Missionen lykkede ogs\u00e5. Da r\u00f8gen havde lagt sig i Liege sidst p\u00e5 eftermiddagen, var belgierne g\u00e5et i ekstase over, at Evenepoel havde gjort en dr\u00f8mmeentre i sit hjemmebanel\u00f8b ved at knuse al modstand med et dybt imponerende soloridt. B\u00e5de Van Aert og Teuns var endda ogs\u00e5 med fremme, da Jumbo-stjernen med en 3. plads fik en n\u00e6sten lige s\u00e5 fornem debut i l\u00f8bet, mens Teuns \u00e5benlyst havde vist sig som en af l\u00f8bets st\u00e6rkeste, selvom han m\u00e5tte opgive dr\u00f8mme om en Fleche-Liege-double og n\u00f8jes med en 6. plads.<\/p>","
Faktisk fik l\u00f8bet det bedst mulige udkomme for v\u00e6rtsnationen. For f\u00f8rste gang siden 1976 lykkedes det nemlig belgierne at rydde podiet, hvilket ikke var et s\u00e6rsyn i gamle dage, men til geng\u00e6ld i nyere tid er ganske bem\u00e6rkelsesv\u00e6rdigt, n\u00e5r man tager i betragtning, at landet kun havde opn\u00e5et 13 podiepladser i de mellemliggende 45 \u00e5r, blot to podiepladser siden Dirk de Wolfs sejr i 1992 og bare \u00e9n podieplads i hele dette \u00e5rtusinde. I lyset af de tre st\u00e6rke vinderbud var det imidlertid ikke helt uden for skiven at tro p\u00e5 et s\u00e5dant sj\u00e6ldent dr\u00f8mmeresultat for v\u00e6rtsnationen, og alligevel sad alle tilbage med en lille f\u00f8lelse af chok, da der blev hejst tre belgiske flag under podieceremonien.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Teuns var der nemlig ikke, for hans 6. plads rakte jo ikke til den slags hyldest. Nej, i stedet var det ganske uventet en Intermarché-rytter, der stod ved siden af Belgiens to gigastjerner. Han var endda ikke blot endt som den mindste af de tre, for chokelementet var kun kraftigt forstærket af, at han minsandten havde slået Van Aert i spurten om 2. pladsen bag den suveræne Evenepoel.
Manden, vi taler om, er Quinten Hermans. Hvis man følger med i cykelcross, er han bestemt ikke noget ukendt navn, men blandt dem, der alene går op i landevejssporten, vil der nok være mange, der lige skulle tjekke resultatlisten en ekstra gang. Det flotte resultat i sportens ældste monument var nemlig hans i særklasse bedste resultat.
Selvfølgelig var det en overraskelse, at han overspurtede ingen ringere end Van Aert, men at han stod foran sit store gennembrud, burde imidlertid ikke komme bag på mange. Hermans har nemlig været et af sportens spændende talenter, siden han i 2018 både vandt en etape og endte som samlet nr. 2 i Tour de Wallonie - et løb, han kun tabte, fordi Tim Wellens ”snød” ham i en indlagt spurt på den sidste etape. Efterfølgende gav han flere prøver på sit talent, men et hovedfokus på cross og blandt andet et styrt i Dauphiné i den tumultariske 2020-sæson betød, at det tog lidt tid, inden han for alvor bragede igennem.
Man kunne ellers fortsat have lidt tvivl om, hvor langt han kunne komme. Hans 2021-sæson, hvor han endelig rettede det primære fokus på landevejen, var nemlig flot, men ikke prangende. En 14. plads i Fleche Wallonne var pænt, og hans mange angreb i Giroen vidnede om en vis klasse, men det var altså først i 2022, at han bekræftede, at det potentiale, han viste i 2018 vitterligt kan føre meget langt.
Andenpladsen i Liege var nemlig ikke hans eneste fremragende resultat. Således vandt han også i fornem stil kongeetapen i Belgium Tour, igen i det ardennerterræn, han mestrer så flot. I efteråret blev han tillige n. 3 på muretapen i Polen, ligesom han spurtede om sejren i et WorldTour-løb, da han var med i den femmandsgruppe, der spurtede om sejren i Hamburg Cyclassics. Denne gang måtte han ganske vist se sig slået af både Marco Haller og Van Aert, men han endte altså på podiet i to af de fire WordlTour-endagsløb, han kørte i 2022.
Nu skal han så fortsætte sin lovende udvikling hos Alpecin efter et meget kontroversielt skifte, hvor han ragede uklar med Intermarché-holdets ledelse og derfor til sin egen offentligt ytrede frustration pludselig blev frarøvet den Tour-plads, han ellers var blevet lovet. Man kan naturligvis diskutere, om det er klogt at forlade et hold, hvor han havde en kaptajnrolle i de ardennerklassikere, der er hans spidskompetence, havde masser af frihed i andre løb og var i en trup, hvor de fleste ryttere synes at blomstre, men hvis han endelig skulle væk, er Alpecin ikke noget dårligt valg.
Naturligvis er det en risiko at komme til et hold, hvor Mathieu van der Poel er den store stjerne, men mellem Hermans og hans gamle crossrival er konflikten begrænset. Van der Poel satser nemlig ikke i første omgang på de kuperede klassikere, der til gengæld har været lidt af en udfordring for det belgiske mandskab. Hvor de i alle ”Van der Poel-løb” er kommet til start med en af de absolutte topfavoritter, har det ellers så stærke endagsmandskab været statister i ardennerløbene. Det er det hul, Hermans skal lukke, og det ligner derfor et godt match for begge parter.
Det gør det også af andre årsager. Holdet har absolut ingen klassementsambitioner i grand tours, og Hermans vil derfor få masser af tid til at jagte etapesejre i ugelange løb, hvor han med sin hurtighed og klatreevner er et godt bud. I Touren vil han skulle sameksistere med Van der Poel, men det kan i den sammenhæng være en god ting, som vi så i Giroen, hvor det lykkedes for Van der Poels holdkammerater Stefano Oldani og Dries De Bondt at vinde etaper fra udbrud. Meget kunne således tyde på, at Hermans får det nogenlunde, som han vil have det - og det endda på et hold, der plejer at være gode til at få deres ryttere til at blomstre. Det vil i hvert fald ikke være overraskende, hvis vi i 2023 igen vil et Liege-podium med en hurtig og eksplosiv belgier, der hverken hedder Evenepoel, Van Aert eller Teuns.