Compton snittet af skivebremse
12. februar 2018 16:17 af Rikke Bak Dalgaard Foto: Feltet.dk

Den amerikanske cyklecross-mester og sølvmedaljetager til VM, Katie Compton, fik et slemt sår i knæet efter et styrt i DVV Trofee i lørdags. Hendes kæreste, Mark Legg, giver på Twitter skivebremser skylden for den dybe flænge.

Skivebremser er blevet populært i cyklecross på grund af bedre kontrol på stejle, mudrede nedstigninger, der opvejer de mulige sikkerhedsmæssige konsekvenser. Bremsesystemet er dog stadig under gennemsyn hos UCI i forhold til landevejscykling, hvor rytterorganisationen CPA (Cyclistes Professionels Associés) har kæmpet imod testindførelsen på grund af farerne ved en blanding af fælg- og skivebremsesystemer i feltet, skriver Cyclingnews.com.

 

Spørgsmålet om hvorvidt skivebremserne kan skære ryttere som ’gigantiske knive’, er blevet drøftet meget efter, at Fran Ventoso fik en dyb flænge tilsvarende Comptons i Paris-Roubaix i 2016.

 

UCI suspenderede skivebremser efter Ventosos skade, men genindførte senere testen igen. Det har muliggjort skivebremser i cyklecross løb siden 2010 og rapporter om alvorlige skader har været sjældne.

 

Der er klare fordele ved at bruge skivebremser i cyklecross, men fordelene på landevejen er mindre åbenlyse og én af ulemperne er langsommere hjulskift. Dubai Tour-vinderen, Elia Viviani, havde et frustrerende langsomt hjulskift på grund af sine skivebremser på 2. etape, men han vandt alligevel spurten samme dag.

 

UCI tillader skivebremser i landevejscykling på prøvebasis i 2018 på fjerde år.

 

 

DEL
KOMMENTARER
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

LØRDAG

GÅ TIL WWW.FELTET.DK

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 51558966

info@feltet.dk