\u201dDer er ikke meget tilbage. Det er presset. Rytterne er dybt frustrerede, og det er en k\u00e6mpe bet for dansk cykelsport. Det kommer til at koste, og vores sponsorer f\u00e5r jo ikke det, som de blev lovet og stillet i udsigt,\u201d siger Steffen Kromann til Feltet.dk.<\/p>","
Det er nemlig klart, at et givent holds sponsorer havde netop s\u00e5 stor en eksponering som en del af grundlaget for deres investering. Riwal-Readynez\u2019 sponsorer tager situationen p\u00e6nt, men det \u00e6ndrer ikke p\u00e5, at det er alvorligt alligevel.<\/p>","
\u201dDet er kroner og \u00f8re i den sidste ende, og det er den eneste indt\u00e6gtskilde, vi har. De f\u00e5r ikke noget for deres penge. Vores sponsorer tager det fint, og det tror jeg ogs\u00e5, de andre g\u00f8r. Vi har realistiske og gode mennesker omkring os, men det er bare meget \u00e6rgerligt,\u201d siger han.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Steffen Kromann og resten af mandskabet ser nu frem mod 2021 i stedet. Mandskabet skal sikres til endnu en sæson, og det arbejde har nu stort fokus.
”Det er ikke DCU’s eller nogen andres skyld. Det er sådan det er, og cykling bliver på den måde bare cykling. Vi fokuserer på 2021 nu, og hvordan kommer vi derhen,” siger han.
At 2021 får stort fokus skal også ses i lyset af, at der ikke er meget sæson tilbage for det danske mandskab. Faktisk er 2020 nærmest allerede overstået rent cykelmæssigt, inden kalenderen runder 1. juni.
”Vi ved jo ikke, hvad der er tilbage. Nu er der løb i september, der aflyses. Så har vi september og oktober tilbage, og så er 2020 vel ved at være færdig. Jeg ved ikke, hvad der kommer nede i Europa, da myndigheder styrer det. Sådan skal det også være,” siger han.
Der skal en ny plan til - igen
Kromann understreger, at rytternes og befolkningernes sikkerhed naturligvis kommer først i den nuværende situation. Der er dog ingen tvivl om, at frustrationen melder sin ankomst, når en ny plan igen skal lægges.
”Vi havde en løbskalender klar tirsdag aften fra UCI, hvor vi havde streget dem ud, som vi vil gå efter. PostNord Danmark Rundt var ét af flagskibene sammen med løbene i Frankrig i andre steder op til Amstel, hvor vi har vores wildcard stadig. Det havde vi en plan på,” siger han.
Der er også et hensyn at tage til rytterne i denne situation. At skulle sende 20 ryttere afsted til løb kræver mange løb, og den nye kalender var i forvejen ikke gunstig på den front.
”Der skal nogen løb til at gøre 20 ryttere tilfredse, og det har vi ikke kunne imødekomme med denne kalender, men så var vi kommet ud for at køre cykelløb. Vi havde kigget ind i det, og nu kigger vi på det igen,” siger han.
Når snakken om en løbskalender foregår, drejes samtalen naturligvis over på, at intet er sikkert. Aflysningen af PostNord Danmark Rundt er et godt symbol på dette.
”Om det er fem, otte eller ti løb, det ved jeg ikke. Det ved ingen. De hollandske og tyske myndigheder er skarpe, og vi skal også huske at tænke på rytternes sikkerhed. Det er jo ikke løb for enhver pris,” siger han.
Har en tro på 2021
Der skal ikke være nogen tvivl om, at mange virksomheder i Danmark sidder tungt i det som følge af coronakrisen, og det sætter naturligvis også sit præg på cykelsporten. Kromann roser sine samarbejdspartnere, som gør, hvad de kan.
”Vi kigger meget på 2021. Jeg synes, at vi har nogle fremragende samarbejdspartnere omkring os, som kigger velvilligt på det. Så er der nogen, der ikke har mulighed for at være med, da de er hårdt ramt af corona og skal kigge på omkostningerne. Det kan vi kun have respekt for,” siger han.
Han har fortsat en tro på, at Riwal-Readynez vender tilbage til næste år, og at mandskabet lykkes med at finde et fundamentet at stå på.
”Jeg synes, der er en god dialog. Jeg har en tro på, at vi kommer igen, og at vi lykkes. Vi har ikke alt på plads til 2021, men jeg har en god dialog rundt omkring,” siger han.
Samtidig med at fundamentet for den kommende sæson skal lægges, kigger han også fortsat på, hvad han kan gøre for sine ryttere i resten af 2020.
”Nu er det hele lige sket i denne uge, og rytterne har behov for at høre, hvad vi skal gøre. De er på lønkompensation til 8. juni, og så skal de vide, hvad vi gør i sidste halvår. Det snakker vi med deres repræsentanter om løbende, men de er frustrerede over,” siger han.
”De havde drømt om at komme i gang igen. Nogen tager det bedre end andre. Vi kan intet gøre, men de er ambitiøse og drømmer også,” siger han.
Omstændighederne er at klandre for aflysningen
Det er ligeledes svært for Kromann at se, hvordan aflysningen skulle være gjort anderledes. Ingen kan reelt vide, hvordan situationen er i Danmark i september, og når DCU ikke kan stille garantier, er det ikke utænkeligt, at pengekassen lukkes, selvom det ikke vides.
”Jeg tror, at de har gjort, hvad der er muligt. Hvis DCU ikke kan garantere, at det kan blive kørt, hvorfor skulle PostNord så kaste penge efter det. Jeg ved det naturligvis ikke. Jeg kunne godt ønske mig, at de havde afklaret det inden kalenderen, men ingen kan vide det,” siger han.
Det er svært at planlægge efter et fænomen, hvis afslutningen ikke kan fastlægges på formel og skrives ind i kalenderen.
”Jeg tror på, at alle gerne ville have haft det til at ske. Det er omstændighederne. Virussen og regeringen styrer det nu,” siger han.
En streg skal trækkes i sandet på et tidspunkt, og hvis man i september kan se, at man muligvis sagtens kunne have kørt et PostNord Danmark Rundt, er der også logistiske hensyn at tage.
”Kommer vi så hen til september, og det hele er ebbet ud, så kunne man godt sige: ’Hvorfor gjorde vi det ikke?’, men man kan heller ikke arrangere sådan et løb 14 dage før,” siger han.
”Det er mega ærgerligt, og det er øv, men det er også bare sådan, at det er. Vi må hjælpe hinanden videre i dansk cykelsport,” siger han.