Prøv vores nye app
Test: Rose Xeon CWX 3100 med skivebremser
11. august 2017 19:00Foto: A.S.O.
af Morten Andersen

Raceorienteret, men stadig tilgængelig. Stiv og hurtig, men ikke ukomfortabel. Og så er Xeon-modellen blandt pionererne, når det kommer til skivebremser på en aeroramme.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion:

Tyske Rose er en af spillerne på det voksende marked for producenter, som springer forhandlerleddet over og handler direkte med kunden. Rose har således show-room i Danmark, mens al handel foregår online.

 

Her har tyskerne specialiseret sig i at tilbyde kunderne maksimal fleksibilitet, når en cykel skal bygges og man er således ikke bundet til et fast modelprogram, hvor en bestemt ramme kun kan erhverves med et fast sæt komponenter. På Roses hjemmeside kan rammerne sættes op med udstyr fra alle kategorier, så man ender med en cykel matchende ens specifikke behov og pengepung.

Farve: Shiny UD-carbon/Red-Grey
Størrelser: Fås i 51, 54, 57, 59 og 62 cm.
Vejl. pris: Kr. 26.588,-

 

Test

 

Læs også
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog

 

Smertefri bestilling og levering

Som de fleste andre producenter er Rose i denne sæson hoppet med på skivebremsebølgen og en stor del af deres program fås med konventionelle fælgbremser såvel som de omdiskuterede aluminiumsrotorer, som alle synes at have en mening om.

 

Men før vi begynder at tale mere om cyklens opsætning og køregenskaber, så lad os kort dvæle ved bestilling og levering, da cyklen som sagt kommer direkte fra Rose, sat op af deres mekanikere og altså uden mulighed for at mekanikeren i butikken har haft lejlighed til at gå den igennem.

 

Først bestillingen: Normalt bestiller kunden sin cykel online, hvor man kan udstyre den valgte ramme, som man ønsker. Er man i tvivl om noget eller ønsker hjælp, så kan man rådføre sig med den danske afdeling af Rose, som kan hjælpe i butikken eller via mail eller telefon.

Annonce

 

Da cyklen er stillet til rådighed af Rose bestilte vi ikke online, men via en mailkorrespondance, men når dagen er omme, er det langt hen ad vejen samme proces. Nemt og enkelt.

 

Ved levering udmærker Rose sig positivt, i forhold til de øvrige gange vi har modtaget en cykel direkte med fragt. Cyklen leveres nemlig i en kæmpe papkasse, hvilket har den fordel, at Rose kan levere en stort set fuldt samlet cykel.

 

Ved modtagelse var det således blot at hive cyklen ud af kassen, montere forhjul, dreje frempinden og efterspænde. Hele processen tager under 10 minutter, hvis man er vant til at lave de allermest basale justeringer på en racelcykel og vi tøver ikke med at konkludere, at selv hvis det er ens første racercykel, så er man køreklar på under en halv time, hvis man finder et par Youtube-videoer, som kan guide én sammen med manualen.

 

 

Aerocykel med skiver

Som nævnt er vores testracer sat op med skiver. Rammen er fra Xeon-familien, som design- og performancemæssigt er Roses bud på en aerocykel. En trend som vinder frem overalt og som for blot få år siden ville have efterladt de fleste cykelkendere med en rynke på næsen og et skeptisk blik.

 

Virker det så? Ja, er det korte svar. Men lad os først se lidt nærmere på cykel og opsætning.

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

Først og fremmest springer geometrien i øjnene og efterlader et ret markant visuelt udtryk.


Bagenden er konstrueret med lave saddelstræbere som hæfter lavt på saddelrøret. En knstruktionsmåde man tidligere kun så på rendyrkede tidsmaskiner til kampen mod uret, men som synes at være en af de helt store designtrends i disse sæsoner.

 

Saddelrøret er bøjet om baghjulets kontur, hvilket forstærker det aerodynamiske fokus.

 

Rørformerne kan bedst karakterieseres som ’semi-aero’, med dråbeformede profiler som ikke er ekstreme, men snarere vidner om en cykel, som skal væres alsidig snarere end kompromisløst aerodynamisk.

 

Overrøret er helt fladt hvilket også synes at være den fremherskende trend, når ingeniørerne går i laboratoriet for at skabe design som kan snyde vinden.

Annonce

 

Endlig er der de to kristiske punkter; krankboks samt overrør. Krankboksen er kraftig, uden at være iøjnefaldende, mens det kraftige kronrør skal fremelske manøvrebarhed.

 

 

Hang til race

Hvordan fungerer det markante setup så i praksis?

