Prøv vores nye app
Test: Rose Xeon CWX 3100 med skivebremser
11. august 2017 19:00Foto: A.S.O.
af Morten Andersen

Raceorienteret, men stadig tilgængelig. Stiv og hurtig, men ikke ukomfortabel. Og så er Xeon-modellen blandt pionererne, når det kommer til skivebremser på en aeroramme.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion:

Tyske Rose er en af spillerne på det voksende marked for producenter, som springer forhandlerleddet over og handler direkte med kunden. Rose har således show-room i Danmark, mens al handel foregår online.

 

Her har tyskerne specialiseret sig i at tilbyde kunderne maksimal fleksibilitet, når en cykel skal bygges og man er således ikke bundet til et fast modelprogram, hvor en bestemt ramme kun kan erhverves med et fast sæt komponenter. På Roses hjemmeside kan rammerne sættes op med udstyr fra alle kategorier, så man ender med en cykel matchende ens specifikke behov og pengepung.

Farve: Shiny UD-carbon/Red-Grey
Størrelser: Fås i 51, 54, 57, 59 og 62 cm.
Vejl. pris: Kr. 26.588,-

 

Test

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Smertefri bestilling og levering

Som de fleste andre producenter er Rose i denne sæson hoppet med på skivebremsebølgen og en stor del af deres program fås med konventionelle fælgbremser såvel som de omdiskuterede aluminiumsrotorer, som alle synes at have en mening om.

 

Men før vi begynder at tale mere om cyklens opsætning og køregenskaber, så lad os kort dvæle ved bestilling og levering, da cyklen som sagt kommer direkte fra Rose, sat op af deres mekanikere og altså uden mulighed for at mekanikeren i butikken har haft lejlighed til at gå den igennem.

 

Først bestillingen: Normalt bestiller kunden sin cykel online, hvor man kan udstyre den valgte ramme, som man ønsker. Er man i tvivl om noget eller ønsker hjælp, så kan man rådføre sig med den danske afdeling af Rose, som kan hjælpe i butikken eller via mail eller telefon.

Annonce

 

Da cyklen er stillet til rådighed af Rose bestilte vi ikke online, men via en mailkorrespondance, men når dagen er omme, er det langt hen ad vejen samme proces. Nemt og enkelt.

 

Ved levering udmærker Rose sig positivt, i forhold til de øvrige gange vi har modtaget en cykel direkte med fragt. Cyklen leveres nemlig i en kæmpe papkasse, hvilket har den fordel, at Rose kan levere en stort set fuldt samlet cykel.

 

Ved modtagelse var det således blot at hive cyklen ud af kassen, montere forhjul, dreje frempinden og efterspænde. Hele processen tager under 10 minutter, hvis man er vant til at lave de allermest basale justeringer på en racelcykel og vi tøver ikke med at konkludere, at selv hvis det er ens første racercykel, så er man køreklar på under en halv time, hvis man finder et par Youtube-videoer, som kan guide én sammen med manualen.

 

 

Aerocykel med skiver

Som nævnt er vores testracer sat op med skiver. Rammen er fra Xeon-familien, som design- og performancemæssigt er Roses bud på en aerocykel. En trend som vinder frem overalt og som for blot få år siden ville have efterladt de fleste cykelkendere med en rynke på næsen og et skeptisk blik.

 

Virker det så? Ja, er det korte svar. Men lad os først se lidt nærmere på cykel og opsætning.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Først og fremmest springer geometrien i øjnene og efterlader et ret markant visuelt udtryk.


Bagenden er konstrueret med lave saddelstræbere som hæfter lavt på saddelrøret. En knstruktionsmåde man tidligere kun så på rendyrkede tidsmaskiner til kampen mod uret, men som synes at være en af de helt store designtrends i disse sæsoner.

 

Saddelrøret er bøjet om baghjulets kontur, hvilket forstærker det aerodynamiske fokus.

 

Rørformerne kan bedst karakterieseres som ’semi-aero’, med dråbeformede profiler som ikke er ekstreme, men snarere vidner om en cykel, som skal væres alsidig snarere end kompromisløst aerodynamisk.

 

Overrøret er helt fladt hvilket også synes at være den fremherskende trend, når ingeniørerne går i laboratoriet for at skabe design som kan snyde vinden.

Annonce

 

Endlig er der de to kristiske punkter; krankboks samt overrør. Krankboksen er kraftig, uden at være iøjnefaldende, mens det kraftige kronrør skal fremelske manøvrebarhed.

 

 

Hang til race

Hvordan fungerer det markante setup så i praksis?

 

Geometrien og et kronrør er som sådan ikke ultralavt, men dog lavt nok til at det sætter krav til rytterens position, og giver en cykel, som er meget mere race end endurance.

 

Det er helt klart, at Xeon-modellen er lavet til rytteren som foretrækker en aggressiv position hvor performance og fart er prioriteterne. Helt klart en cykel til rytteren som er på jagt efter en racer snarere end en cruiser.    

Annonce

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Disse egenskaber går efter vores mening igen i rammens egenskaber og de køregenskaber, som er fremelsket via geometri og rammeopbygning. Det kendetegnes allermest ved en stiv bagende, hvor de lave saddelstræbere både i konstruktion og kraftighed giver masser af stivhed, ligesom at kædestræberne bidrager til samme sag.

 

Det giver en rolig og stabil fornemmelse, selv når der for alvor trædes an. Bagenden er stiv og omsætter mange watt på en tillidsvækkende måde. 

