Breaking!

Tour-starten tæt på: Prudhomme ville ud på Storebæltsbroen - igen
04. december 2017 15:00 af Jesper Johannesen

Grand Depart alias Tour de France-starten rykker tættere og tættere på de danske landeveje. Tour de France-arrangørerne gæstede i slutningen af november Danmark, og det er efterhånden svært at bevare pessimismen for, at det ikke skal lykkedes at få starten til Danmark.

Feltet.dk er gået helt tæt på, hvad Christian Prudhomme lavede i Danmark, hvordan det kom i stand og hvad der egentligt mangler, for at den sidste brik kan lægges?
 


”Vær tilmodige. Jeg vil komme tilbage. Jeg er meget imponeret. Alle de cykler i gaderne!” sådan lød det blandt andet fra Christian Prudhomme til pressen ved de to pressemøder, som blev afholdt i forbindelse med, at Tour de France-direktøren gæstede Danmark.

 

Men det var stadig ikke tidspunktet, hvor Tour-arrangørerne kunne afsløre, at Tour de France kommer til Danmark. 

Sådan kom mødet i stand
Siden november 2012 har Danmark afholdt møder med Tour de France-arrangørerne, ASO, for at få Grand Depart til Danmark i enten 2019, 2020 eller 2021.

Det står nu fast, at det enten skal være 2020 eller 2021, da Bruxelles har fået starten i 2019, hvor arrangørerne blandt andet vil hylde Eddy Merckx' første Tour de France-triumf for 50 år siden, og han er stadig manden med flest etapesejre, og den som har haft den gule trøje flest gange. I 2019 er det også 100 år siden, at den gule trøje blev indført i Tour de France.

I kulissen knokles der benhårdt for at få de sidste ting på plads for, at det skal lykkes at overbevise Tour de France-arrangørerne. To af de personer, som arbejder tæt sammen med Tour-arrangørerne er Alex Pedersen og Joachim Andersen, som også begge havde en kæmpe andel i at få Giro d’Italia-starten til Danmark.

”Vi besluttede kort tid efter, at vi havde haft besøg af dronningen (Giro d’Italia, red.), at nu ville vi også prøve at få besøg af kongen (Tour de France, red.),” griner Joachim Andersen, da Feltet.dk snakker med ham.

Joachim Andersen er en af de personer, som fødte ideen til Grand Depart-starten i Danmark og har været med lige fra starten af processen. Allerede i november 2012 afholdte han møder med Tour-arrangørerne, hvor det blandt andet blev besluttet, at det danske bud skulle strække sig over tre år, så man ikke skulle starte processen forfra, hvis det ikke lige lykkes første år - hvilket jo netop er blevet tilfældet.

Siden er der blev afholdt mange møder, men ved Tour-præsentationen i Paris i oktober skete der vigtigt nyt. 


Christian Prudhomme interviewes af en række journalister


”Efter præsentationen var der reception for en sluttet skare, hvor jeg fik en snak med Christian (Prudhomme, red.) i et kvarters tid. Derefter havde jeg også en snak med den ansvarlige for ekstern samarbejde hos ASO, Cyrille Tricart. De fortalte mig, at de vil komme til Danmark sent tirsdag aften, før generalforsamlingen i AIOCC (Organisationen bag de største cykelløb i verden, red.), der skulle afholdes torsdag og fredag.”  

Netop det, at den magtfulde løbssammenslutning afholdte årets generalforsamling i København, var ikke en tilfældighed, da Joachim Andersen allerede sidste år havde forslået dette til AIOCCs generalforsamling, og det havde Københavns overborgmester Frank Jensen bakket op omkring. Derfor var blandt andet lokalerne på Københavns rådhus også blevet stillet til rådighed.

”Det betød jo reelt set, at vi i den sammenhæng får et døgn, hvor det kom til at stå i en mulig Grand Depart start i Danmark, inden det kom til at stå i AIOCCs tegn.”

De praktiske udfordringer
Sent tirsdag aften i sidste uge landede Cyrille Tricart og Christian Prudhomme i Danmark og blev indlogret på et hotel i København. Onsdag skulle tiden bruges på at afholde møder og give gyldne håndtryk til arrangørerne.

”Alex Pedersen og jeg mødtes med dem om morgenen og spiste morgenmad med dem. Efter morgenmaden havde vi en snak med dem omkring det bud, som vi havde overrakt dem den 20. juni 2016, hvor de havde nogle uddybende spørgsmål.”

