\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
En anden taber var Elia Viviani. Den italienske supersprinter havde blandede følelser i søndags, hvor han kørte den hurtigste spurt af alle, men hvor hans nye tog totalt fejlede. Det gjorde de bestemt ikke i nat. Michael Mørkøv og Fabio Sabatini vandt den hektiske kamp mellem sprintermandskaberne og afleverede Viviani i den perfekte position. Denne gang blev Viviani imidlertid regulært overspurtet, og han efterlod slet ikke det samme meget positive indtryk som efter åbningsløbet. Modsat Ewan, der afskrev nederlaget med dårlig timing, var Viviani imidlertid helt ærlig i sin vurdering af spurten: han var ganske enkelt blevet slået af hurtigere ryttere.
Måske er situationen ikke helt så bekymrende for Viviani. Først og fremmest kan han være yderst tilfreds med, at hans tog viste sig som det stærkeste, men nederlaget afspejler måske også den udvikling, han har gennemgået. Efter at have rettet fokus fuldt mod landevejen har Viviani nemlig rettet blikket mod klassikerne, og derfor har han arbejdet hårdt på at øge sin holdbarhed. Det har i den grad båret frugt, hvilket han viste i sit suveræne efterår, hvor specielt sejren i det knaldhårde WorldTour-løb Bretagne Classic var imponerende. Det er imidlertid nærliggende at tro, at det har kostet en anelse på topfarten i de allerhurtigste spurter som den, der blev udkæmpet i nat. Tidligere har Viviani ellers opnået størst succes på de helt nemme etaper, men det seneste år fortæller, at han måske gradvist er ved at ændre sin profil en anelse.
Også i nat lykkedes det Peter Sagan at vise sig helt fremme, men denne gang kom verdensmesteren for sent. I søndags var hans tøven udslagsgivende i en sejr, der i høj grad blev opnået i kraft af eminent timing. Han undlod ganske enkelt at holde sig til sit ellers fremragende tog, der vandt kampen i finalen, og dermed undgik han som Ewan og Greipel at ramme fronten for tidligt. Også denne gang valgte han at lade holdkammeraterne køre deres eget løb, og han befandt sig helt alene i det meste af finalen. Det er en meget særegen taktik, hvor man med rette kan spørge, hvorfor holdet overhovedet kører lead-out, men Sagans eminente positioneringsevner betyder, at han alligevel altid kan starte sin spurt i en god position. Denne gang var han imidlertid fanget lidt for langt tilbage i den ekstremt hurtige spurt, hvor man altid vil blive slået, hvis ikke startpositionen er god. Alligevel tyder meget på, at Sagan fortsætter tendensen fra de seneste to sæsoner, hvor han er blevet markant hurtigere i massespurterne. I hvert fald kørte han atter en fremragende spurt, og man efterlades med indtrykket af, at han er kommet til Australien i langt bedre form end sidste år. Desværre mistede han Sam Bennett, der fik mekaniske problemer i finalen, men i lyset af den meget egenrådige kørsel i finalen, var det næppe det, der gjorde den afgørende forskel.
Spurten viste også, at de unge sprintertalenter er klar til at slå til. Phil Bauhaus, der efter sidste års Giro tog et kvantespring og med specielt sejren i Dauphiné viste, at han er at regne som en fremtidig topsprinter, cementerede sin position som den hurtigste af de sprintere, der ikke kører på et af de fire dominerende sprinterhold. Han mangler fortsat den sidste topfart for at kunne slå dem, men spurten understregede, at en af hans forcer er sin meget gode positioneringsevne. Samtidig er hans form næppe så langt fremme, som det er tilfældet for specielt Ewan, Greipel og Viviani, der altid starter stærkt, og det lover godt forud for en sæson, hvor han formentlig er Sunwebs vigtigste mand til de helt rene massespurter.
Også Simone Consonni, der skuffede en anelse i sin debutsæson, synes klar til endelig at indfri det kolossale potentiale, han viste i U23-årene. En let etape som denne passer bestemt ikke til den ret hårdføre italiener, men for anden spurt i træk lykkedes det ham at blande sig helt fremme i en ugunstig finale. Det må indgyde en betydelig optimisme forud for en sæson, hvor han skal slås for sin plads på et hold, der i Alexander Kristoff har en stjerne, som på mange måder deler Consonnis egenskaber.
Omvendt var det en anelse skuffende at se, hvordan den lovende britiske sprinter, Chris Lawless, trods en god udgangsposition kun gled baglæns, da spurten blev åbnet. Desværre fejlede Sky-mandskabet en del i deres lead-out, og den unge brite syntes ganske enkelt at have brugt lidt for mange kræfter på at forsvare sin position i den hektiske finale, der bl.a. betød, at FDJs unge sprinter, Daniel Hoelgaard, der ellers var blevet lovet sin chance på 1. og 6. etape ramte asfalten.
Etapen gav naturligvis ikke mange svar om klassementsrytternes form, men vi fik dog den ventede kamp om bonussekunder. Helt efter bogen var det de to hurtigste sejrskandidater, Nathan Haas og Jay McCarthy, der dystede om et enkelt sekund i den sidste spurt. Normalt er McCarthy den hurtigste af de to - det var således i de indlagte spurter på sidste etaper, at han sidste år fik stjålet en podieplads fra netop Haas - men denne gang lykkedes det den nye Katusha-rytter at slå sin landsmand. På forhånd har vi udset netop de to ryttere som Richie Portes værste rivaler, og deres chance er netop at gøre brug af deres hurtighed til at jagte bonussekunder. Det vil være et mønster, der vil gentage sig på de kommende etaper.
Endelig viste UAE sig også fremme. Den altid snu Rui Costa fulgte Laurent Didier, da denne højst overraskende gik efter det tilbageværende bonussekund i den første spurt. Desværre for den portugisiske stjerne, der ikke har mange chancer i en spurt mod Haas og McCarthy, var Katusha årvågne. De sendte den ligeledes meget hurtige Jhonatan Restrepo med i fremstødet, og selvom den unge colombianer i år næppe er tiltænkt en rolle i klassementet på et Katusha-hold, der er 100% fokuseret på Haas, var det vigtigt, at han med sine gode spurtevner let satte den langsommere Costa til vægs i kampen om bonussen. Dermed undgik Haas, at en af hans værste rivaler vandt vigtig tid. Og med den efterfølgende tredjeplads i den sidste spurt, endte det hele helt perfekt for Katusha, der nu håber, at Haas kan fortsætte succesen ved at tage årets første sejr på onsdagens 2. etape, der passer ham glimrende.
Læs også: Feltet.dks store optakt til 2. etape af Tour Down Under