Det var dog ikke helt let at finde frem til den afg\u00f8rende rolle, for Muff blev noget udfordret af teknikken, som svigtede ham efter omtrent 30 af rutens 50 kilometer.<\/p>","
\u201dJeg har to relativt kort efter hinanden. Jeg f\u00e5r \u00e9t dropout, kommer tilbage, og s\u00e5 f\u00e5r jeg et dropout mere,\u201d siger Frederik Muff.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Han fortæller, at feltet ikke blæste afsted på det tidspunkt, han fik dropouts på, men det ændrer ikke på, at han måtte træde hårdt for at komme tilbage.
”Det er kræfter, som gjorde, at jeg manglede lidt i finalen. Jeg kunne stadig køre 80 procent af leadoutet, men jeg manglede det der kick, som måske kunne have været med til at hente tyskeren,” siger Muff om Jason Osbourne, der var kørt væk og endte med guldet.
Ikke meget anderledes end en punktering i virkeligheden
Muff var ikke den eneste dansker med tekniske problemer, da også Nicklas Amdi havde ét enkelt dropout, og udfaldene i løbsrytmen er da frustrerende, fortæller han.
”Jeg ved ikke lige, hvad det var. Det værste er, at det er sindssygt frustrerende, fordi det er en ekstern faktor. Bagefter sidder man og tænker på, om det mon kommer igen,” siger han.
”Nu var det heldigvis ikke løbsafgørende, så det var ikke anderledes end at have en punktering i virkeligheden,” uddyber han.
Foto: Danmarks Cykle Union
Selvom frustrationen naturligvis er til at spore, så kan en rytter som Muff sagtens abstrahere fra selve frustrationen i finalen. Det er mere kræfterne, det tærer på.
”Man tænker ikke over det, når finalen står på. Det er mere, at jeg er nødt til at gå dybt i to gange to minutter for at komme tilbage,” siger han.
”Jeg gik dybt to gange for at komme tilbage, og så ramte vi bakken lige bagefter. Jeg havde lige fem-seks kilometer, hvor jeg brugte flere kræfter, end jeg ellers ville have gjort,” fortæller han.
WorldTour-rytterne var fraværende
I kontrast til andre af sæsonens Zwift-løb, som PO Auto-rytteren har kørt en ordentlig bunke af, var der mange WorldTour-ryttere med på wildcards denne gang.
Den ubekendte i ligningen endte dog ikke med at blive så afgørende, som man måske kunne tro, fortæller han.
”Vi var faktisk overraskede over, hvor nemt løbet blev kørt, fordi vi havde frygtet, at WorldTour-rytterne ville køre stærkere,” siger han.
”Man kunne godt mærke, at det blev mere på Zwift-rytternes præmisser,” siger han.
Til gengæld sørgede danskerne for som vanligt at holde en god kommunikation under løbet, og netop her har Muff en vigtig rolle i det taktiske puslespil.
”Jeg havde lidt rollen som vejkaptajn, så min rolle var at informere de andre. Jeg sad hele tiden fremme, og vi vidste, at jeg ville bruge mange kræfter på at sidde fremme,” siger han.
”Men det gjorde, at jeg hele tiden kunne informere de andre om, hvem der kørte. Jeg var også den første, som kunne få startet feltet, når vi skulle sætte jagten ind,” siger han.
Det var dog aldrig meningen, at danskerne, som trods alt kun havde fire mand med i alt, skulle lukke en hel masse angreb i øst og vest.
”På intet tidspunkt skulle jeg lukke noget ned, men jeg skulle hele tiden køre jævnt med, så vi sørgede for, at Nicklas og Anders kunne spare sig nede bagved,” fortæller han.
Og spare sig kunne de to danskere altså. Anders Foldager tog en flot sølvmedalje, mens Nicklas Amdi var lige bag ham og tog bronzemedaljen.