beskrevet her p\u00e5 siden<\/a>, og som vi modtog til test. Med features som bl.a. lys bag p\u00e5 hjemlen, automatisk udsendelse af SOS-signal ved styrt, h\u00f8jtalere og mikrofon, der g\u00f8r det muligt at modtage opkald og tale i telefon eller \u2019walkie-talkie\u2019-kommunikere med andre med hjelmen p\u00e5 - og i bev\u00e6gelse p\u00e5 cyklen - samt h\u00f8re musik, har vi absolut at g\u00f8re med en us\u00e6dvanlig hjelm. Hovedparten af de indbyggede features fungerer efter installation af en app, som naturligvis ogs\u00e5 skal v\u00e6re t\u00e6ndt, f\u00f8r der er \u2019hul igennem\u2019.<\/p>","Samtidig giver app\u2019en adgang til mange af de samme GPS-baserede data, man i forvejen kender fra andre tjenester. Vi modtog ogs\u00e5 Livalls fjernbetjening, der kan styre nogle af funktionerne (og som Livall anbefaler brugen af), samt Livalls kadencem\u00e5ler, der ligesom et pulsb\u00e6lte kan sende yderligere data til app\u2019en. I den forstand er der ingen tvivl om, at det er de elektroniske funktioner, det ekstra lag af et digitalt univers, som g\u00f8r Livall-hjelmen ulig andre hjelme p\u00e5 markedet. Hvor den ikke udm\u00e6rker sig n\u00e6vnev\u00e6rdigt ved sit design, sin v\u00e6gt - begge dele er dog i den acceptable ende - er den p\u00e5 andre omr\u00e5der ganske unik.Test:<\/b><\/p>
Lad os tage det fra en ende af, der er jo nok at skrive om. Allerede fra \u00e6sken pakkes ud, og hjelmen \u00e5benbarer sig. Ogs\u00e5 de \u00f8vrige dele viser sig at v\u00e6re elegant pakket ind. Det lover godt. \u00a0<\/p>
<\/p>
Vi kommer naturligvis ikke udenom, at hjelmen med sit synlige kontrolpanel forrest p\u00e5 hjelmen fremst\u00e5r anderledes end de fleste andre hjelme. Ogs\u00e5 sm\u00e5 h\u00f8jtalere p\u00e5 hjelmens sider, dog ikke s\u00e6rligt synlige for andre, n\u00e5r hjelmen sidder p\u00e5 hovedet, g\u00f8r, at hjelmen designm\u00e6ssigt skiller sig lidt ud. Alligevel kalder vi den neutral i sit design. Og ogs\u00e5 i sin sp\u00e6ndemekanisme og sin komfort.<\/p>","
Det er en gedigen, men ret almindelig hjelm - n\u00e5r man alts\u00e5 ser bort fra de mange features, vi skal se p\u00e5 om et \u00f8jeblik. Yderligere at sige om selve hjelmen er blot, at den kun kommer i to farver og i \u00e9n st\u00f8rrelse; one size fits all. Det f\u00f8rste lever man med - og den hvide med perlemor glans giver ekstra elegance og \u2019bling\u2019. Det andet, st\u00f8rrelsen 54-62 cm, er mere problematisk. Hjelmen er stor og klodset, n\u00e5r den kommer p\u00e5 en rytter med et hoved i den nederste halvdel af spektret. Vi var to, som testede hjelmen, og hvor den passede rytteren, der normalt bruger hjelmst\u00f8rrelse ca. 58, blev rytteren med normalt ca. 54 cm. ramt af noget, f\u00e5 cykelryttere bryder sig om - forf\u00e6ngelighed. (Foruden naturligvis en fornemmelse af, at den ikke sad ordentligt til.)\u00a0 Til de mange features, som i sandhed g\u00f8r Livall-hjelmen nyt\u00e6nkende. Lad os starte med den, vi var mest sp\u00e6ndte p\u00e5 - og til dels ogs\u00e5 imponerede over: At modtage telefonopkald og f\u00f8re en samtale gennem hjelmens indbyggede mikrofon og h\u00f8jtaler. For at kunne det - og for i det hele taget at kunne anvende hjelmens digitale funktioner - skal LivallRiding app\u2019en downloades til mobilen. Det gik smertefrit p\u00e5 en \u00e9n telefon og var lidt mere omst\u00e6ndeligt p\u00e5 en anden, hvilket kan have med indstillingerne p\u00e5 telefonen at g\u00f8re. N\u00e5r app\u2019en er installeret og aktiveret, kommunikerer ens telefon og hjelmen via bluetooth. Alle dele skal desuden lades op (med kabel), f\u00f8r de er klar til brug. Og man kan med fordel udskifte det batteri, som allerede sidder i kadencem\u00e5leren, idet man ellers