Optakt: 2. etape af Tour of Turkey
11. oktober 2017 13:20 af Emil AxelgaardFoto: A.Broadway / ASO

Sam Bennett levede til fulde op til sin status som den klare favorit og sikrede sig en overlegen sejr på 1. etape af Tyrkiets nationale rundtur. Ireren er dermed første mand i førertrøjen, og han har alletiders chance for at fortsætte succesen ved også at sejre på 2. etape, der ganske vist byder på en stor stigning tidligt på etapen, men som med en flad finale ventes at give sprinterne endnu en mulighed for at slås om sejren.

Ruten

Efterhånden som man kommer længere mod vest, bliver den tyrkiske solkyst mere kuperet, og det betyder, at etaperne altid bliver vanskeligere i den midterste del af løbet. I år har man ekstra fart på, da man kun har seks dage til at nå frem til Istanbul, og det betyder, at man efter den flade åbningsetape når frem til de første større stigninger allerede på andendagen. Den store udfordring på den meget lange anden etape kommer imidlertid så tidligt, at den næppe vil gøre den store forskel, og derfor ventes det, at de hurtige folk også skal slås om sejren på onsdagens etape.

 

I alt skal der tilbagelægges hele 206 km mellem Kumluca og Fethiye, der er på rutekortet stort set hvert eneste år. I de senere år har man imidlertid mest ageret startby, men denne gang er man for første gang siden 2011 tilbage i rollen som målby. Fra starten i den nordlige udkant af Kumluca bevæger man sig mod syd ud til den flade kystvej, som man følger mod sydvest på den første del af etapen. Efter 43,1 km når man frem til dagens Turkish Beauty Sprint i byen Demre, hvilket markerer en ændring af etapens karakter. Her kører man nemlig for første gang i løbet ind i det kuperede område nord for kysten, når man skærer tværs igennem det tyrkiske hovedland ved fra øst at køre op over en kategori 2-stigning, der har top efter 59,6 km i 604 m højde. Herefter fortsætter man mod vest igennem småkuperet terræn, indtil en længere nedkørsel leder tilbage til kysten, der nås i byen Kas efter 91 km.

 

Fra Kas fortsætter man langs kysten mod vest i ca. 20 km, inden man igen kører ind i landet for at køre op ad en kategori 3. stigning efter 117,5 km. En nedkørsel leder tilbage til vandet, hvorefter man sætter kursen mod nord og væk fra kysten. Denne del af Tyrkiet er imidlertid relativt flad, og selvom man nu kører væk fra havet, er der ingen nævneværdige udfordringer på den kun let kuperede sidste del af etapen. Efter dagens indlagte spurt, der kommer efter 159,7 km, stiger det let, indtil der resterer ca. 25 km. Herefter fortsætter man mod vest og nordvest tilbage mod kysten, hvorfor det falder let i den resterende del af etapen. Man når vandet lidt nord for  Fethiye og kører herfra mod syd frem til mål i den sydlige udkant af byen. Finalen er flad, indtil der resterer knap 2 km. Herfra stiger det med 1-2% det meste af vejen til mål. Der er ingen væsentlige tekniske komplikationer langs den lige kystvej, men der venter et sidste højresving med 600 m igen.

 

Fethiye var frem til 2011 stort set målby hvert eneste år. I 2011 tog Matteo Rabottini en sejr ved at overspurte Alexander Efimkin, efter at duoen var sluppet fri fra deres følgesvende i et udbrud. Året inden besejrede André Greipel Kenny Van Hummel og Angelo Furlan i en massespurt, mens Oliver Kaisen viste sig som stærkeste mand fra et udbrud i 2009. Forud for opgraderingen af løbet i 2008 vandt Eugen Wacker (2007), Giorgios Tentsos (2006), Evgeni Gerganov (2005), Svetoslav Tchanliev (2004) og Nevzat Kiral (2002) i byen.

 

 

 

 

 

Vejret

Det gode vejr, der prægede første etape, fortsætter onsdag, hvor der kun vil være ganske få skyer på en solrig dag. Det vil dog kun være 18 grader varmt, men til gengæld vil der næsten være vindstille. Der vil kun være en svag vind fra nordvest, hvilket giver sidemodvind og modvind stort set helt dagen. Først med ca. 10 km igen drejer man ind i sidemedvind, hvilket varer ved, indtil man med 600 m igen får sidemodvind på opløbsstrækningen.