 

”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at de primære snakke drejede sig om logistik. Hvordan det forventelig eller forhåbentligt skulle foregå, når Tour-karavanen skulle starte 800 kilometer mere nordligt end normalt.”


Troels Lund Poulsen, Christian Prudhomme og Frank Jensen efter, at det danske Tour-bud blev overleveret i Paris (Foto: ASO)

”Der er en lang række arbejdsvilkår i Frankrig, som skal overholdes. Det skal ASO også overfor deres medarbejdere. Hvordan kan vi så få lavet en model, så de kommer til Danmark i udhvilet tilstand, fremfor at de kommer her op og har kørt i bil fra Paris til København? Der er også en snak om, hvordan hele Tour de France-karavanen kommer den anden vej.”

Der er masser af løsningsforeslag fra den danske Tour-delegation til, hvordan de logistiske udfordringer løses, men i bund og grund er det op til Tour-ledelsen at tage beslutningen.

”Kan de forestille sig, at der kan komme en hviledag ind efter de tre dage i Danmark, eller mener de ikke, at der kan det? Det er sådan nogle ting, som skal drøftes.”

”Vi har tidligere set, at Giro d’Italia har startet om fredagen, men det gjorde vi ikke, da Giroen startede i Danmark - der var det lørdag, søndag og mandag. Jeg kan ikke komme i tanke om en model, som ikke har været i spil. Alt har i hvert fald været diskuteret. Vi kan ikke sige, at det er det her, som vi gerne vil fra dansk side. Det er et samarbejde, hvor det gerne skulle føre til et optimum,” fastslår Joachim Andersen. 
 

”Efter mødet kørte vi over i Statsministreret. Det var programsat, at statsministeren Lars Løkke Rasmussen og Kronprins Frederik skulle mødes med Christian og Cyrille. Der var TV og foto indledningsvist, herefter fulgte en times frokost, og i forlængelse af det, afholdte Christian og statsministeren en kort pressebreifing.”  
 

 

Ville ud på Storebæltsbroen - igen
Forud for mødet i København havde Christian Prudhomme dog sendt Joachim Andersen en besked med et særligt ønske, hvilket også viser, at Tour-arrangørerne tager det danske bud meget seriøst.

”Christian Prudhomme havde skrevet til mig mandag formiddag og spurgt, om de kunne komme op og se Storebæltsbroen. Det var det samme spørgsmål, som han havde stillet mig sidste gang.”

”Det måtte vi agere hurtigt på, og det fik vi planlagt. Efter turen i statsministreret tog vi derfor ud til Storebæltsbroen og landede ved deres kontor om eftermiddagen. Vi skiftede over til en bil til formålet, fordi franskmændene havde et ønske om at komme op og se Storebæltsbroen fra en af pylonerne. Det fik vi lov til, og vi tog en elevator op til toppen,” forklarer Joachim Andersen og roser Storbæltsforbindelsen for deres medgørlighed trods den meget korte varsel.



”Vi kørte over på den anden side og tilbage igen, og så var vi henne og se på mulige tilkørselsforhold til broen, hvis og såfremt vi en gang lander der, hvordan kan man så komme ind på broen? Er der noget, der skal flyttes, bygges til, rives ned, rettes til?”

Herefter kørte delegationen tilbage til København og mødte erhvervsminister Brian Mikkelsen samt et par af hans medarbejdere fra ministeriet over en middag.

Hvor tæt er Tour-starten så på Danmark? 2021?
Bliver det så i 2020 eller 2021? Joachim Andersen må kunne give et kvalificeret bud, når han har siddet med til forhandlingerne.

”Christian Prudhomme er lige så meget politiker, som politikerne. I den forstand, at han er i stand til at svare, at hvis og hvis og hvis… Så nu må vi jo se, hvordan og hvorledes,” tilføjer den danske initiativtager.

Tour de France har en tradition med, at mindst hvert andet år skal Tour de France starte i Frankrig - og så alligevel ikke. Reglen blev nemlig brudt i 2010, da Touren startede i Monaco i 2009 og året efter startede i Rotterdam (Holland). I 2015 blev traditionen også brudt, da Utrecht (Holland) var værter, hvor Yorkshire (England) havde været det året forinden.

”Så ud fra den vinkel, så giver det ikke sig selv, at en potentiel start kun kan lade sig at gøre i 2021. Det kunne også godt blive 2020. Så kan man have en fornemmelse eller en mening, men i bund og grund, så er det kun en, som ved det,” fastslår Joachim Andersen med henvisning til Prudhomme.


