\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
I det lys er der sikkert mange i det britiske holds ledelse, der mest af alt betragter det som et løst problem, at Moscon fremover vil give negativ omtale af Astana og ikke Ineos, hvis han igen skulle blive involveret i en eller anden uheldig kontrovers. Alligevel må der nage en vis frygt i det britiske sind for, om de alligevel begik en fejl ved at sende italieneren videre til Kasakhstan.
Meget tyder nemlig på, at Moscon har lagt sine to svage sæsoner bag sig. I 2021 lignede han i hvert fald igen det vidunderbarn, han var i karrierens tre første sæsoner. Nok viste et svagt efterår, at han stadig er svær at regne med, når man ser på det tårnhøje niveau, han havde selv i de høje bjerge under Giroen, hvor han var helt afgørende for vinderen Egan Bernal, og husker på, at han for bare en måneds tid siden måske blot var en punktering og et styrt fra at vinde den mest episke udgave af Paris-Roubaix i ganske mange år, står det klart, at vi formentlig ikke har set det sidste til Moscon endnu.
Det håber Astana i hvert fald ikke. Kasakkerne befinder sig i en temmelig synlig krise, efter at bruddet med PremierTech har ført til en åreladning af mange af holdets profiler, og til den kommende sæson ser holdet ud til at være stærkt afhængige af ganske få profiler, først og fremmest den hjemvendte Miguel Angel Lopez. I det lys stilles der store krav til de få topnavne, der i den kommende sæson vil være at finde i den lyseblå trøje, og det gælder således i særdeleshed for Moscon, der er hentet til holdet som den store klassikerkaptajn.
Om det projekt vil lykkes, er svært at sige. Dertil har vi set alt for mange dårlige perioder fra italieneren i de seneste sæsoner, og der er derfor en overhængende risiko for, at Alexandre Vinokourov skal bruge mere tid på at rage kastanjerne ud af ilden efter endnu en uheldig Moscon-episode end på at fejre den italienske traktors triumfer. Til gengæld er det også et projekt, der kan blive en gigantisk succes og sørge for, at Astana ikke falder helt hen i den anonyme glemsel, som de alt for ofte gjorde i en ikke specielt god 2021-sæson. Alt sammen vil det ske til en pris, der formentlig er en brøkdel af, hvad den ville have været, hvis kontrakten var blevet underskrevet, dengang Moscon stadig lignede en kommende klassikergigant. Hvis bare luften denne gang bliver i alle slanger, når der til april atter køres Paris-Roubaix, ligger der måske endda en monumentsejr og venter, og når man ser på den temmelig profilfattige Astana-trup vil et sådant resultat være en gigantisk succes for Vinokourovs tropper.