 

Analyse af 1. etape

Sam Bennett er på mange måder en sjov størrelse. Ingen har nogensinde kunnet betvivle hans kolossale talent, men det har taget overraskende lang tid for ham for alvor at etablere sig som en af verdens førende sprintere. Det skyldes først og fremmest to ting. Først og fremmest har han kæmpet voldsomt med sin positioneringsevne, og derfor er det alt for ofte blevet til ingenting i løb, hvor han ellers har været den hurtigste. Derudover har han kæmpet en del med et meget skrøbeligt helbred, og han har tilbragt store perioder af sine første år som professionel i sygesengen.

 

I år er der imidlertid for alvor kommet hul på bylden. Det skyldes først og fremmest, at Bora-hansgrohe er kommet på WorldTouren og har fået midlerne til at opbygge et stærkt tog. Specielt har Rudiger Selig i år været verdens måske allerbedste lead-out man. Han var helt suveræn i næsten alle sprintfinaler i årets Giri, hvor han gang på gang gav sin kaptajn det perfekt lead-out, og det var kun marginaler samt en forrygende stærk Fernando Gaviria, der forhindrede Bennett i at tage sin første grand tour-etapesejr. Seligs betydning kan ikke overvurderes, da Bennetts problem som sagt tidligere har været positioneringen, men med holdets langt stærkere tog er den udfordring stort set blevet overvundet.

 

Det er problemerne med helbredet imidlertid ikke helt. Tværtimod fortsætter sygdom med at volde ham problemer. Han blev syg i den første del af Giroen, hvilket kostede ham muligheden for at gå efter den lyserøde førertrøje, og i dette efterår har den så været gal igen. Efter at have genstartet sæsonen i august måtte han midlertidigt holde pause efter nogle skuffende præstationer i Bruxelles og Fourmies, og han valgte at skippe et VM, der ellers havde passet ham.

 

Meget tydede på, at det var slut for Bennett i 2017, men som vi så det mod slutningen af 2016, kommer han lynhurtigt i form, når han endelig bliver rask. Sidste år havde han også problemer med helbredet i efteråret, men han sluttede alligevel sæsonen som en af de formstærke sprintere og vandt blandt andet Paris-Bourges, ligesom han spurtbesejrede Mark Cavendish to gange i Giro della Toscana.

 

Det mønster har gentaget sig i år. Han overraskede både sig selv og holdet ved at vinde Sparkassen Münsterland Giro, der havde samlet et helt fantastisk felt af sprintere, og det gjorde ham til den naturlige favorit til dagens første etape i Tyrkiet. Her viste han atter, at han fremover skal regnes som en af verdens allerhurtigste ved at færdiggøre en fornem holdpræstation af Bora og vinde første sprinterslag i helt suveræn stil. Efter at Shane Archbold - der efter at have misset stort set hele sæsonen med en skade nu igen er tilbage i sin rolle som lead-out man og desperat forsøger at redde karrieren ved at sikre sig et nye hold - havde kørt ham fremragende frem, tog han risikoen ved at åbne en lang spurt i modvinden. Det var ganske risikabelt i det let stigende opløb, men han fik til fulde bekræftet, at han er den i særklasse hurtigste i dette felt og tog en ganske overlegen sejr.

 

Hvor Bennett fik vist sig som den stærkeste sprinter, måtte Bora-toget imidlertid give fortabt i kampen mod Trek. Som vi forudså i gårsdagens optakt, viste amerikanerne sig at have det stærkeste lead-out, og det lykkedes på suveræn vis for Marco Coledan og Boy Van Poppel at aflevere Edward Theuns i den perfekte position. Desværre for belgieren gik det, som han havde frygtet. Efter GP Beghelli sagde han, at han efter Vueltaen tilsyneladende var blevet enormt stærk på stigningerne, men han manglede sin vanlige spurtstyrke. Han frygtede, at det kunne koste ham i spurterne i Tyrkiet, og det ser ud til, at den frygt er velbegrundet. I hvert fald var der ikke meget punch i benene, da Theuns åbnede sin spurt efter at være blevet overrasket bagfra af Bennett, og der er meget langt fra den Theuns, der satte eliten til vægs i årets BinckBank Tour, og den Theuns, vi har set spurte efter Vueltaen. Han skal nu håbe på, at hans gode klatreform kan give ham bedre chancer på nogle af de hårdere etaper senere i løbet, så han kan slutte sin tid hos Trek af med en sejr, inden han skifter til Sunweb.

