Prøv vores nye app
Test: Giant TCR Advanced Pro 0 Disc
13. juni 2018 09:00Foto: A.S.O.
af Morten Andersen

En ultra-vellykket fartmaskine fra Giant som med nærmest perfekt balance i rammen og masser af bremsekraft er en drøm at håndtere og bare skriger efter lange nedkørsler.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion:

Giant er kendt som en af verdens største og førende producenter af en lang række produkter til cykelsporten. Mest kendt er firmaet for sine cykelrammer til stort set alle discipliner, og firmaet var blandt de første som formåede at forfine masseproduktion af carbon-rammer, som i dag nyder stor anerkendelse over hele verden.

 

I dag er Giant kendt fra sit partnerskab med Team Sunweb, hvor blandt andet Tom Dumoulin og danske Søren Kragh synliggør brandet med gode præstationer.

 

Giant tilbyder nu et bredt landevejsprogram med skivebremser og vi har haft lejlighed til at teste en af topmodellerne.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Fakta:
Farve: Carbon Smoke / Neon Red / Charcoal
Størrelse: S - XL
Pris: Kr. 37.999,-

 

 

Test:

Giant TCR-modeller kommer i flere versioner. Her er det Advanced Pro, som rangerer lige under Advanced SL, som er øverste udstyrs- og dermed og prisniveau.

Annonce

 

Der er små forskelle på rammen i de to kategorier - hvor en af de mest markante features er, at SL-udgaverne har integreret saddelpind.

 

Advanced Pro-kategorien har to varianter, hvor det er udstyret der er forskellen.


Her er den testede Pro 0-udgave øverst i hierarkiet af de to.

 

Cyklen er sat op med Giants egne komponenter, hvilket blandt andet omfatter et SLR 1-carbonhjulsæt.


Hertil fuld Ultegra Di2-gruppe med hydrauliske skivebremser.

 

 

Masser af slope

Den slopede geometri giver et aggressivt look med masser af synlig saddelpind, hvilket er blevet lidt af et varemærke for netop denne model.


Æstetisk er man som regel enten for eller imod denne feature - vi synes at cyklen er velafstemt at se på, har et fedt look og en ’her-kommer-jeg-attitude’, som vidner om, at man er kommet for at køre stærkt.

 

Der er nogle argumenter for, at en slopet geometri kan skabe en stivere cykel, men faktum er nok, at de fleste high-end cykler i dag er mere end rigeligt stive til rytterne.


Omvendt giver det en række udmærkede indstillingsmuligheder, ligesom at man får en lav overrørshøjde, så man kan stå over cyklen, hvis man har lidt korte ben.


Nok ikke så væsentligt i det store billede, men alligevel værd at nævne.

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

Det er måske også værd at bemærke, at hvis man i en mere traditionel geometri kører med en stort saddel-til-styr drop, og i forvejen har en lang saddelpind, så bliver den endnu længere her. Dog vurderer vi, at man nærmest skal ud i ekstremerne, hvis man skal ekskludere TCR’en i sine overvejelser.

 

 

Raceorienteret på alle måder

TCR’en er en udpræget racemaskine og det prøver den da heller ikke på at skjule.

 

Først og fremmest er rammen rigtig stiv og befinder sig ret langt oppe på listen, når vi ser på de cykler vi har testet igennem tiden.

Annonce

 

Den reagerer velvilligt på antrittet fra pedalerne og er en fornøjelse, når der skal accelereres på flad vej og ud af sving. Selv hvis man sparker til den for alvor og rammer udladninger på over 1000 watt på små stigninger, så føles den stabil og tager imod kræfterne med største selvfølge og uden at man fornemmer nogen flex.

 

Især bagenden føles stabil og handlekraftig. Faktisk er det værd at bemærke, at den bageste ’trekant’ på cyklen er forholdsvis kompakt, hvilket er med til at forbedre stivheden. Det giver en stabil cykel, som man er helt tryg ved, når der skal accelereres eller sågar spurtes.

 

 

Stor styrvillighed

Når man bevæger sig i de øvre luftlag både pris- og kvalitetsmæssigt, så forventer man naturligvis en carbon-ramme, der er skruet godt sammen og giver den føromtalte stivhed og kraftomsætning. Det er et klart must og egentligt ret forventeligt.

 

Noget der er lidt mere tricky, er hvordan producenten har fået dimensioneret rammen og hvilke egenskaber, der derved er fremelsket - eller i værste fald manglende.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Tour of the Alps

 

Her må vi tage hatten af for Giant og deres arbejde med TCR’en.


Når vi tester cykler, kræver det ofte et par tilvænningsture, før man er tryg ved cyklen og før man føler at man kan tage sving og andre manøvrer med samme selvsikkerhed som på sin daglige racer.

 

I denne test fandt vi dog, at vi følte os hjemme fra første pedalomdrejning.


Cyklen er utrolig velafbalanceret og en sand fornøjelse at køre.

 

Kører man den hårdt, så er den styrvillig og har en fantastisk balance i sving og kurver. Faktisk er den så sjov at køre, at vores umiddelbare tanke efter første tur var: ’Damn - den havde været fed at teste i bjerge med tekniske nedkørsler’.

 

Den er let at håndtere uden hverken over- eller understyring, som man skal lære at tage højde for.


Ret imponerende når man tænker på, at rammen er tilvænnet skivebremser og at det makkerskab stadig er forholdsvist ungt.

 

Skivebremserne bekommer rammen godt og leverer fantastisk bremsekraft, som kan doseres med én finger. Det udvider blot vores begejstring for rammens egenskaber og lægger op til, at man kører cyklen hårdt, da man kan tillade sig at angribe svingene meget aggressivt.