oplever, at det l\u00f8ber t\u00f8r p\u00e5 de f\u00f8rste par ture. Her er Livall forudseende og har vedlagt et ekstra batteri.Modtage opkald over din mobiltelefon<\/i> \u2019Telefontesten\u2019 var overvejende positiv. Ved lav fart p\u00e5 cyklen var der god lyd i begge ender af r\u00f8ret, og funktionen synes smart og s\u00e6rdeles brugbar under de forhold. Ved opkald ringede det i hjelmen, og evt. musik blev afbrudt ved samme lejlighed. Men allerede her viste der sig den f\u00f8rste af flere udfordringer: Man kan ikke besvare opkaldet ved at trykke p\u00e5 fjernbetjeningen, hvad der havde v\u00e6ret naturligt. Der skal trykkes p\u00e5 hjelmens frontpanel, eller telefonen skal v\u00e6re monteret p\u00e5 styret eller findes frem fra lommen\/rygs\u00e6kken. Her er et forbedringspotentiale. Det samme g\u00e6lder lydniveauet. Nu skrev vi, at der var god lyd, men det foruds\u00e6tter, at man holder sig under ca. 20 km\/t - i hvert fald i denne test -, og at der skrues helt op, hvilket ogs\u00e5 g\u00f8res p\u00e5 selve hjelmen og ikke som forventet p\u00e5 fjernbetjeningen. Her afsl\u00f8rer sig en yderligere udfordring sig. Ikke den, at det kr\u00e6ver lidt tr\u00e6ning \u2019i blinde\u2019 at betjene panelet p\u00e5 hjelmen, mens man k\u00f8rer - men at forskellen p\u00e5 lydniveau mellem telefonsamtale og musikafspilning er (for) stor. N\u00e5r telefonsamtalen afsluttes, og der automatisk skiftes tilbage musikafspilning (naturligvis kun s\u00e5fremt man h\u00f8rte musik), bliver systemet p\u00e5 den volumen, man benyttede til telefonsamtalen. Med det resultat, at musikken nu brager ud. Mere intelligent lydniveau, som skelner mellem musik og telefon, er at foretr\u00e6kke.H\u00f8r musik via h\u00f8jtalerne mens du cykler - skift nummer via fjernbetjerningen<\/i><\/p>
Nu gik vi i dybden med telefonopkaldsfunktionen og bev\u00e6gede os ogs\u00e5 ind over det, som har med musikafspilning at g\u00f8re. Det g\u00f8r, at der er mindre at skrive om her - ogs\u00e5 fordi denne funktion er mere end godkendt. Bevares, lyden er noget flad i det, og ved h\u00f8j fart p\u00e5 cyklen, skaber luften omkring hjelm og \u00f8rer st\u00f8j og forringer lydkvaliteten. Men det samme oplever man jo ved brug af h\u00f8retelefoner. Overordnet fungerer musikafspilning godt og har endda den fordel, at man er lukket mindre ude fra omgivende, trafikale lyde end ved brug af h\u00f8retelefoner. Samtidig st\u00f8jer den ikke n\u00e6vnev\u00e6rdigt for \u00f8vrige trafikanter, herunder andre cykelryttere, hvis evt. knirkende cykeldele afkr\u00e6ver mere opm\u00e6rksomhed. Og s\u00e5 skal det jo med, at man her, modsat hvad vi skrev om telefonopkald, kan benytte fjernbetjeningen. Til at skifte musiknumre i den playliste eller det album, man har valgt.\u00c5bn telefonens kamera\u00a0- optag\u00a0film og tag billeder under turen<\/i><\/p>
Til endnu en af hjelmens smarte funktioner, eller det vil faktisk sige, at det som s\u00e5dan ikke har med selve hjelmen at g\u00f8re (men med fjernbetjeningen) - nemlig at anvende mobilens kamera til at tage billeder og\/eller filme. For at g\u00f8re dette, skal kameraet selvsagt v\u00e6re monteret p\u00e5 cykelstyret, og her er det smart, at fjernbetjeningen bruges til via app\u2019en at udl\u00f8se kameraet. Men - og der er ikke bare et, men to men\u2019er - i denne test lykkedes det os faktisk ikke at f\u00e5 fjernbetjeningen til at filme; kun til at tage billeder. Og for det andet, hvor stor mening giver denne funktion overhovedet, n\u00e5r mobilens display angiveligt anvendes som cykelcomputer, og mobilen dermed sidder i en skr\u00e5 vinkel, hvorfra kameraet peget ned p\u00e5 forhjulet? Mobilen kan i holderen naturligvis vinkles opad, n\u00e5r kameraet skal anvendes, men vi er fortsat i tvivl om anvendeligheden. Det skal ogs\u00e5 med, at Livall selv har produceret en mobilholder til styret, den har vi dog ikke haft mulighed for at teste.<\/p>","