 

Dagens positive oplevelse var naturligvis det unge talent Matteo Malucelli. Som vi påpegede i går har italieneren allerede flere gange i år vist, at han er en lovende sprinter, og helt tilbage i januar i San Luis blandede han sig med navne som Viviani, Gaviria og Boonen i massespurterne. Siden har der været lidt mere stille om den unge italiener, men han viste for nylig i Kina, at formen er ganske god. Derfor var det allerede på forhånd klart, at han ville blive spændende at følge i dette løb, ikke mindst fordi han i Francesco Gavazzi har en erfaren og formstærk lead-out man. Det gav resultat i dag, hvor han sikrede sig sit første store resultat i et WordTour-løb.

 

En anden interessant skikkelse er Matteo Pelucchi. Italieneren var for et par år siden en yderst lovende ren sprinter, der sikrede sig flere sejre på WorldTour-niveau. Desværre er de seneste to år blevet ødelagt af skader og sygdom, og derfor er han totalt forsvundet fra radaren. Både her og i Münster har Bora imidlertid givet ham lov til at genfinde sin spurtform ved at lade ham køre sine egne spurter fra en position bag Bennett. Det gav en sjetteplads i Münster og en femteplads i dag, og dermed er der små tegn på, at italieneren er på vej tilbage. Desværre for Pelucchi kan det spildte første år på Bora have kostet ham positionen i det interne hierarki. Det bliver svært at få mange chancer på et hold, der allerede har Peter Sagan og Bennett og som tysk mandskab er meget interesserede i også at udvikle det store talent Pascal Ackermann.

 

Endelig fortjener Diego Ulissi en kommentar. Hvis nogen var i tvivl om, hvorvidt løbets største favorit er kommet til Tyrkiet for at gå efter sejren, blev den tvivl gjort grundigt til skamme. UAE-kaptajnen viste snarrådighed, da en forcering fra Trek forud for den anden indlagte spurt betød, at der pludselig var bonussekunder på spil. Ulissi sikrede sig to sekunder, der måske kan blive afgørende i et løb, der næppe bliver vundet med store forskelle. Til gengæld sov hans værste rival, Sergei Chernetckii, i timen. Russeren er ellers selv en hurtig herre, men han var slet ikke med i kampen om de vigtige sekunder. For Chernetckiis egen skyld må man håbe, at den form for uopmærksomhed ikke ender med at blive afgørende, når regnskabet skal gøres op i Istanbul på søndag.

 

Favoritterne

Tour of Turkey er som bekendt et sprinterparadis, og også i år er der mange muligheder for sprinterne. Hvis alt går efter planen, kan de mest hårdføre af de hurtige folk regne med at spurte om sejren på 1., 2., 3. og 5. etape, og nogle af dem vil også kunne være med på brostensbakken i Istanbul på søndag. For de helt tunge fyre gælder det imidlertid om at udnytte de første to dage maksimalt. Fra og med torsdag vil der være stigninger i finalen hver eneste dag, og derfor kan mange af dem risikere ikke at kunne spurte om sejren, når morgendagens etape er overstået.

 

De burde dog få chancen igen onsdag. Ganske vist er der den første seriøse stigning på programmet, men den kommer alt for tidligt til at gøre en forskel. Derfor ligner det endnu en stensikker sprinteretape, hvor de hurtigste folk skal slås om sejren i Fethiye.

