Der er lagt op til et brag af et cykell\u00f8b, n\u00e5r der om f\u00e5 minutter skal k\u00f8res finalejagt i det k\u00f8benhavnske 6-dagesl\u00f8b. Kun 10 point adskiller nemlig par nummer 1 p\u00e5 f\u00f8rstepladsen fra par nummer 7 p\u00e5 andenpladsen inden de 60 minutter, som skal afg\u00f8re l\u00f8bet, som alts\u00e5 kan g\u00e5 hen og blive afgjort i den allersidste spurt.\u00a0<\/p>","
Igen i dag sprang topparrene denne disciplin over, og kombineret med flere af rytternes balancesvigt p\u00e5 m\u00e5lstregen, var der kun fire mand, der spurtede med om sejren. Den spurt vandt Nico Selenati ganske sikkert - schweizeren startede forrest og havde poweren til at afvise Nico Hesslich, Felix English og Stephen Bradbury, da de udfordrede ham.<\/p>","
Med hele 20 point p\u00e5 spil til vinderen kunne aftenens n\u00e6ste disciplin ende med at blive afg\u00f8rende i toppen af klassementet, og det var rytterne tydeligt klar over, da b\u00e5de 1\u2019erne og 7\u2019erne valgte at placere sig langt fremme i feltet fra starten af.<\/p>","
Duoen endte da ogs\u00e5 med at v\u00e6re de to sidste par p\u00e5 banen, da 14\u2019ernes Sebastian Mora r\u00f8g ud som n\u00e6stsidste mand, og s\u00e5 trak de begge op i banen for at se hinanden ad.<\/p>","
De Ketele endte forrest, og med et lille hul ned til Yoeri Havik trak han ned i banen og startede sin spurt med en lille omgang igen. Holl\u00e6nderen havde dog luret ham, og efter er par sekunder p\u00e5 belgierens hjul, trak han forbi og vandt en kneben sejr - 1\u2019erne var tilbage i spidsen af klassementet.<\/p>","
Igen i aften fik klassementets otte bedste par anledning til at teste hinanden i en direkte styrkepr\u00f8ve, da der skulle k\u00f8res derny Grand Prix. 1\u2019erne vandt netop denne disciplin i g\u00e5r, og igen i dag lagde de et tidligt pres, da Moreno De Pauw lagde sig i spidsen efter f\u00e5 omgange. Flere fors\u00f8gte at komme forbi, men han afviste dem alle - lige indtil Melvin Van Zijl insisterede efter 20 omgange.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
De Pauw virkede til at have mistet pusten, og kort tid efter kom også Jesper Mørkøv forbi ham. Det samme gjorde Daniel Staniszewski, mens Kenny De Ketele også gik forbi lige inden skiftet.
Oppe foran havde Staniszewski taget teten, og han og Van Zijl havde skabt et stort hul ned til de bagvedliggende ryttere. Ved skiftet var forspringet skrumpet lidt, men til gengæld havde Yoeri Havik et stykke op til Michael Mørkøv - skulle føringen skifte hænder igen?
Det hul fik han lukket over de næste 20 omgange, og med otte omgange tilbage lå Havik således på andenpladsen - lige efter Pszczolarski og lige foran Mørkøv.
Kort efter lå de tre forreste side om side, men så snart de krydsede målstregen og klokken ringede dem ind på sidste omgang, fik Michael Mørkøv for alvor gang i cyklen. På få sekunder trak han, tilsyneladende ubesværet, fra Havik og Pszczolarski, og aftenens vildeste acceleration fortsatte, da han på den sidste langside havde flere cykellængder til konkurrenter - 76 kilometer i timen kørte han til sidste, og det var nok til at sikre en meget, meget overlegen sejr til par nummer 7.
Andenpladsen gik til Havik og De Pauw, og det betød, at det nu stod helt lige mellem par nummer 1 og par nummer 7. 263 point havde de begge, og man kunne næppe ønske sig et bedre udgangspunkt for resten af aftenen, hvor hvert eneste point så ud til at blive afgørende.
Udskilningsløb
Allerede ved første udskilning kom der gang i spillet mellem 1’erne og 7’erne, da Moreno De Pauw forsøgte at bokse Kenny De Ketele inde på langsiden hen mod målstregen. Med lidt skubben fik De Ketele dog vristet sig fri, og begge slap med skrækken.
Det gjorde De Pauw dog ikke tre omgange efter, da han krydsede målstregen sidst og røg ud. Endte De Ketele med at være blandt de sidste seks, ville han og Mørkøv ligge alene i spidsen.
Sådan gik det dog lige netop ikke, da han røg ud en tand for tidligt og endte som syv’er i disciplinen. Ingen point til De Ketele, og De Pauw vil formentligt mene, at han med sine marginalt friskere ben var den lille vinder i deres interne duel.
I stedet endte Sebastian Mora og Daniel Staniszewski som de sidste på banen - sidstnævnte lå forrest af de to, og Mora forsøg på at komme op i fart, uden konkurrenten opdagede det, mislykkedes. Hans lille hug var ikke nok til at lukke hullet til polakken, som tog en klar sejr.
Omgang på tid
Om det har været de lidt friskere ben, der gjorde forskellen, er svært at vide, men Moreno De Pauw viste i hvert fald i den efterfølgende omgang på tid, at han er ligeså godt kørende i dag, som han var i går, hvor han som bekendt var med til at give 1’erne løbsføringen.
Med tiden 12,93 var han og makkeren Yoeri Havik nemlig hurtigst i omgang på tid, hvor Michael Mørkøv ikke var hurtig nok til at score point - det betød et forspring på 10 point ned til 7’erne, hvilket var det største, forskellen havde været på hele aftenen.
Gigant-Spurt
Heino Cyklers Gigant-Spurt havde nu væren af at være den sidste disciplin inden aftenens, og løbets, afsluttende jagt over 60 minutter. Med De Pauw og Havik på 273 point kunne de, hvis alt flaskede sig, nå at runde 300 point inden aftenen var ovre, og derfor var spurten uhyre vigtig.
Det regnskab virkede ingen af topparrene til at være interesserede i - eller opmærksomme på - og spurten blev i stedet overladt til de øvrige par, hvor Otto Vergaerde og Jules Hesters sørgede for en 1-2 til par nummer 6, mens par nummer 15 kom ind på tredjepladsen.
Dermed fører par nummer 1 med blot 10 point ned til par nummer 7 inden finalejagten.
Samlet stilling inden finalejagten (top 8)
1 Yoeri Havik - Moreno De Pauw (Holland/Belgien) 273
2 Michael Mørkøv - Kenny De Ketele (Danmark/Belgien) 263
4 omgange efter
3 Leif Lampater - Marc Hester (Tyskland/Danmark) 213
4 Daniel Staniszewski - Wojtech Pszczolarski (Polen) 201
13 omgange efter
5 Sebastian Mora - Jesper Mørkøv (Spanien/Danmark) 134
14 omgange efter
6 Melvin Van Zijl - Jonas Aaen (Holland/Danmark) 112
16 omgange efter
7 Otto Vergaerde - Jules Hesters (Belgien) 145
8 Andreas Kron - Andreas Stokbro (Danmark) 137