\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Måske er det de eksempler, der har fået Søren Kragh til at tage udfordringen op og blive holdkammerat med Mathieu van der Poel på Alpecin-Deceuninck. Ved første øjekast vil der nok være mange danske cykelfans, der ryster på hovedet og frygter, at det nu er slut for danskeren med at jagte personlig succes, og at han fremover ender som luksusløjtnant for en mand, der i stjernestatus er helt på højde med Van Aert. Sandt er det da også, at det er en reel risiko, at Kragh i den kommende sæson vil opleve, at han i finalen af en af de store klassikere må gå til fronten og sætte sin kaptajn i scene, så han kan føje endnu en stor sejr til hans allerede imponerende generalieblad.
Til gengæld viser Laportes og Benoots eksempel, at det slet ikke behøver at gå sådan i alle løb. Slet ikke i en 2023-sæson, hvor Jumbo-mandskabet med investeringen i Roubaix-kongen Dylan van Baarle som supplement til Laporte, Benoot og Van Aert har en næsten skræmmende styrke, er det måske slet ikke dumt for Kragh at være på hold med Van der Poel. I kraft af Jumbos bredde skal Alpecin nemlig forsøge at opnå det samme, og hvis Jumbo begynder at lege med overtallet, vil det for rivalerne handle om aldrig at komme på bagkant. Det kan åbne nogle muligheder for Kragh til at tage sin egen chance, akkurat som Laporte gjorde det, da han i årets Gent-Wevelgem udnyttede tilstedeværelsen af Van Aert til at gå i offensiven og i sidste ende spurte om sejren, eller som Bob Jungels gjorde det, da han for et par år siden udnyttede den store fokus på Julian Alaphilippe til at vinde i Liege.
Et skifte til Alpecin kan utvivlsomt ende med at koste Kragh nogle muligheder, hvor han må ofre egne chancer for sin stærkere kaptajn, men hvis ambitionen er at opnå den helt store gevinst og faktisk løbe med sejren, er muligheden formentlig større som holdkammerat med og ikke rival til en af de helt store favoritter. På den baggrund kan Kragh meget vel have styrket sin mulighed for at tage en karrieredefinerende sejr, selvom det ved første øjekast ligner en kompliceret sag at blive holdkammerat med en af sportens allerstørste stjerner i de løb, danskeren er bedst til.
Det kræver dog, at Kragh er på toppen, og vi ved af erfaring, at den meget skræmmende dansker, der også synes at være ærgerligt sårbar over for skader, langt fra er noget sikkert kort. Han kommer imidlertid fra sit hidtil bedste forår, hvor han så stærkere ud end tidligere i klassikerne, ikke mindst da han satte det meste af verdenseliten under pres med sin kørsel på Poggio i Milano-Sanremo. Hvordan han har det i et andet miljø end de meget specielle og rigide omgivelser, man finder hos DSM, hvor nogle enkelte trives, men mange mistrives, ved vi ikke, men han kommer i hvert fald til et hold, der har en god historik for at få meget ud af deres ryttere.
Det er da også en tillidserklæring til Kragh, at det fremadstormende belgiske mandskab har udset ham som en af de ryttere, der skal styrke klassikertruppen, og han passer da også perfekt ind i ambitionerne på et hold, hvilket gør matchet ganske perfekt. Som sagt opruster Jumbo ganske markant, og vi så tillige i 2022, at Ineos’ uhyre spændende trup af unge brostenstalenter i den grad spillede med de kollektive muskler. Derfor er det altafgørende, at Van der Poel i den kommende sæson ikke bliver Mathieu Alene i Verden omgivet af en hær af Jumbo- og Ineos-ryttere, og det er præcis i det spil, Kragh kommer ind. Her skal han sammen med Gianni Vermeersch, der havde et skidt 2022, men var så fremragende i 2021, hvor han kørt ei top 10 i næsten alle de store flamske løb, udgøre det stærke Alpecin-kollektiv, måske endda i selskab med Stefano Oldani og Oscar Riesebeek, de forbedrede sig så voldsomt i 2022, inden en skade satte ham ud af spillet, samt i visse løb også Jasper Philipsen.
Også i andre løb synes matchet mellem Kragh og Alpecin at være godt. Med Jay Vines exit er holdet renset for etapeløbsryttere, og de kommer derfor til at gå til både grand tours og ugelange løb med fokus på etapesejre. Her er det klart, at Philipsen, Kaden Groves og måske Jakub Mareczko vil have et vist fokus på et hold, der satser meget på massespurter, men derudover burde der være frit spil for en mand som Kragh til at jagte etaper. Som Oldani og Dries de Bondt viste i Giroen, er det heller ikke i grand tours en ulempe at være Van der Poel-holdkammerat, hvis man gerne vil vinde etaper.
Om det hele ender med, at Kragh bliver 2023-sæsonens Laporte eller Benoot, vil tiden vise. Det er måske også at sætte barren lidt højt at forvente, at han i den kommende sæson matcher deres resultater, men analogien er til at få øje på, måske særligt når man sammenligner med Laporte, der også skiftede hold efter et forår, hvor han så ud til at have været stærkere end nogensinde. Hvis danskeren akkurat som sin franske rival kan bruge holdskiftet til yderligere at accelerere sin udvikling, kan 2023 måske blive året, hvor han endelig konfirmerer det lidt uforløste klassikerpotentiale, han altid synes at have haft. Med skiftet til Alpecin synes han i hvert fald at have givet sig selv forudsætningen for, at det kan lade sig gøre.