 

Faktisk synes vi, at cyklen udpræget er sjovest at køre, når den får noget kraft at arbejde med. Den er sjov og let at træde op i fart og man stoler blidt på den, når der hugges sprintintervaller igennem pedalerne.

 

Cyklens forende er også stabil, hvor en godt afstemt forgaffel og kronrør er med til at give fornemmelsen af sikker styring og velvillige, men rolige styregenskaber. Cyklen håndterer sving og kurver i høj som lav fart og virker hele vejen rundt som en godt afbalaceret cykel.

 

Disse styregenskaber gør det helt klart til et oplagt valg for cykelryttere, som vil have en hurtig cykel lavet til raceorienteret kørsel, men som ikke er klar til at hoppe på en rendyrket og helt kompromisløs fartmaskine, som stiller større krav til håndteringen.

Annonce

 

 

Fornem finish

Rose lykkes også med en detaljerne. Især det integrerede spænde til saddelpinden, som er placeret bag på overrøret er elegant udført og er med til at skabe et rent look som emmer af fart.

 

Den invendige kabelføring er diskret og veludført, som man kan forvente af en cykel i denne prisklasse.

 

Endeligt er det værd at nævne at det testede setup er udstyret med Roses egne carbon-clinchers. Et fint allround hjulsæt med en perfekt fælghøjde til danske forhold. De har samme temperament som rammen - hurtige og  fartglade uden den kompromisløshed, som kan gøre en cykel utilgængelig for masserne.

 

Læs også
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare

 

Annonce

 

Skivebremser til aero

Som nævnt tidligere ville de fleste nok have rynket på næsen af en aerocykel med skivebremser for blot få sæsoner siden. Men i praksis fungerer det nu fint. Skivebremserne giver, som de fleste ved, rigeligt med bremsekraft og vil især i bjerge og under våde forhold slå sin gamle fætter - følgbremsene - med fornuftig margin.

 

Der er vist ingen tvivl om, at skivebremser er fremtiden og skal man ud og investere i en ny cykel, så er det klart værd at overveje, da man må formode, at en stor del af nyudviklingen vil ske i skivernes retning. Til danske forhold er følgbremser rigeligt for langt de fleste, men det står også klart at selv en performanceorienteret cykel med betragtelige aero-egenskaber fungerer upåklageligt og giver masser af fart for pengene, når man har prøvekørt Xeon CWX-modellen.

 

Konklusion

En fed pakke til rytteren som er på jagt efter en carbon-hingst mere til race eller cruise, men stadig med egenskaber så de fleste ryttere kan være med.

 

Xeon CWX er fornuftig hurtig i optrækket uden at være i Superligaen og udmærker sig via en tilpas stiv ramme som er velafrundet og afbalanceret.

 

Aero-looket til trods er det en alsidig størrelse som vi uden tøven også vil tage med en tur i bjergene, hvor den både kan klatre og klare hurtige nedkørsler.

Annonce

 

En rigtigt fornuftigt bud på en performer til rytteren som stadig er budgettet bevidst.  
 

Sådan har vi testet:

Cyklen er testet under de fleste forhold i Danmark i foråret og sommeren.

 

Stillet til rådighed af: Rose Bikes Danmark

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Fredag den 19. april 2024

Landevej
Følg søndagens store monument i Liege samt sprinterbraget i Tyrkiet
Landevej
Lotto Dstny-rytter tilbage på cyklen for første gang efter lårbensbrud
Landevej
Søren Kragh udtaget til Liège-Bastogne-Liège
Landevej
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare
Landevej
Formand for DCU trækker sig
Landevej
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
Landevej
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse
Cross
UCI annoncerer store ændringer i cyklecross-kalenderen
Landevej
Overvældet Lopez: Vigtigste sejr i mit liv
Udstyr og test
Test: Specialized S-Works Evade 3
Landevej
Lidl-Trek overlever utallige angreb og vinder bjergløb
Landevej
Italiensk stjerne annoncerer comeback og Grand Tour-double
Landevej
Optakt: 5. etape af Tour of the Alps
Landevej
Mandskaberne til den danske UCI-weekend: Nyt danskerhold med
Landevej
Tour-chefen håber på Vingegaard - men helbredet er det vigtigste
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
Bora mangler stjerne i Liege-Bastogne-Liege
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Ikonisk navnesponsor skriver langtidskontrakt
Landevej
WorldTour-hold henter cross-profil, og giver ham debut i monument
Landevej
Pogacar før monument: Det er et af mine yndlingsløb
Landevej
Journalist med godt nyt om Quintana

Torsdag den 18. april 2024

Landevej
Tour-vinder vil tage revanche i Liege efter misset Fléche Wallonne-sejr
Landevej
Jayco vil forlænge med Yates, men økonomien er tvivlsom

Annonce

Landevej
López modstod de mange angreb: I morgen bliver det bananas
Landevej
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége
Landevej
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

Annonce

Landevej
EF-rytter lykkelig efter comeback på kongeetapen
Landevej
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet
Landevej
Skjelmose klar til Liege-Bastogne-Liege
Udstyr og test
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Landevej
Pogacar klar til at bryde Alpecins monumentstime
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps
Landevej
Dansk stortalent bidrager til holdløbssejr
Landevej
Evenepoel har Tour-forberedelsen på plads
Landevej
Bora nærmer sig Visma-profil
Landevej
Stjerner hylder danskere og nordmænd
Landevej
Blev toer i løbsdebut: Fransk stortalent løfter sløret for taktikken

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Stjerne spurter sig til første sejr i næsten fem år - Tour-vinderen må nøjes
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape
Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
VIS FLERE

Annonce