LivallRiding App\u2019en<\/i><\/p>
Den allerede omtalte app er i sig selv ikke eksklusiv for hjelmen - den kan i princippet bruges af alle - og annonceres af Livall heller ikke som en af BH 60 hjelmens \u201dsmarte funktioner\u201d. Men den er s\u00e5 essentiel for brugen af hjelmens funktioner, at vi her giver den s\u00e6rlig plads. Som n\u00e6vnt ovenfor indeholder den mange af de g\u00e6ngse GPS-baserede funktionaliteter: Man kan oprette en profil og tilf\u00f8je information om udstyr, opsamle alskens data og dele med venner og via sociale medier. Som cykelcomputer viser den hastighed, distance, k\u00f8retid, gennemsnitsfart - og ved brug af disse v\u00e6rkt\u00f8jer ogs\u00e5 puls og kadence. App\u2019en har integration til mobilens musikbibliotek, til kameraet og google maps, s\u00e5 man ogs\u00e5 hele tiden kan se, hvor man k\u00f8rer eller f\u00f8lge en p\u00e5 forh\u00e5nd downloadet rute. Alt dette er rigtig l\u00e6kkert og anvendeligt og minder meget om apps, der p\u00e5 forh\u00e5nd findes p\u00e5 markedet. Tilskyndelsen til at anvende denne app bliver dog sandsynligvis integrationen til hjelmen og fjernbetjeningen. For der synes lang vej, trods alt, for at tage kampen om med andre sociale medieuniverser som hos Strava, Endomondo, Garmin Connect osv. N\u00e5r det er sagt kunne man ogs\u00e5 \u00f8nske sig, at der i LivallRiding app\u2019en indgik endnu mere integration til fjernbetjeningen. Noget, vi allerede har v\u00e6ret inde. Et yderligere eksempel, n\u00e5r man nu har denne fjernbetjening, kunne v\u00e6re at v\u00e6re i stand til at navigere rundt i kortfunktionen vha. fjernbetjeningen. Desuden var det vores oplevelse, at visningen af aktuel kadence og puls p\u00e5 displayet var i den meget lille ende. M\u00e5ske en detalje, men det g\u00f8r ikke desto mindre app\u2019en mindre anvendelig i tr\u00e6ningssammenh\u00e6ng, hvor netop puls og kadence for nogle indg\u00e5r.<\/p>","
<\/p>
Kadencem\u00e5ling<\/i> Nu vi er ved kadencem\u00e5leren - heller ikke i sig selv en \u2019smart funktion\u2019 ved BH 60 hjelmen, men et redskab, der kan tilk\u00f8bes - modtog vi en s\u00e5dan og fik dermed mulighed for at teste den. Det faldt positivt ud. Efter relativ nem installation p\u00e5 kranken kommunikerer den via bluetooth med app\u2019en og viste sig helt n\u00f8jagtig i sin m\u00e5ling.Fjernbetjerning til LIVALL's cykelhjelm via bluetooth<\/i>\u00a0 Vi kommer ikke udenom fjernbetjeningen, som i realiteten er et tilk\u00f8b og i princippet ikke beh\u00f8ves for at benytte mange af hjelmens funktioner. Men den er et kardinalpunkt i rigtig meget af det, som g\u00f8r Livall-hjelmsystemet s\u00e6rligt - og \u2019smart\u2019. Og som s\u00e5dan er den i sig selv interessant og nyt\u00e6nkende. En god del af de udfordringer og mindre vellykkede l\u00f8sninger, vi har beskrevet ovenfor, har imidlertid med netop fjernbetjeningen at g\u00f8re: Den manglende integration til flere af hjelmens og app\u2019ens funktioner, s\u00e5som justering af lydstyrke og bevarelse af telefonopkald. \u00a0<\/p>
<\/p>
Hertil kommer, at vi ikke oplever den som s\u00f8nderligt elegant, snarere lidt klodset stor (kr\u00e6ver derfor en stor h\u00e5nd) og ogs\u00e5 sv\u00e6r at f\u00e5 til at sidde p\u00e5 en praktisk m\u00e5de, ikke mindst p\u00e5 en racercykel. At betjene den skulle jo meget n\u00f8digt v\u00e6re besv\u00e6rligt og p\u00e5 den m\u00e5de p\u00e5virke styreegenskaberne og dermed trafikstikkerheden \u2026 Med andre ord - fjernbetjeningen er m\u00e5ske et nyttigt redskab for at f\u00e5 det maksimale ud af hele hjelmsystemet, men ogs\u00e5 et redskab, vi gerne ser udviklet videre p\u00e5.Styr\u00a0LED-lys p\u00e5 hjelmen (via app) - Angiv vejbaneskift (via fjernbetjening)<\/i><\/p>
