Afstanden voksede til relativt hurtigt til tre minutter, indtil BMC og Lotto Soudal tog kontrol. De lod ikke forspringet vokse yderligere, og ved dagens f\u00f8rste bjergspurt, der blev vundet af Barbin, l\u00e5 det p\u00e5 omkring 2.50.<\/p>","
Derefter var det igen BMC, der tog fronten af feltet, og de lod afstanden til de fem forreste stige til to minutter med 85 kilometer til m\u00e5l, hvor Frapporti vandt spurten. Herefter kom der lidt ro p\u00e5 l\u00f8bet igen, hvor BMC fortsatte med at kontrollere, s\u00e5 forspringet forblev omkring de 2:30. F\u00f8rst med 47,5 kilometer igen skete der noget, da den sidste bakkespurt i Vizzini skulle k\u00f8res. Barbin \u00e5bnede tidligt, men form\u00e5ede at holde Frapporti bag sig.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Ti kilometer senere begyndte frontgruppen at splitte op, og bjergtrøjen, Enrico Barbin, måtte lade sig falde tilbage til feltet, hvor Mitchelton-Scott og UAE-Emirates havde sat farten op.
Positionskampen intensiveres
Med 27 kilometer til mål fik Gianluca Brambilla (Trek-Segafredo) en punktering, og så måtte den danske mester Mads Pedersen på arbejde for at bringe holdkaptajnen tilbage til feltet, der nu var under et minut fra udbruddet. Brambilla var ikke den eneste med en uheldig punktering. Også Sergio Henao (Team Sky) og José Gonçalves (Katusha-Alpecin) måtte have nyt hjul i finalen.
I front blev det en smule stilhed før stormene, hvor alle favoritterne forsøgte at holde sig fremme før spurten op mod målet i Caltagirone. Men pludselig, med ti kilometer til mål stak Edoardo Zardini (Willier-Triestina) væk, og med det samme kørte Valerio Conti (UAE - Team Emirates) op til ham. De to fik hurtigt et forspring på ti sekunder.
Nede i feltet var der ikke nogen direkte reaktion, men positionskampen gjorde, at farten stadig var høj. Ude foran kunne Zardini ikke tage føringer, og derfor kørte Conti væk fra sin følgesvend og bragte sig alene i front 23 sekunder foran feltet med bare ni kilometer til mål. Det fik blandt andet Lotto Fix All til at gå frem i forberedelsen til Tim Wellens, der lignede deres bedste kort på etapen.
Finalen
Ude foran fortsatte Conti ufortrødent, mens Bahrain-Merida gik frem for at give Pozzovivo et godt udgangspunkt. Rundt i et venstre sving snævrede vejen kraftigt ind, og det skabte et styrt langt fremme i feltet, og pludselig var der stor alarm for store dele af feltet. Blandt andet danske Mads Würtz Schmidt kom dog i den forreste gruppe. Hektikken i feltet gjorde, at Contis forspring pludselig forsvandt, og med fem kilometer til mål var han kun otte sekunder foran.
Herefter var det Mitchelton-Scott til at tage teten i feltet, hvor også løbets førende rytter, Rohan Dennis, sad helt fremme. Med tre kilometer igen blev Valerio Conti opslugt af feltet. Maximillian Schacmann (Quickstep-Floors) røg i asfalten kort før mål, som konsekvens af Lotto Fix All’s enormt hårde føring.
Jack Haig, Esteban Chaves (Mitchelton-Scott) og Tim Wellens (Lotto Fix All) fik et lille hul I bunden af stigningen. Feltet kom dog helt op igen, hvor Enrico Battaglin (Lotto NL-Jumbo) startede sin spurt. Han havde Tim Wellens med på hjul, og belgieren kunne nemt rykke forbi ham. Han fik dog Michael Woods (EF Education First) med på hjul, men canadieren kunne ikke gå forbi Wellens, der tog en flot sejr foran netop Woods, mens Battaglin tog den sidste plads på podiet.
I spurten opstod der huller, men Rohan Dennis og Tom Dumoulin forsvarede begge deres placeringer helt fremme i klassementet, hvor nu også Tim Wellens befinder sig.