Sky kan blive del af storsatsende kinesisk projekt i 2020

Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren

TORSDAG

Dylan Teuns vil gerne køre Flandern Rundt

Simion efter alvorligt styrt: Brug altid en hjelm

Froome bekræfter: Touren er mit store mål i 2019

Dumoulin: Tour de France er ikke det eneste mål

Stef Clement stopper karrieren

Danmark sender stærkt amputeret hold til World Cuppen

Opvarmning til 2019: Hvad kan vi forvente af Trek-Segafredo?

Floyd Landis’ hold rammes af canadisk cannabis-lovgivning

Thomas: Stor mulighed for nye sponsorer

Bahrain-Merida har næste års trøje klar

Matthews bekræfter debut i Flandern Rundt i 2019

Nibali forsøger Giro-Tour-doublen i 2019

Froome om Team Sky: Vi planlægger at forblive sammen i 2020 hvis muligt

Contador ikke overrasket over Skys stop - Forventer holdet kører videre efter 2019

Boganmeldelse: Cykeltræning af Claus Hechmann

ONSDAG

Opvarmning til 2019: Hvad kan vi forvente af Groupama-FDJ?

Utrecht bliver startby for Vueltaen 2020

Rapport konkluderer: VM 2017 i Bergen manglede styring

Floyd Landis’ hold opruster forud for første sæson

Bahrain-Merida indgår samarbejde med McLaren

Team Sky i åbent brev til fans: Afklaring inden Tour de France