 

Etapen kan derfor forventes at få et klassisk forløb. Et tidligt udbrud med deltagelse af det tyrkiske landshold, Bardiani og Soul Brasil samt et eller flere af de øvrige prokontinentalhold vil formentlig blive etableret næsten med det samme. De vil slås om vigtige point i bjergspurten og Turkish Beauty-spurten - det vil ikke undre, hvis Enrico Barbin og Onur Balkan vil være med i udbruddet for at forsvare deres respektive trøjer - mens Bora vil kontrollere i feltet. De vil formentlig skulle bære hovedparten af ansvaret, men også Trek vil sandsynligvis stadig tro så meget på Theuns, at de vil give en hånd med. Malucelli er helt sikkert blevet inspireret af dagens resultat, så måske vil Androni give en hånd med også. Til gengæld må man forvente, at Gazprom i morgen holder sig i ro efter deres overraskende store arbejdsindsats i dag.

 

I dag forsøgte Trek at splitte feltet i sidevinden, men det viste sig ikke uventet at være umuligt at gøre en forskel. I morgen bliver der endnu mindre vind, og det vil endda hovedsageligt være modvind og sidemodvind. Derfor vil det formentlig blive en stressfri dag, hvor udbruddet langsomt vil blive kørt ind. Samtidig er der igen tale om store, brede veje med masser af plads til det ganske lille felt, og derfor vil det først være til allersidst, at der er behov for at bevæge sig frem til den spurt, der vil afgøre det hele.

 

Der er dog flere forskelle i forhold til dagens etape. For det første er distancen meget længere, og der bydes på mange flere højdemeter. Derfor vil det være et langt mere træt felt, der ankommer til målet, og det burde være til fordel for de mere slidstærke typer. Derudover stiger det mere i finalen, og det er også en fordel for de hårdføre folk. Endelig er der denne gang et meget sent sving, og selvom resten af finalen er ganske ukompliceret, betyder det, at et stærkt tog vil spille en langt større rolle, end det gjorde i dagens helt nemme afslutning.

 

Efter dagens opvisning er det dog under alle omstændigheder svært at komme uden om, at Sam Bennett er den klare favorit. På papiret er ireren den hurtigste i feltet, og den status bekræftede han til fulde i dag, hvor han var ganske suveræn, selvom han gamblede ved at køre en meget lang spurt i modvinden. Det blev ganske vist bekræftet, at Trek har et bedre tog end Bora-hansgrohe, men Shane Archbold var stadig så stærk, at han kunne aflevere Bennett i en god position. Herefter var ireren stærk nok til selv at gøre det færdigt.

 

I morgen må man igen forvente, at Bora kommer til kort over for Trek, men Bennett bør være i en fornuftig position i sidste sving. Feltet er så lille, at positionskampen ikke er voldsomt intens, og det er klart til Bennetts fordel. Selvom hans form måske er tvivlsom, er det normalt til hans fordel, at løbet har været en anelse hårdere, og han er samtidig bedst, når det stiger i finalen. Derfor burde afslutningen passe ham, og er han bare i en nogenlunde position, burde han vinde igen.

 

Vi vil atter udnævne Edward Theuns til hans værste rival, også selvom vi ovenfor var ganske kritiske over for den spurt, han kørte i dag. Som sagt blev det igen understreget, at han efter den hårde Vuelta mangler sin vanlige hurtighed, men han bør have en bedre chance på 2. etape. For det første siger han som sagt, at han føler sig fremragende på stigningerne i øjeblikket, og derfor bør han have fordel af den længere og hårdere etape. Derudover er hans speciale at spurte op ad bakke, og finalen her er derfor skræddersyet til ham. Endelig fik vi i dag bekræftet, at han med Marco Coledan og Boy Van Poppel har feltets bedste tog, og det er afgørende i en finale, hvor der er et sving bare 600 m fra stregen. Theuns vil formentlig være første sprinter igennem sidste sving, og er Bennett fanget for langt tilbage, bør han have farten til at gøre det færdigt i dette opløb.