Hermed er vi fremme - tilbage - ved noget af det, som i praksis har med hjelmen at g\u00f8re, nemlig de LED-lys, som er placeret p\u00e5 hjelmens bagside. Otte \u00f8verst og herunder tre i hhv. h\u00f8jre og venstre side. At aktivere og indstille lys-funktionen g\u00f8res p\u00e5 app\u2019en, men ved hj\u00e6lp af fjernbetjeningen kan der angives, om venstre eller h\u00f8jre side skal blinke i 10 sekunder i forbindelse med sving. Alt sammen for at \u00f8ge synligheden i b\u00e5de lys og navnlig m\u00f8rke og dermed styrke rytterens sikkerhed i trafikken. Ved blink, skal det bem\u00e6rkes, lyser ogs\u00e5 de \u00f8verste lyser konstant for at signalere for bagvedliggende trafikanter, at der bremses og foretages en man\u00f8vre. Lyset er klart og st\u00e6rkt, og i det hele taget er dette en absolut glimrende funktion. Ikke mindst i et land som Danmark, hvor cykling en del af \u00e5ret for mange foreg\u00e5r i helt eller delvis m\u00f8rke. En mulig anke - for \u2019dj\u00e6velens advokater\u2019 som os - er dog, at den slags nyskabelser som lys p\u00e5 hjelmen er, kr\u00e6ver medtrafikanternes forst\u00e5else og medvirken. De skal tolke det korrekt, ellers bliver det nyttesl\u00f8st. Det har vi til gode at se i praksis.Ikke testede funktioner og features<\/i> Afslutningsvis skal det n\u00e6vnes, at vi ikke har testet den interessante Walkie-Talkie funktion, hvor flere med Livall-hjelmen kan samtale p\u00e5 cyklen ved at trykke p\u00e5 fjernbetjeningen. Det ville have kr\u00e6vet mere end den ene hjelm, vi modtog, men vores oplevelser med lydsystemet g\u00f8r, at vi i udgangspunktet er positivt indstillede overfor funktionen. Vi har heller ikke testet hverken SOS-funktionen i praksis eller app\u2019ens pulsm\u00e5ling, da vi ikke havde et pulsb\u00e6lte til r\u00e5dighed, som kunne kommunikere med app\u2019en.<\/p>","
Konklusion:<\/b> Livall Bling Helmet 60 er essentielt en almindelig, men samtidig en nyt\u00e6nkende hjelm med mange sp\u00e6ndende og velfungerende features. Den egner sig fortrinligt til dels de mange m\u00f8rke timer p\u00e5 vores breddegrader, dels de gadgetglade dele af markedet; der hvor ny teknologi er velkomment, hvor man ser fordele i nemt at benytte og betjene sin telefon p\u00e5 cyklen samt \u00f8ge sin synlighed og dermed (forh\u00e5bentlig) ogs\u00e5 trafiksikkerhed. Men hjelmen opleves p\u00e5 mange m\u00e5der som et 1. genererationsprodukt, og der er b\u00e5de funktions-,\u00a0 betjenings- og designelementer at arbejde videre p\u00e5. Navnlig vil der v\u00e6re meget at vinde p\u00e5 at \u00f8ge anvendeligheden af den fjernbetjening, som fastg\u00f8res p\u00e5 cykelstyret. Men ogs\u00e5 af designet, som blot er \u00e9n v\u00e6gtig grund til, at vi n\u00e6ppe tror, hjelmen vil vinde hjerter blandt sportens mange \u00e6stetikere og feinschmeckere. Samlet set er vi positive overfor Livalls futuristiske hjelm og kan se den blive brugt, prim\u00e6rt i kraft af nyt\u00e6nkningen, den potentielt \u00f8gede trafiksikkerhed - og prisen, som alt i alt er rimelig de mange funktioner og muligheder taget i betragtning. Med andre ord: Et godt fors\u00f8g, men med plads til forbedring.S\u00e5dan har vi testet:<\/b> Produktet har v\u00e6ret testet i juni og juli m\u00e5ned, fortrinsvis i godt vejr, og p\u00e5 b\u00e5de racercykel og mountainbike. Som omtalt ovenfor har to personer v\u00e6ret inde over testen, til b\u00e5de at teste og dr\u00f8fte s\u00e5vel features som oplevelser med produktet.\u00a0<\/p>\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
VIDEO