Tour de France<\/a> og desuden er blandt de mindst i\u00f8jnefaldende og l\u00f8bsanimerende ryttere, n\u00e5r de i timevis gemmer sig i feltet p\u00e5 hjul af deres holdkammerater.<\/p>","Alligevel kan sprintere vise sig at v\u00e6re nogle af de mest sp\u00e6ndende ryttere i feltet, n\u00e5r de efter at have ventet i timevis k\u00e6mper sig frem i positionskampen for herefter at kunne sprinte om en sejr. De dramatiske sidste kilometer af en sprinteretape kan udg\u00f8re de mest intense i sporten og kan give selv den mest erfarne cykelfan svedige h\u00e5ndflader.<\/p>","
At vinde en massespurt kr\u00e6ver flere egenskaber, men foruden taktisk sans for positionering, teknik og holdst\u00f8tte kommer man ikke uden om, at rytteren skal besidde en stor m\u00e6ngde power over kort tid. Men pr\u00e6cist hvor mange watt kr\u00e6ver en topplacering i en World Tour-massespurt? Vi har gennemg\u00e5et Strava-filer fra nogle af verdens hurtigste sprintere i 2018 for at finde svaret:<\/p>","
Andre Greipel: 3. plads p\u00e5 4. etape af Tour de France.
Max Power: 1856 W. Spurt af i alt 16 s og 1430 W. Power p\u00e5 sidste kilometer: 787 W.<\/p>","
Fernando Gaviria: 1. plads p\u00e5 1. etape af Californien Rundt.<\/p>
Max Power: 1560 W. Spurt af i alt 20 s og 1161 W. Power p\u00e5 sidste kilometer: 690 W.<\/p>","
Pascal Ackermann: 1. plads p\u00e5 2. etape af Crit\u00e9rium du Dauphin\u00e9.<\/p>
Max Power: 1481 W. Spurt af i alt 20 s og 1231 W. Power p\u00e5 sidste kilometer: 661 W.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Sacha Modolo: 2. plads på 3. etape af Giro d´Italia.
Max Power: 1535 W. Spurt af i alt 23 s og 1083 W. Power på sidste kilometer: 630 W.
Alvaro Hodeg: 1. plads i Handzame Classic (HC-løb).
Max Power: 1455 W. Spurt af i alt 16 s og 1026 W. Power på sidste kilometer: 518 W.
Mens rytternes data som ventet afslører store kraftudladninger på de sidste par hundrede meter, afslører filerne også, at positionskampen inden spurten ikke nødvendigvis kræver den helt store power. De fem ryttere har således blot et gennemsnit på 287 watt fra fem til én kilometer før mål (322 watt som det højeste), hvilket understreger vigtigheden af holdstøtte samt evnen til at kunne aflæse positionskampen korrekt.
Konklusionen er dog klar: Positioneringsevne eller ej, er man uden mindst 1000 watt i benene eller ude af stand til at holde denne enorme power i 15-20 sekunder efter adskillige timers hårdt cykelløb, så har man næppe nogen chance for at vinde en massespurt på højeste niveau.