 

I dag gik det helt galt for Marko Kump, der blev fanget i styrtet. Derfor endte det med, at Simone Consonni og Federico Zurlo kørte hver deres spurt, og holdets hurtigste mand missede en oplagt mulighed. Det er i skrivende stund uklart, om Kump selv var i asfalten, og derfor er det uklart, om han vil være klar til at spurte igen onsdag. Er han frisk, er han imidlertid en af de få, der har topfarten til at matche Bennett. Han har flere gange i år vist, at han som sprinter er stærkt undervurderet og kørte blandt andet en fremragende spurt i Brussels Cycling Classic. Netop den spurt viser, at han er god i stigende finaler, og samtidig har han i år haft en hidtil uset holdbarhed. Med folk som Zurlo og Consonni til at køre sig frem har han samtidig et godt tog, og derfor kan han sagtens ende med sejren. Er han hæmmet af styrtet, vil holdet i stedet satse på Consonni, der næppe er hurtig nok til at vinde, men vil være i sit es i et stigende opløb og drage fordel af etapens længe og hårdhed.

 

I dag blev det tydeligt, at Astana ikke helt har toget til at matche de bedste, og derfor var Riccardo Minali meget alene i finalen. Han gjorde det imidlertid ganske godt i positionskampen, men uheldigvis mistede han et tråd, da han havde åbnet sin spurt og tabte derfor chancen for at blande sig med de bedste. Morgendagens hårdere etape med et sent sving, der gør et godt tog vigtigt, passer ham dårligere, men han har i år vist en stigende holdbarhed. Han har før vist, at hans fart kan føre ham langt, så han kan positionere sig forud for sidste sving, bør han igen være med helt fremme.

 

Som skrevet i vores analyse var det opløftende at se Marco Benfatto fremme og dermed bekræfte de lovende takter, han viste i specielt San Luis tidligere på året. Desværre er han ikke den mest holdbare type, og hans chancer vil være mindre på onsdagens længere og sværere etape. Samtidig er det sene sving til hans ulempe, da han trods fin støtte fra Francesco Gavazzi, Davide Ballerini og Marco Frapporti slet ikke har et tog, der kan matche de bedstes. Han har helt sikkert hurtighed til at være med helt fremme, men det bliver sværere at være med helt fremme.

 

Som omtalt ovenfor fik Matteo Pelucchi igen lov at køre sin egen spurt bag Bennett, og det er bestemt ikke utænkeligt, at det sker igen. Finalen her passer ham dog dårligere, dels fordi det stiger, og dels fordi etapen vil være hårdere. Pelucchi fik imidlertid igen i dag vist, at han nærmer sig fordums styrke, og når han tilbage til sit topniveau, har han en topfart, der er på højde med Bennetts. Mistimer Bennett sin spurt, kan man bestemt ikke udelukke, at Pelucchi kan slå til.

 

Ahmet Örken var i dag en af de uheldige, der blev fanget i styrtet, og han fik derfor ikke chancen for at spurte. Det tyder dog ikke på, at han selv var nede, og derfor bør han være klar igen. Modsat mange andre har han haft dette løb som sit store sæsonmål, og han meldes at være i storform. Den længere distance og det stigende opløb burde passe en hårdfør type som ham, og i dag viste det tyrkiske landshold, at de har poweren til at støtte ham. Han er ikke hurtig nok til at vinde, og det sene sving er bestemt ikke til hans fordel, men han kan levere et godt resultat.

 

Endelig vil vi pege på Manuel Belletti. Italieneren har haft en rædselsfuld sæson med mange skader, men nu nærmer han sig stille og roligt en fornuftig form. Han er en af de mest hårdføre typer, og et langt løb med et stigende opløb burde passe ham. Samtidig har han i Alberto Cecchin og ikke mindst Liam Bertazzo to stærke ryttere til at køre sig frem, hvilket er vigtigt i denne finale. Hans bedste chancer kommer på de hårdere etaper senere, men han burde allerede kunne være med fremme nu.

 

Derudover må man vente, at Alexander Porsev (hvis ikke han er for medtaget af dagens styrt), Paolo Simion, Jonas Koch og Jordi Simon vil forsøge sig, men de vinder næppe.

 

Feltet.dks vinderbud: Sam Bennett

Øvrige vinderkandidater: Edward Theuns, Marko Kump

Outsidere: Riccardo Minali, Simone Consonni, Marco Benfatto

Jokers: Matteo Pelucchi, Ahmet Örken, Manuel Belletti

DEL
KOMMENTARER

SENESTE

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

MANDAG

SØNDAG

GÅ TIL WWW.FELTET.DK

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 51558966

info@feltet.dk