Annonce

 

Vi har ikke længere nogen tvivl tilbage - der går ikke længe før fælgbremser er en saga blot.

 

TCR-modellen er Giants allround flagskib, hvor den anden profilerede landevejsmodel Propel er rendyrket aerodynamik.

 

Alligevel synes vi, at TCR’en er mere end hæderlig, når der skal tonses på flad vej og her er den lige så solid, som på alle andre parametre.

 

Der er en grund til, at rigtig mange af rytterne fra Team Sunweb aldrig kører på andet, selv om de har muligheden for at skifte mellem modellerne alt efter terræn.

 

Læs også
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

 

Annonce

 

Gode komponenter og detaljer

Di2-gruppen fra Shimano er der efterhånden ikke så meget at sige om. Det er vel efterhånden markedets benchmark, når det kommer til high-performance uden at banken skal sprænges fuldstændig (selv om gruppen stadig ikke er billig). Den opdaterede version skifter stadig som en drøm og kører absolut upåklageligt.

 

Skivebremserne har kørt upåklageligt under hele testen foruden en lille mislyd på forbremsen, som havde samlet noget skidt op. Disse ting skal man naturligvis vænne sig til at håndtere, når og hvis man skifter system.

 

Bremsekraften opvejer til gengæld alt dette - det er en åbenbaring a’ la første gang man kørte med et velindstillet elektronisk gear.

 

SLR-hjulene fra Giant har den nødvendige stivhed til at matche rammen og er et fornuftigt mellemklasse-hjul, som man ikke går galt i byen med. Det tilbyder ikke flamboyant stivhed og reaktionsevne, men er fint afstemt og vil rigeligt række til at dække 95 % af alle rytteres behov.

 

I testen har hjulsættet været sat op med tubeless-dæk og trods mange kilometers test, har vi ikke været hindret af en eneste punktering.


Til gengæld kan man køre med signifikant lavere dæktryk, hvilket giver en øget komfort, som man let bemærker.

Annonce

 

Rammen har en flot finish, som er forventelig til prisen, og den mest iøjnefaldende detalje er nok den måde, som Giant har gemt saddelspændet væk på, så der skabes en flydende overgang mellem overrør og den lange saddelpind, som nærmest går i ét.

 

Til gengæld er bremsekablet til forbremsen ikke indvendigt, men fastgjort på indersiden af forgaflen.


Det bør i vores optik være integreret på en cykel i denne prisklasse.

 

Konklusion

En absolut topcykel som er sat op til race og byder op til at blive kørt hårdt.

 

Læs også
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet

 

Balancen og den lette håndtering er det allermest imponerende på cyklen, som er sjældent adræt og fiks i svingene. Med skivebremserne må det være en af de ultimative cykler at tøjle på en lang nedkørsel.

 

Men der er også masser af rul i både ramme og hjul, så den er en værdig overvejelse, selv hvis den kun skal bruges i Danmark og altså uden nævneværdige højdemeter.

Annonce

 

Cyklen er ikke billig. Dog mener vi, at hvis man har budgettet, så får man masser af både køreegenskaber og klassekomponenter.

 

En af de bedste oplevelser vi har haft på en testcykel. Hatten af og de bedste anbefalinger, hvis man har budgettet.

 

Sådan har vi testet:

Vi har testet i den danske forsommer på landevejene og revet Giant TCR’en rundt i alle de sving og små bakker vi har kunne støve op syd for København.

 

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

Feltet.dk's vurdering:

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Torsdag den 18. april 2024

Landevej
Følg Giro-generalprøvens afsluttende bjergetape
Landevej
Tour-vinder vil tage revanche i Liege efter misset Fléche Wallonne-sejr
Landevej
Jayco vil forlænge med Yates, men økonomien er tvivlsom
Landevej
López modstod de mange angreb: I morgen bliver det bananas
Landevej
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége
Landevej
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv
Landevej
EF-rytter lykkelig efter comeback på kongeetapen
Landevej
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet
Landevej
Skjelmose klar til Liege-Bastogne-Liege
Udstyr og test
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Landevej
Pogacar klar til at bryde Alpecins monumentstime
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps
Landevej
Dansk stortalent bidrager til holdløbssejr
Landevej
Evenepoel har Tour-forberedelsen på plads
Landevej
Bora nærmer sig Visma-profil
Landevej
Stjerner hylder danskere og nordmænd
Landevej
Blev toer i løbsdebut: Fransk stortalent løfter sløret for taktikken

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Stjerne spurter sig til første sejr i næsten fem år - Tour-vinderen må nøjes
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape

Annonce

Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen: Nordmand vinder reduceret Tour of the Alps-spurt
Landevej
Sprinterkomet får plads på Tour de France-holdet efter styrt: En barndomsdrøm
Landevej
Froome: Havde været interessant at køre mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Tidligere verdensmester reagerer på stor sejr
Landevej
Danskerduo klar til endnu en stor klassiker
Landevej
Uno-X afslører vilde WorldTour-planer
Landevej
Nordmand tager første sejr siden VM-triumf
Landevej
Belgisk endagsløb aflyses
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)
Landevej
Medie erfarer: Verdens bedste til fransk WorldTour-hold
Landevej
Talent forlader Amstel med flere brækkede knogler
Landevej
Thomas er bedre inden Grand Tour-duel med Pogacar
Landevej
Efter Vingegaards styrt: Ineos-ejer kræver handling
Landevej
Skovbrand hærger kendt stigning
MTB
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
Bane
Danske top fem-placeringer afrunder OL-test

Søndag den 14. april 2024

Landevej
Airtox-sejr i Næstved
Landevej
Israelsk sejr og dansk top-10
Landevej
Hjemmebanesejr i Italien – dansker med fremme
VIS FLERE

Annonce