 

Geometrien og et kronrør er som sådan ikke ultralavt, men dog lavt nok til at det sætter krav til rytterens position, og giver en cykel, som er meget mere race end endurance.

 

Det er helt klart, at Xeon-modellen er lavet til rytteren som foretrækker en aggressiv position hvor performance og fart er prioriteterne. Helt klart en cykel til rytteren som er på jagt efter en racer snarere end en cruiser.    

Annonce

 

Læs også
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest

 

Disse egenskaber går efter vores mening igen i rammens egenskaber og de køregenskaber, som er fremelsket via geometri og rammeopbygning. Det kendetegnes allermest ved en stiv bagende, hvor de lave saddelstræbere både i konstruktion og kraftighed giver masser af stivhed, ligesom at kædestræberne bidrager til samme sag.

 

Det giver en rolig og stabil fornemmelse, selv når der for alvor trædes an. Bagenden er stiv og omsætter mange watt på en tillidsvækkende måde. 

 

Faktisk synes vi, at cyklen udpræget er sjovest at køre, når den får noget kraft at arbejde med. Den er sjov og let at træde op i fart og man stoler blidt på den, når der hugges sprintintervaller igennem pedalerne.

 

Cyklens forende er også stabil, hvor en godt afstemt forgaffel og kronrør er med til at give fornemmelsen af sikker styring og velvillige, men rolige styregenskaber. Cyklen håndterer sving og kurver i høj som lav fart og virker hele vejen rundt som en godt afbalaceret cykel.

 

Disse styregenskaber gør det helt klart til et oplagt valg for cykelryttere, som vil have en hurtig cykel lavet til raceorienteret kørsel, men som ikke er klar til at hoppe på en rendyrket og helt kompromisløs fartmaskine, som stiller større krav til håndteringen.

Annonce

 

 

Fornem finish

Rose lykkes også med en detaljerne. Især det integrerede spænde til saddelpinden, som er placeret bag på overrøret er elegant udført og er med til at skabe et rent look som emmer af fart.

 

Den invendige kabelføring er diskret og veludført, som man kan forvente af en cykel i denne prisklasse.

 

Endeligt er det værd at nævne at det testede setup er udstyret med Roses egne carbon-clinchers. Et fint allround hjulsæt med en perfekt fælghøjde til danske forhold. De har samme temperament som rammen - hurtige og  fartglade uden den kompromisløshed, som kan gøre en cykel utilgængelig for masserne.

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Annonce

 

Skivebremser til aero

Som nævnt tidligere ville de fleste nok have rynket på næsen af en aerocykel med skivebremser for blot få sæsoner siden. Men i praksis fungerer det nu fint. Skivebremserne giver, som de fleste ved, rigeligt med bremsekraft og vil især i bjerge og under våde forhold slå sin gamle fætter - følgbremsene - med fornuftig margin.

 

Der er vist ingen tvivl om, at skivebremser er fremtiden og skal man ud og investere i en ny cykel, så er det klart værd at overveje, da man må formode, at en stor del af nyudviklingen vil ske i skivernes retning. Til danske forhold er følgbremser rigeligt for langt de fleste, men det står også klart at selv en performanceorienteret cykel med betragtelige aero-egenskaber fungerer upåklageligt og giver masser af fart for pengene, når man har prøvekørt Xeon CWX-modellen.

 

Konklusion

En fed pakke til rytteren som er på jagt efter en carbon-hingst mere til race eller cruise, men stadig med egenskaber så de fleste ryttere kan være med.

 

Xeon CWX er fornuftig hurtig i optrækket uden at være i Superligaen og udmærker sig via en tilpas stiv ramme som er velafrundet og afbalanceret.

 

Aero-looket til trods er det en alsidig størrelse som vi uden tøven også vil tage med en tur i bjergene, hvor den både kan klatre og klare hurtige nedkørsler.

Annonce

 

En rigtigt fornuftigt bud på en performer til rytteren som stadig er budgettet bevidst.  
 

Sådan har vi testet:

Cyklen er testet under de fleste forhold i Danmark i foråret og sommeren.

 

Stillet til rådighed af: Rose Bikes Danmark

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr

Annonce

Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye

Annonce

Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

Landevej
21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
Landevej
Bora-stjerne afslører stort mål: Det bliver episk
Landevej
Van der Poel vurderer sine chancer mod Pogacar
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang: Dét kan få mig til at stoppe karrieren
Landevej
Danskerduo skal op imod Cavendish og andre stjerner
Landevej
Dumoulin har klar holdning til Van der Poel vs. Pogacar
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
To danskere slutter langt fremme i Holland
VIS FLERE

Annonce