Kommer Tour de France-feltet til Danmark? (Foto: ASO)

”Det er svært for mig at sige, om der er 77,5 eller 79,5 procent chance for, at det lykkes. Der er reelt set kun en grund til, at Christian og Cyrille kommer til Danmark, fordi Cyrille rejste jo hjem igen torsdag morgen, da han ikke havde noget med AIOCC at gøre. Så set i det lys, så tror jeg på, at i og med, at de kommer og besøger os flere gange, at det betyder, at vi har mere medvind end modvind.”

”Helt oprigtig, så tror jeg på, at vi er nået til et niveau, hvor det her godt kan lade sig at gøre. Så håber jeg, at jeg får ret,” griner den tidligere danske løbsarrangør, som både har stået bag GP Herning og gadeløbet i Herning m.m.

Tre ting har fanget Prudhommes interesse
I det danske Tour de France bud er der især tre ting, som har fanget løbsarrangøren, journalisten, romantikeren og historiefortælleren Christian Prudhomme. Den ene ting er danskernes cykelkultur, og det andet er, at hele Danmark står bag Tour-buddet, mens det sidste er Storebæltsbroen.

”Storebæltsbroen er på mange måder et symbol på det, som vi gerne vil både nationalt og internationalt. Den har jo en meget solid plads i vores bud - både i filmen også i vores budbog. Fordi den symboliserer sammenhængskraften nationalt, som Christian Prudhomme også er inde på, hvor de ikke før har oplevet, at en hel nation søger. De har kun oplevet, at det har været en region eller store byer, der har søgt.”



”Her er det hele Danmark, som søger - med København som spydspidsen for selve arrangementet, men det er jo hele Danmarks arrangement. Der er Storebæltsbroen jo med til at skabe en sammenhængskraft imellem hovedstaden, det sjællandske og så den øvrige del af Danmark over imod Fyn og Jylland.”

Det er også derfor det danske bud har forsøgt at brede sig så meget ud, som overhovedet muligt. Det er lykkes med at få de tre etaper til at strække sig over både Sjælland, Fyn og Jylland.

”Vi har forsøgt at fordele sol og vind lige, så alle cykelentusiaster og alle andre også har mulighed for at se noget cykelløb. Vi har i den forbindelse forsøgt at symbolisere, at det er en dansk start - og ikke kun en københavnsk start eller lignende.”

”Prudhomme ser på alt det tekniske, sikkerhed og plads, men han ser jo også på det visuelle udtryk, og Tour de France er en episk fortælling. Der kan han jo godt se, at det vil give nogle fantastiske billeder med en karavane, der blæser hen over broen, måske endda med sidevindskørsel i en optagelse sendt rundt til hele verden. Han er sikker på, det er et af de udtryk, som man vil huske tilbage på. Et felt, som besøger Storebæltsbroen, vil være noget af det, som står frisk i erindringen i mange år efter.”


Her ses et felt passer en bro i Arctic Race of Norway, som ASO også arrangerer (Foto: ASO)

Det danske bud er også blevet præsenteret under sloganet: ”Det bedste cykelløb i verden Tour de France - møder den bedste cykelby i verden København.” Det var der en helt speciel årsag til, da Tour de France-direktøren Christian Prudhomme selv leverede historiefortællingen.

”Christian lagde faktisk selv op til, at det var den vej, som vi skulle strømline buddet. I den her sammenhæng nævnte han for Alex og jeg i Paris på et tidspunkt, at han godt kunne huske, at Cavendish vandt i Rudersdal, men det er ikke det, som kommer først og skarpest i hans erindringer. Det er alle de cyklister - lille som stor, ung som gammel, almindelig cykel som mærkelig cykel. Det var, alle de der tonsvis af cyklister på cykelstierne. Det er de billeder, som stod mest tydeligt i hans erindringer og med det som udgangspunkt var det jo tydeligt, at det var den vej, at vi skulle forsøge at skære buddet.”

”Vi har ikke bare lavet et bud lige ud af landevejen. Buddet er konstrueret ud fra en masse snakke med franskmændene, forud for at vi leverede det som blev det officielle dansk bud,” slutter Joachim Andersen. 

Den foreslåede ruter
1. etape - København-København (10 kilometer enkeltstart)
2. etape - Roskilde - Odense (180 km)
3. etape - Vejle - Sønderborg (160 km)

DEL
KOMMENTARER

SENESTE

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

MANDAG

GÅ TIL WWW.FELTET.DK

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 51558966

info@feltet.dk